Ondertussen werd ik in de aanloop van Fiddle Hell Online ziek. Vanavond voelde ik me beter en leerde ik dit liedje, enkel de pauzes zitten niet goed en ik schal nog teveel als een trompettist, het mag wat fijngevoeliger. Merk op dat ik even van het genre ben afgeweken. Ik voelde plots de behoefte Despacito en Hallelujah te leren. Viool staat hier weer standaard gestemd. Foto van mijn hond omdat ik er zelf niet uitzag
Weer enige tijd verder, ik amuseer me met de playalong tracks van freefiddlessons.com en probeer me nu te richten op leren samenspelen met anderen. Heb me aangemeld bij een aantal groepen waarin muzikanten muzikanten zoeken. Hier met Stam Willum, een Deens traditioneel nummer bewerkt door Julia Plumb van freefiddlelessons.com.
Leuk hoor dat je weer een filmpje van je spel laat zien. Het is niet alleen leuk maar ook moedig, ik bewonder je hier om.
Dat is dan niet eenvoudig want het betreft hier een -nogal vrije- vertaling in het Duits van een uitspraak van de Ierse schrijver Oscar Wilde, te weten: 'A mask tells us more than a face'. Comprendre amigo?
Het is een citaat van Duits-Oostenrijks filosoof Emanuel Wertheimer (1846-1916). Er zijn meer maskers dan gezichten.
Beginnertje, Je hebt gelijk. Het aforisme ‘Es gibt mehr Masken als Gesichter’ stamt uit ‘Aphorismen. Gedanken und Meiningen’ uit 1896 van Wertheimer. En dook later nog op in het ‘Buch der Weisheit’ van 1920. Ik ben er in mijn ‘Romantische’ jaren wel eens aan begonnen. Wel zo aardig, zij het niet het niveau van Joseph Roth. Maar wel leesbaarder dan Otto Weininger. Maar eigenlijk is alles leesbaarder dan Weininger. Tenzij je misogynist bent, natuurlijk. Ik ben een beetje op het verkeerde been gezet door de inhoudelijke overeenkomt met ‘A mask tells us more than a face’ van Oscar Wilde uit ‘Intentions’ (1891). In aanmerking dat dit werk uit 1891 een herziening betreft van nog eerder werk, bekruipt mij de vraag of beiden zo ongeveer gelijk op het zelfde idee kwamen of dat Wertheimer kennis had van het eerdere werk van Wilde. Een vraag vergelijkbaar met wie precies de ontdekker was van de differentiaal- en integraalrekening: Leibniz of Newton? Wellicht onafhankelijk van elkaar, al kende Leibniz het werk van Newton op dit punt.
Ik heb de klassieke wereld alweer snel verlaten. Hier met de Anissa Burnett versie van Sail Away Ladies:
Hallo musici, ik zoek een startersforum voor klassiek violisten. Dus niet alleen old time fiddle. Forumbeheerder, kunt u dit oplossen ? Of kan ik beter zelf een nieuwe topic starten voor startende klassiek violisten op middelbare leeftijd. hartelijke groet van Annet
Je kunt zelf een nieuw onderwerp opstarten met specifiek de nadruk op klassieke scholing/spel, want volgens mij is er al wel iets algemeens.
Hey, dit was zeker niet gestart als podium enkel voor old time fiddle, als klassiek violist en volwassen starter heb ik veel plezier gehad aan dit topic, alleen ben ik nu niet meer echt een starter dus ik hoop dat je nieuwe topic terug wat starters aantrekt en volg mee in de achtergrond!
Ok ik houd me niet aan de regels en speel het stuk Jupiter hier op eigen wijze in AEAE. Ik heb twee dingen ontdekt: tweede positie en vibrato. Ik speel hier vijf minuten zonder ergens een valse noot op die hoge noten lijkt me. Ik ben verrast door de extra opties en wil meer leren over tweede positie gebruiken en probeer elke dag saaie vibrato oefeningen te doen. Maar hier probeer ik dus alles in 1 melodie, twee snaren tegelijk laten klinken , hele hoge noten in tweede positie en heel soms hoor je mijn begin van vibrato. Het knaagt alleen weer aan me of ik er wel goed aan doe op eigen houtje.
Ik waag me evengoed soms aan iets klassieks. Ik ben 45 en begon drie jaar geleden met 1 jaar modern klassieke vioolles, de rest heb ik op eigen krachten gedaan omdat er nu eenmaal niet veel oldtime fiddlers te vinden zijn in onze contreien Zeker nu ik zonet tweede positie leerde kennen en nu het ernaar uitziet dat vibrato dan toch gaat lukken heb ik momenteel veel interesse in de info beschikbaar in de klassieke wereld, ook in bijvoorbeeld strijktechnieken als pizzicato en upbow staccato. Eigenlijk doe ik gewoon helemaal mijn eigen ding met alles en dus ook met mijn viool en daar word ik gelukkig van tot spijt van wie het benijdt.
Ik las laatst op een forum iemand die de verschillende niveaus van violisten als volgt beschreef vanuit het perspectief van de luisteraar: Level 1: ondraaglijk Level 2: extreem onaangenaam Level 3: onaangenaam Level 4: wanneer wordt het beter? Level 5: beluisterbaar Level 6: niet storend Level 7: ik hoor zowaar muziek Level 8: aangenaam Level 9: goed Level 10: heel goed Level 11: ongeloofelijk Level 12: lingling Misschien wat overdreven maar ergens had die wel een punt. Als je ergens voorbij level 5 bent ben je niet langer een beginner .
Nou, dat weet ik zo net nog niet! Stel je bent al vier jaar bezig, dan ben je toch geen beginner meer. Maar ja, als het niet wil vlotten en je zit qua niveau ergens op level 3, dan ben je in mijn ogen nog steeds een beginner.
Het gaat natuurlijk helemaal niet over hoeláng je bezig bent om voorbij level 5 te komen. Frits, jij doelt op de onverbeterlijke types die misschien wel nooit voorbij level 5 komen en die waarschijnlijk intussen afhaken (tot je grote vreugde).