Carbonviool deelt hoofdprijs

Discussie in 'Viool' gestart door BertBoonVioolbouw, 25 mrt 2015.

  1. molenaar

    molenaar

    Lid geworden:
    10 apr 2015
    Berichten:
    8
    Ook met carbon zou je unieke bladen kunnen maken door meer of minder carbon te gebruiken. Daardoor zou dan elk instrument kunnen worden afgestemd op de behoefte van de speler.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Het is zeker waar dat er variatie in klankeigenschappen kan worden aangebracht door de dikte en de dikteverdeling van de bladen te variëren. Met twee variabelen die onderling ook nog interactie hebben zijn daarmee eindeloos veel mogelijkheden vrij gekomen. Wanneer de producent niet van iedere combinatie het effect weet c.q. kent is het voordeel van de relatief goedkope massaproductie verdwenen. Het hele gebeuren komt dan in feite weer overeen met het afstemmen van de houten bladen bij de meesterviool: het echte handwerk dus.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Dat zou mooi zijn! Maar een producent kan ook, niet gehinderd door enige kennis, één combinatie massaal produceren. Gewoon de combinatie die technisch het makkelijkst te realiseren is.
    Maar ik hoop natuurlijk dat de carboncello dezelfde kant opgaat als de houten cello: zorgvuldig gebouwd door vaklieden in de lutherie!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dat gebeurt nu dus ook: een bepaalde combinatie die op de markt gebracht wordt. Indien dat de markt verovert en dus door bespelers wordt gewaardeerd, ben je 'binnen'. Je kunt dan als producent ook een constante kwaliteit garanderen en dat is wat men dan wil. Koop je een bepaald merk, dan weet je ook hoe die klinkt. Steeds weer.
    Je komt dan weer terug aan het begin van deze discussie waar jij Marcelita, beweert de variatie in klank er in te brengen door de bespeler zélf of een andere strijkstok en dergelijke.
     
  5. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.441
    Als ik zo'n 'Carbonbedrijf' zou hebben zou ik, naast de carbon student- en mediuminstrumenten, een topinstrument ontwikkelen: carbon met een houten voorblad! Dan is elk instrument ineens weer uniek. (Had ik nu maar patent aangevraagd :) ).
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2016
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Kom je weer bij de vioolbouwer uit.
     
    JanHut vindt dit leuk.
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    want hout wordt immers nooit afgezaagd!;)
     
    Oosterhof Vioolbouw en JanHut vinden dit leuk.
  8. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Zit net wat filmpjes te kijken van carbon instrumenten en vind het wel wat nausaler klinken dan hout hoor, weliswaar moeilijk beoordelen vanaf t scherm maar toch...
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ja, dat nasale hoor ik ook. Was ook in het echt te horen. Niet heel nasaal, maar toch ietsies die tendens.
     
  10. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.441
    Ik bespeelde eens een heel behoorlijke cello. Maar deze was gespoten in plaats van gelakt. Dat maakt het instrument 'dicht', wat meer nasale klank geeft. Ik vermoed dat je bij carbon een zelfde effect kunt hebben (ook als ik jullie bevindingen lees).
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2016
  11. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.441
    ... en blijft die vak-kunst bestaan!
     

Deel Deze Pagina