Zoller fiddle

Discussion in 'Viool' started by Muzirene, Aug 17, 2022.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Joined:
    Apr 23, 2012
    Messages:
    2,202
    Home Page:
    FB_IMG_1660716381853.jpg FB_IMG_1660716387580.jpg

    Apart instrument. Móest ik jullie ook laten zien hoor :)
     
    Satch likes this.
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

    Joined:
    Mar 25, 2003
    Messages:
    5,080
    Home Page:
    Ooit wel eens een gezien in een museum, weet niet meer welk!
    Niet moeilijk te raden waarom dit instrument de harten van de massa's niet heeft veroverd!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Joined:
    Mar 29, 2003
    Messages:
    14,453
    Home Page:
    Heb je die in je bezit of kwam je die ergens tegen?
    Wat een ding hè?
     
  4. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Joined:
    Oct 10, 2005
    Messages:
    1,078
    Is dit het resultaat van een behandeling met antiekwas?
     
  5. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Joined:
    Nov 3, 2015
    Messages:
    913
    Grappig! Een Zoller viool zonder F gaten, met een resonantiesnaar... Best wat over te vinden op het internet. Ook een filmpje met geluid demonstratie:
     
  6. RolandS

    RolandS

    Joined:
    Apr 24, 2009
    Messages:
    124
    Voor een beter begrip van de acoustiek van strijkinstrumenten is dit concept van Zoller erg interessant.

    Het is opvallend dat in het filmpje de gleuven in de ribben "sound holes" genoemd worden. Daar heeft de trillende luchtkolom binnenin het instrument contact met de omgeving (geluidsoverdracht).

    In een standaardviool hebben de f-gaten dezelfde functie. Maar ook nog een andere: ze geven het bovenblad een extra vrijheidsgraad voor het uitvoeren van trillingen. De f-gaten maken nl. een torsietrilling mogelijk (langs de lengtes van het bovenblad). Zo kan het bovenblad de trillingen van de kam beter overnemen. Overigens wordt die torsietrilling ook weer beperkt door de stapel en de zangbalk, maar dat doet niets af aan dit werkingsprincipe.

    Hoewel het youtubefilmpje slechts een indruk geeft, vermoed ik wel dat f-gaten zo gek nog niet zijn.
     
  7. RolandS

    RolandS

    Joined:
    Apr 24, 2009
    Messages:
    124
    Wie is er nou tegen ekwas?
     
    BertBoonVioolbouw likes this.
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Joined:
    Mar 29, 2003
    Messages:
    14,453
    Home Page:
    Waar haal jij je ekwas vandaan dan? Ik heb al bij Tobias geïnformeerd maar die kent het spul niet.
     
  9. RolandS

    RolandS

    Joined:
    Apr 24, 2009
    Messages:
    124
    Dat Tobias er niet mee bekend is verbaast mij. Immers, hij stelt wel een vraag over een gerelateerd product.

    Wat heb je hem precies gevraagd?

    Maar mag ik concluderen dat jij althans niet met ekwas bekend bent? In dat geval raad ik je aan om het gebruik van antiekwas te vermijden. Anders leert je je ekwas nooit kennen. En dan maar afwachten
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Joined:
    Mar 29, 2003
    Messages:
    14,453
    Home Page:
    Maar de vraag was: Waar haal jij die ekwas vandaan?
     
  11. RolandS

    RolandS

    Joined:
    Apr 24, 2009
    Messages:
    124
    Ja, las ik.
    Maar mag er nog enige privacy zijn? Evenmin zal ik de vindplaatsen van mijn eekhoorntjesbrood verraden. =\)
    Greetz!
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

    Joined:
    Mar 25, 2003
    Messages:
    5,080
    Home Page:
    Bovendien is het niet zonder gevaar, want voor je het weet heb je een blokkade van tractoren met antiekwasspandoeken, want ekwas is gehaat op het platteland, waar ze grossieren in anti van alles!
     
    RolandS likes this.
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Joined:
    Mar 29, 2003
    Messages:
    14,453
    Home Page:
    Ik weet van Tobias - en dat is ook algemeen bekend hier- dat hij niet anti was is, maar het moet wel antiekwas zijn.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Joined:
    Mar 29, 2003
    Messages:
    14,453
    Home Page:
    Het is echter geen viool maar een altviool.
     
  15. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Joined:
    Nov 3, 2015
    Messages:
    913
    Klopt. Met een resonantiesnaar die een kwint onder de laagste staat, in dit geval dus een F.
     
    Muzirene likes this.
  16. RolandS

    RolandS

    Joined:
    Apr 24, 2009
    Messages:
    124
    Was=off topic
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Joined:
    Mar 29, 2003
    Messages:
    14,453
    Home Page:
    Als je dus een stuk speelt waar geen enkele f in voorkomt gebeurt er niets.
     
  18. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Joined:
    Nov 3, 2015
    Messages:
    913
    Iets preciezer: als er een f in voorkomt gaat die snaar mee resoneren, als er een gedeelde harmonische is, ga je die ook horen, en geen gedeelde harmonischen zijn met die F, gebeurt er weinig...

    (bv al je een c speelt, klinkt die me als 2e boventoon van de F; als je een Bes speelt, zet de 2 boventoon een f, klinkt die ook mee als een f. Gevolg is dat alle tonen een apart karakter krijgen, het geluid dus minder homogeen wordt, wat een voor en een nadeel kan zijn...
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Joined:
    Mar 29, 2003
    Messages:
    14,453
    Home Page:
    Ik ben het geheel met je eens Hubertus. Alleen is het wel zo dat er alleen resonantie optreedt als de gespeelde c.q. aangestreken noot een boventoon (harmonische) is van de F-snaar.
     
  20. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Joined:
    Nov 3, 2015
    Messages:
    913
    Beste Frits, Omdat ik je ongetwijfeld grotere ervaring met instrumenten niet lukraak in twijfel wil trekken heb ik het geprobeerd: als ik een D op mijn cello krachtig aan strijk, en meteen daarna demp, klinkt het de eerste boventoon van die D snaar duidelijk door op mijn open G snaar. Dat is het effect wat je noemt: de harmonische van de lagere snaar gaat klinken als je die boventoon op een hogere snaar speelt.

    Als ik een lage D speel op mijn C snaar, klinkt de open D snaar door; hier geldt dat als je een noot speelt waar een harmonische inzit (d) die je ook als open snaar hebt, dan klinkt ook die open snaar als boventoon mee.
    Als ik een A speel op de G snaar, en de A snaar en de C snaar afdemp, hoor ik nog steeds een hoge a meeresoneren op de D snaar. De tweede boventoon van de D is immers a.

    (Als je de A en C snaar niet afneemt klinken er nog veel meer harmonischen een beetje mee).

    Volgens mij werkt het dus twee kanten in?
     

Share This Page