Carbonviool deelt hoofdprijs

Discussion in 'Viool' started by BertBoonVioolbouw, Mar 25, 2015.

  1. molenaar

    molenaar

    Joined:
    Apr 10, 2015
    Messages:
    8
    Ook met carbon zou je unieke bladen kunnen maken door meer of minder carbon te gebruiken. Daardoor zou dan elk instrument kunnen worden afgestemd op de behoefte van de speler.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Joined:
    Mar 29, 2003
    Messages:
    14,453
    Home Page:
    Het is zeker waar dat er variatie in klankeigenschappen kan worden aangebracht door de dikte en de dikteverdeling van de bladen te variëren. Met twee variabelen die onderling ook nog interactie hebben zijn daarmee eindeloos veel mogelijkheden vrij gekomen. Wanneer de producent niet van iedere combinatie het effect weet c.q. kent is het voordeel van de relatief goedkope massaproductie verdwenen. Het hele gebeuren komt dan in feite weer overeen met het afstemmen van de houten bladen bij de meesterviool: het echte handwerk dus.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Joined:
    Jan 6, 2014
    Messages:
    6,159
    Home Page:
    Dat zou mooi zijn! Maar een producent kan ook, niet gehinderd door enige kennis, één combinatie massaal produceren. Gewoon de combinatie die technisch het makkelijkst te realiseren is.
    Maar ik hoop natuurlijk dat de carboncello dezelfde kant opgaat als de houten cello: zorgvuldig gebouwd door vaklieden in de lutherie!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Joined:
    Mar 29, 2003
    Messages:
    14,453
    Home Page:
    Dat gebeurt nu dus ook: een bepaalde combinatie die op de markt gebracht wordt. Indien dat de markt verovert en dus door bespelers wordt gewaardeerd, ben je 'binnen'. Je kunt dan als producent ook een constante kwaliteit garanderen en dat is wat men dan wil. Koop je een bepaald merk, dan weet je ook hoe die klinkt. Steeds weer.
    Je komt dan weer terug aan het begin van deze discussie waar jij Marcelita, beweert de variatie in klank er in te brengen door de bespeler zélf of een andere strijkstok en dergelijke.
     
  5. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Joined:
    Aug 27, 2013
    Messages:
    1,442
    Als ik zo'n 'Carbonbedrijf' zou hebben zou ik, naast de carbon student- en mediuminstrumenten, een topinstrument ontwikkelen: carbon met een houten voorblad! Dan is elk instrument ineens weer uniek. (Had ik nu maar patent aangevraagd :) ).
     
    Last edited: Jun 13, 2016
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Joined:
    Mar 29, 2003
    Messages:
    14,453
    Home Page:
    Kom je weer bij de vioolbouwer uit.
     
    JanHut likes this.
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Joined:
    Jan 6, 2014
    Messages:
    6,159
    Home Page:
    want hout wordt immers nooit afgezaagd!;)
     
    Oosterhof Vioolbouw and JanHut like this.
  8. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Joined:
    Jan 2, 2016
    Messages:
    800
    Zit net wat filmpjes te kijken van carbon instrumenten en vind het wel wat nausaler klinken dan hout hoor, weliswaar moeilijk beoordelen vanaf t scherm maar toch...
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Joined:
    Jan 6, 2014
    Messages:
    6,159
    Home Page:
    Ja, dat nasale hoor ik ook. Was ook in het echt te horen. Niet heel nasaal, maar toch ietsies die tendens.
     
  10. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Joined:
    Aug 27, 2013
    Messages:
    1,442
    Ik bespeelde eens een heel behoorlijke cello. Maar deze was gespoten in plaats van gelakt. Dat maakt het instrument 'dicht', wat meer nasale klank geeft. Ik vermoed dat je bij carbon een zelfde effect kunt hebben (ook als ik jullie bevindingen lees).
     
    Last edited: Jun 15, 2016
  11. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Joined:
    Aug 27, 2013
    Messages:
    1,442
    ... en blijft die vak-kunst bestaan!
     

Share This Page