Wie kan mij vertellen ...

Discussie in 'Viool' gestart door Femke Viool, 4 mrt 2022.

  1. Femke Viool

    Femke Viool

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    13
    Hallo allen,

    Ik heb een viool van Paardekooper in bruikleen die ik ga aanschaffen. Ben er bijzonder blij mee. Ik vind de klank prachtig. Echter wijkt de viool op een paar punten af van wat ik meestal bij andere violen zie. Wie weet kan iemand hier mij wat over vertellen.
    Het instrument is behoorlijk smal. De lengte is niet noemenswaardig anders dan die van andere violen, maar ik heb momenteel ook een Duitse viool in bruikleen en naast deze Italiaanse is de Duitse echt een reus. Ook in vergelijking met violen van andere violisten in mijn omgeving is deze behoorlijk smal. Wat kan hiervan de reden zijn?
    Op het achterblad zijn puntjes te zien waar het achterblad vastzit aan de blokjes hout binnenin (die hebben vast een naam maar sorry, die weet ik niet). Ik heb dat nog niet eerder bij een andere viool gezien. Waarom zijn die puntjes zichtbaar?
    Is er een reden om de inleg zo dik te maken?
    Zijn er zo op het eerste gezicht andere wetenswaardigheden te melden over deze viool?

    Ik zal dit zeker ook aan mijnheer Paardekooper vragen maar hij is nu dicht en ik vind het eerlijk gezegd ook wel interessant om te horen wat anderen hierover kunnen zeggen, gewoon uit nieuwsgierigheid.

    IMG_3180.jpg

    IMG_3179.jpg

    IMG_3182.jpg

    IMG_3187.jpg

    Alvast bedankt voor de input!
    Groet, Femke
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    De foto's zijn allemaal genomen onder een bepaalde hoek. Dat maakt het moeilijker om te beoordelen.
    Om nu te weten of het gaat om een afwijkend model zou het van nut kunnen zijn te meten wat de breedtes zijn (in millimeters) op drie verschillende plekken. Ik heb de roden lijnen getekend op het bovenblad, maar het meten gaat het beste op het achterblad:

    Viool Femke (4).png
    Ik vind de inleg wel erg breed en daarom niet sierlijk.
    Je geeft geen informatie over de klank, want als die je bevalt is de breedte van de inleg ondergeschikt.
     
  3. Femke Viool

    Femke Viool

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    13
    Hoi Frits,
    Een drukke week, maar nu toch de tijd genomen voor de afmetingen. Van boven (toets) naar onder (staartstuk) zijn de afmetingen: 163 - 108 - 204.
    De klank zou ik omschrijven als warm, Onderin vrij veel klank, a en e niet groots of uitbundig, juist een beetje intiem maar resoneert mooi, ook bovenin. Mijn viooldocente noemt het een edele klank. Zelf vind ik het vooral een warme klank die toch niet al te wollig of ruizig is. Hoop dat ik het hiermee een beetje duidelijk heb omschreven.
    Groetjes, Femke
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Dan heb je inderdaad te maken met een smal model. Als je daar de standaard afmetingen van een Stradivarius- of Guarnerimodel bij haalt, zie je de verschillen. Maar er zijn ook bouwers geweest zoals William Forster, die smalle modellen bouwde:

    Vioolmaten.png
    LOB betekent 'length over back', die wist ik niet van jouw viool.
    Maar als jou de klank bevalt van deze viool, wat maakt het dan uit dat het een smal model is?

     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Voor LOB is ook een gewoon NL woord: corpuslengte!
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Tenzij anders gespecificeerd, wordt de lengte van violen gemeten over de kromming van het achterblad. Dat gaat het beste met een flexibel lint van papier zoals bij bouwmarkten (gratis) verkrijgbaar is. Het is niet van belang of er een paar mm’s verschil zit in diverse metingen. Van belang is wel dat het hieltje niet wordt meegenomen in de lengtebepaling.
    De lengte van altviolen en celli is zo variabel, dat een meting meer dient om een indicatie te krijgen van de grootte dan dat het wat zegt over de bespeelbaarheid.
     
  7. Femke Viool

    Femke Viool

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    13
    Dat het een smal model is, maakt voor mij inderdaad niet uit. Ik speel nu 36 jaar viool en kom erachter dat ik maar heel weinig weet van hoe violen worden gebouwd en waarom ze zo worden gebouwd.
    En misschien is er geen andere reden om een viool smaller te maken of een inleg breder, anders dan: de bouwer vond dat mooi, het stuk hout was nu eenmaal zo smal of de vioolbouwer schoot uit bij het maken van de inleg.:eek:
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Stradivarius bouwde ook de zogeheten lange versie. Het gaat dan om de volgende afmetingen (mm's):

    de 'Benneth' 1692
    D1: 161
    D2: 104
    D3: 202
    LOB: 363mm

    de 'Harrison' 1693 (Heeft nog de originele hals!)
    D1: 161
    D2: 108
    D3: 202
    LOB: 362

    Dit type violen schijnen dieper en voller te klinken in de lage registers. Aangenomen wordt dat er destijds nauwelijks vraag naar was, omdat er na 1698 geen 'grote Strad' meer werd gebouwd door AS.
     
  9. Femke Viool

    Femke Viool

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    13
    De lengte is 353/354. Normale lengte dus, enkel wat smaller dan gebruikelijk.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Misschien dat de bouwer de inleg zelf heeft gemaakt? De inleg kan kant en klaar worden ingekocht of zelfs gemaakt volgens specificaties van de opdrachtgever. Zie → https://www.karin-rost.de/holzmosaike/spaene-fuer-streichinstrumente/
    Maar dat heeft de bouwer van dit instrument niet gedaan denk ik en daarom is de inleg nogal breed uitgevallen. Ik vind het niet echt fraai, maar de klank zal er niet hoorbaar door beïnvloed zijn.
     

Deel Deze Pagina