Ik kreeg vandag e-mail van een kennis in de New York Phil. Ze hebben het daar over en nog niet uitgegeven (!) opname van alle caprices van Paganini. Opgenomen in drie dagen en tot nu toe alleen te beluisteren op de website van de artiest. Ik heb geluisterd en ik heb er geen worden voor. Het is ongelofelijk goed! Voor de eerste keer in mijn leven geniet ik echt van de caprices. Naruurlijk heb ik alle bewondering voor iedereen die alle 24 kan spelen, maar dit is echt genieten. De violist heet Jan Stigmer en kom naar wat ik begrijp uit Zweden. Uit Zweden! Ik vind dat te gek. Iedereen moet er echt naar gaan luisteren. Neem er de tijd voor en jullie zullen dingen horen in de caprices die tot nu toe naar mijn mening verborgen zijn gewest Hier is het: www.janstigmer.com Als iemand meer weet van de violist dan hoor ik het graag! Kun
Mama Mia! Hij kan echt viool spelen! Ik hoorde de capricci tot nu toe nooit met zo'n mooie klank. En de techniek van die man! Wie is dat eigenlijk? Jan Stigmer? Ik ben in Berlin voor lessen aén ik gaa zorgen dat iederen hier gaan luisteren. Elsa
wat??? Wat speelt die man toch als een beginnertje! Ik kan veel beter dan hem! GRAPJE! uitstekend gespeeld! Bedankt voor de link Trouwens, u kunt deze thread ook volgen, wie weet komt er nog meer informatie over Jan Stigmer groeten, Vanessa
Dat was het dan! Beter kan niet. Natuurlijk gaat het uiteindelijk over smaak, maar dit is voor mij toch heel bijzonder. Zo vrij van bijgeluiden en overdrevenheid. Nr.1,5 en 17 zijn bijzonder indrukwekkend, maar als je naar nr18 luistert dan begrijpt men dat dit echt op een eigen niveau staat. En nr.24 heb ik tot nu toe nooit zo mooi gehoord. Ontzettend bedankt voor de post! Wie is die Stigmer eigenlijk! Bart
@Bart (en anderen), vergeet even niet dat dit een opname is die naderhand is ontdaan van ongewenste bijgeluiden. Daarbij een geweldige akoestiek en dat leidt tot het uiteindelijke resultaat. Het klinkt inderdaad echt geweldig, zonder meer! Je kunt je echter afvragen of Stigmer zich houdt aan de oorspronkelijke streek in caprice No. 5, want hij maakt het zich -zoals zo velen o.a. Shlomo Mintz- veel gemakkelijker. Ik heb hier een uitvoering met de juiste(?) streektechniek en dat maakt het geheel nóg moeilijker!! Dat het moeilijker is valt duidelijk te horen. Frits
Dat is wel eigenlijk wat ik bedoel! Ik ken die opname die jij adviseert en ik heb daar nooit met genot naar kunnen luisteren. Daar ontbreken volgens mij veel te veel noten. Stigmer speelt misschien een andere streek, maar van de andere kant speelt hij alles wat er staat. Dat is volgens mij buitengewoon. Dat men de ongewenste geluiden die een strijkstok tegen de viool maakt naderhand kunt weghalen is nieuws voor mij.
Ik ben geen opnametechnicus, maar met de huidige technieken gebaseerd op software denk ik dat veel mogelijk is.
Dag allemaal, Laat mij aller eerst bedanken voor de post van Jan Stigmer. Ik zit sinds gisteren te luisteren en ik ben ongelofelijk onder de indruk. Wat een violist! Ik ben post productie technicus klassiek muziek en dat betekent dat ik editing en mastering doe. Als zodanig heb ik freelance werk gedaan bij o.a. Bis, BBC Legends, Ars Nova en BR-Klassik. Ik hoor vaak tegenwoordig dat "alles is mogelijk" met de nieuwe techniek. Laat mij duidelijk zijn: veel is mogelijk maar verre van alles. Als een toon eenmaal is begonnen dan houdt het op met mogelijkheden in de klassieke muziek. En als de noten heel dicht bij elkaar zijn kunt men ook heel weinig doen. De artiest moet nog steeds heel goed spelen gelukkig! Als de strijkstok niet mooi op de snaar strijkt, dan kunt men er niets aan doen. De reden waroom ik dit schrijf is dat tegenwoordig vaak de eer wordt weggenomen van hele goede musici. Zoals Jan Stigmer. Dit is echt gewoon goed viool spelen. Uit de kunst. Nog een keer bedankt voor posten. Herman