Hallo, ik heb deze viool op zolder gevonden bij mijn oom. Hij ziet er heel oud en versleten uit, en ik zou die graag herstellen. Ik weet jammer genoeg niks van viool. Ik hoop dat jullie wat info kunnen geven, welk type en hoe oud hij ongeveer zou kunnen zijn. En is het mogelijk dat ik die herstel, of is het te moeilijk ?
Hallo. Ik denk dat deze viool zijn beste tijd heeft gehad. De viool ziet er gehavend uit. Er zit zelfs geen toets meer op, ik weet niet of er een stapel in zit of etiket aan de binnenkant. Ik denk dat het best wat gaat kosten om deze viool weer speelbaar te maken / opknappen (als dat mogelijk is?) dan rest de vraag nog of de prijs van het herstellen de prijs van de waarde van deze viool niet gaat overstijgen? Nieuwe snaren en een nieuwe toets en kam kosten al snel samen €400 a €500 schat ik zo. Los van de verborgen gebreken die zo niet te zien zijn. Maar daar kunnen. De Vioolbouwers op dit draadje misschien wel meer over vertellen.
Daar moet wel heel veel aan gebeuren om die weer speelklaar te krijgen. Ik zag ook een scheur in de wang van de krul. Stemsleutels verdienen een vervanging, toets, kam, stapel etc. Om dat allemaal te herstellen wordt een kostbare zaak die afgaande op de foto's het instrument niet waard is.
Bedankt allen voor de nuttige info. Dan is het best dat ik ipv te herstellen, gewoon bloemen op graveer en als decoratie aan de muur hang. Dan heb ik nog een aandenken en kost het geen 400 a 500 euro. Ik heb hem schoongemaakt, en ziet er al wat beter uit.
Jammer dat de toets er niet meer bij zit, dan had je die erop kunnen lijmen en zou je het instrument weer kunnen optuigen (met een set simpele snaren). Als decoratie zou het dan zonder graveren ook duidelijk zijn dat het hier gaat om een viool.
Nu is het mogelijk het instrument met voorkant naar de muur te hangen, waardoor het achterblad, het mooiste deel van het instrument, goed in het zicht hangt..
Kijk, dat is nou een mooi voorbeeld van in kansen denken, of zoals mijn moeder placht te zeggen: “van de nood een deugd maken”
Bedankt iedereen. Omgekeerd hangen is een goed idee, maar ik zal steeds gevoel hebben dat het niet afgewerkt is als ik ernaar kijk. Op amazon voor 10 euro heb ik toets gevonden voor 1/2 viool, want de klankast is 31 cm. En snaren, en kam , de goedkoopste op viool shop , samen zijn 13 euro. Het staartstuk op grandado voor 17 euro. T is wel allemaal goedkoop, maar voor 40 euro zal ze al meer als een echte viool eruitzien . Ze ruikt ook echt goed, zo een geur als dennebomen precies.
Ik mag hopen dat het een ebbenhouten toets is, want een nieuwe ruwe toets is altijd te ruim bemeten. Dat wordt gedaan omdat de toets pas gemaakt dient te worden voor het instrument (hals) waar die op moet. Heb je te maken met een zwart gebeitst exemplaar en je gaat er aan schaven, dan zal al vrij snel het zwart verdwenen zijn en het hardhout te voorschijn komen. Want de doordringbaarheid van de beits is maar beperkt. Dat hardhout is niet zwart. Dat kan dan eventueel weer worden bijgekleurd met een zwarte Edding viltstift. Als er verder niet op gespeeld wordt zal dat heel lang kunnen blijven zitten.
Lang geleden dat ik toetsen van (gebeitst) perenhout of esdoorn heb gezien bij zo'n massa-aanbieder, dus dat zal wel niet het geval zijn. (Indonesisch) ebbenhout kost niet zoveel (het leefgebied van de Orang Oetan wordt er wel mee naar de filistijnen geholpen) Het aanbevelen van een Eddingstift, zelfs op een barrel uit dit onderwerp vind ik ronduit twijfelachtig.
Als er een ebbenhouten exemplaar is besteld kan er naar hartenlust worden geschaafd. Indien het een gebeitst exemplaar is zal na schaven de zwarte kleur verdwenen zijn. Waar twijfel je aan dan? Een zwarte Eddingstift is echt goed en permanent zwart. Fungeert op identieke wijze als een gebeitst hardhouten toets. Als er verder niet op gespeeld wordt zal het zwart er ook niet afslijten. En dat zal het geval zijn want het is de bedoeling dat het instrument als decoratie dient.
Onverstandig om aan forumleden die zelf aangeven niets van strijkinstrumenten te weten te adviseren viltstiften te gebruiken. Er zijn meer lezers van dit advies en je weet niet wat ze er mee doen. Bij het omgaan en onderhouden met strijkinstrumenten zijn m.i. een aantal "No Go" s van toepassing: (in ieder geval) - superlijm (cyanoacrylaat) - witte houtlijm - alcohol - schuurpapier Ik voeg daaraan nu toe: zwarte viltstift (of viltstiften van andere kleuren)! Verder moet iedereen natuurlijk doen wat hij/zij wil, maar dat heb ik dan uitdrukkelijk niet geadviseerd.
Bij gebruik van een instrument als decoratie kunnen ze jouw 'advies' rustig in de wind slaan. En al helemáál als het om een andere kleur dan zwart zou gaan voor een toets, want een knal rode toets heb ik nog nooit voorbij zien komen.
Die knalrode toets is zeker een poging tot humor. Dan leg ik het nog maar eens uit. Voor mij staat vast dat een viltstift niet thuishoort in het instrumentarium van een vioolbouwatelier. Het gaat in dit forum voor een groot deel ook over vioolbouw (en potjandorie géén afdeling "Creatief met Kurk"). Relatieve leken lezen ook mee. Een tip om maar een viltstift te gebruiken op een viooltoets kan maar al te gemakkelijk verkeerd worden opgevat.
De intelligentie van de lezer wordt behoorlijk onderschat. Het heeft vooral te maken met lezen wat er staat. Voor hen die geen Edding pen willen gebruiken en wél goed kunnen lezen, kan ook Oost-Indische inkt worden gebruikt. Na aanbrengen (met een kwastje) en opdrogen even met wat staalwol (000) behandelen om een egale patina te krijgen.