Hallo allen, Ik heb een viool van Paardekooper in bruikleen die ik ga aanschaffen. Ben er bijzonder blij mee. Ik vind de klank prachtig. Echter wijkt de viool op een paar punten af van wat ik meestal bij andere violen zie. Wie weet kan iemand hier mij wat over vertellen. Het instrument is behoorlijk smal. De lengte is niet noemenswaardig anders dan die van andere violen, maar ik heb momenteel ook een Duitse viool in bruikleen en naast deze Italiaanse is de Duitse echt een reus. Ook in vergelijking met violen van andere violisten in mijn omgeving is deze behoorlijk smal. Wat kan hiervan de reden zijn? Op het achterblad zijn puntjes te zien waar het achterblad vastzit aan de blokjes hout binnenin (die hebben vast een naam maar sorry, die weet ik niet). Ik heb dat nog niet eerder bij een andere viool gezien. Waarom zijn die puntjes zichtbaar? Is er een reden om de inleg zo dik te maken? Zijn er zo op het eerste gezicht andere wetenswaardigheden te melden over deze viool? Ik zal dit zeker ook aan mijnheer Paardekooper vragen maar hij is nu dicht en ik vind het eerlijk gezegd ook wel interessant om te horen wat anderen hierover kunnen zeggen, gewoon uit nieuwsgierigheid. Alvast bedankt voor de input! Groet, Femke
De foto's zijn allemaal genomen onder een bepaalde hoek. Dat maakt het moeilijker om te beoordelen. Om nu te weten of het gaat om een afwijkend model zou het van nut kunnen zijn te meten wat de breedtes zijn (in millimeters) op drie verschillende plekken. Ik heb de roden lijnen getekend op het bovenblad, maar het meten gaat het beste op het achterblad: Ik vind de inleg wel erg breed en daarom niet sierlijk. Je geeft geen informatie over de klank, want als die je bevalt is de breedte van de inleg ondergeschikt.
Hoi Frits, Een drukke week, maar nu toch de tijd genomen voor de afmetingen. Van boven (toets) naar onder (staartstuk) zijn de afmetingen: 163 - 108 - 204. De klank zou ik omschrijven als warm, Onderin vrij veel klank, a en e niet groots of uitbundig, juist een beetje intiem maar resoneert mooi, ook bovenin. Mijn viooldocente noemt het een edele klank. Zelf vind ik het vooral een warme klank die toch niet al te wollig of ruizig is. Hoop dat ik het hiermee een beetje duidelijk heb omschreven. Groetjes, Femke
Dan heb je inderdaad te maken met een smal model. Als je daar de standaard afmetingen van een Stradivarius- of Guarnerimodel bij haalt, zie je de verschillen. Maar er zijn ook bouwers geweest zoals William Forster, die smalle modellen bouwde: LOB betekent 'length over back', die wist ik niet van jouw viool. Maar als jou de klank bevalt van deze viool, wat maakt het dan uit dat het een smal model is?
Tenzij anders gespecificeerd, wordt de lengte van violen gemeten over de kromming van het achterblad. Dat gaat het beste met een flexibel lint van papier zoals bij bouwmarkten (gratis) verkrijgbaar is. Het is niet van belang of er een paar mm’s verschil zit in diverse metingen. Van belang is wel dat het hieltje niet wordt meegenomen in de lengtebepaling. De lengte van altviolen en celli is zo variabel, dat een meting meer dient om een indicatie te krijgen van de grootte dan dat het wat zegt over de bespeelbaarheid.
Dat het een smal model is, maakt voor mij inderdaad niet uit. Ik speel nu 36 jaar viool en kom erachter dat ik maar heel weinig weet van hoe violen worden gebouwd en waarom ze zo worden gebouwd. En misschien is er geen andere reden om een viool smaller te maken of een inleg breder, anders dan: de bouwer vond dat mooi, het stuk hout was nu eenmaal zo smal of de vioolbouwer schoot uit bij het maken van de inleg.
Stradivarius bouwde ook de zogeheten lange versie. Het gaat dan om de volgende afmetingen (mm's): de 'Benneth' 1692 D1: 161 D2: 104 D3: 202 LOB: 363mm de 'Harrison' 1693 (Heeft nog de originele hals!) D1: 161 D2: 108 D3: 202 LOB: 362 Dit type violen schijnen dieper en voller te klinken in de lage registers. Aangenomen wordt dat er destijds nauwelijks vraag naar was, omdat er na 1698 geen 'grote Strad' meer werd gebouwd door AS.
Misschien dat de bouwer de inleg zelf heeft gemaakt? De inleg kan kant en klaar worden ingekocht of zelfs gemaakt volgens specificaties van de opdrachtgever. Zie → https://www.karin-rost.de/holzmosaike/spaene-fuer-streichinstrumente/ Maar dat heeft de bouwer van dit instrument niet gedaan denk ik en daarom is de inleg nogal breed uitgevallen. Ik vind het niet echt fraai, maar de klank zal er niet hoorbaar door beïnvloed zijn.