Ooit wel eens een gezien in een museum, weet niet meer welk! Niet moeilijk te raden waarom dit instrument de harten van de massa's niet heeft veroverd!
Grappig! Een Zoller viool zonder F gaten, met een resonantiesnaar... Best wat over te vinden op het internet. Ook een filmpje met geluid demonstratie:
Voor een beter begrip van de acoustiek van strijkinstrumenten is dit concept van Zoller erg interessant. Het is opvallend dat in het filmpje de gleuven in de ribben "sound holes" genoemd worden. Daar heeft de trillende luchtkolom binnenin het instrument contact met de omgeving (geluidsoverdracht). In een standaardviool hebben de f-gaten dezelfde functie. Maar ook nog een andere: ze geven het bovenblad een extra vrijheidsgraad voor het uitvoeren van trillingen. De f-gaten maken nl. een torsietrilling mogelijk (langs de lengtes van het bovenblad). Zo kan het bovenblad de trillingen van de kam beter overnemen. Overigens wordt die torsietrilling ook weer beperkt door de stapel en de zangbalk, maar dat doet niets af aan dit werkingsprincipe. Hoewel het youtubefilmpje slechts een indruk geeft, vermoed ik wel dat f-gaten zo gek nog niet zijn.
Dat Tobias er niet mee bekend is verbaast mij. Immers, hij stelt wel een vraag over een gerelateerd product. Wat heb je hem precies gevraagd? Maar mag ik concluderen dat jij althans niet met ekwas bekend bent? In dat geval raad ik je aan om het gebruik van antiekwas te vermijden. Anders leert je je ekwas nooit kennen. En dan maar afwachten
Ja, las ik. Maar mag er nog enige privacy zijn? Evenmin zal ik de vindplaatsen van mijn eekhoorntjesbrood verraden. =\) Greetz!
Bovendien is het niet zonder gevaar, want voor je het weet heb je een blokkade van tractoren met antiekwasspandoeken, want ekwas is gehaat op het platteland, waar ze grossieren in anti van alles!
Ik weet van Tobias - en dat is ook algemeen bekend hier- dat hij niet anti was is, maar het moet wel antiekwas zijn.
Iets preciezer: als er een f in voorkomt gaat die snaar mee resoneren, als er een gedeelde harmonische is, ga je die ook horen, en geen gedeelde harmonischen zijn met die F, gebeurt er weinig... (bv al je een c speelt, klinkt die me als 2e boventoon van de F; als je een Bes speelt, zet de 2 boventoon een f, klinkt die ook mee als een f. Gevolg is dat alle tonen een apart karakter krijgen, het geluid dus minder homogeen wordt, wat een voor en een nadeel kan zijn...
Ik ben het geheel met je eens Hubertus. Alleen is het wel zo dat er alleen resonantie optreedt als de gespeelde c.q. aangestreken noot een boventoon (harmonische) is van de F-snaar.
Beste Frits, Omdat ik je ongetwijfeld grotere ervaring met instrumenten niet lukraak in twijfel wil trekken heb ik het geprobeerd: als ik een D op mijn cello krachtig aan strijk, en meteen daarna demp, klinkt het de eerste boventoon van die D snaar duidelijk door op mijn open G snaar. Dat is het effect wat je noemt: de harmonische van de lagere snaar gaat klinken als je die boventoon op een hogere snaar speelt. Als ik een lage D speel op mijn C snaar, klinkt de open D snaar door; hier geldt dat als je een noot speelt waar een harmonische inzit (d) die je ook als open snaar hebt, dan klinkt ook die open snaar als boventoon mee. Als ik een A speel op de G snaar, en de A snaar en de C snaar afdemp, hoor ik nog steeds een hoge a meeresoneren op de D snaar. De tweede boventoon van de D is immers a. (Als je de A en C snaar niet afneemt klinken er nog veel meer harmonischen een beetje mee). Volgens mij werkt het dus twee kanten in?