Gegroet, Ik speel al een flinke tijd viool, en sinds kortere tijd probeer ik dierlijke producten uit mijn leven te houden. Viool spelen is een lastig puntje daarin, muziek is leuk, maar er hoeven geen dieren voor dood. Alternatieven zijn echter lastig, Darmsnaren zijn makkelijk te vervangen, maar nu moet mijn strijkstok eigenlijk opnieuw behaard worden. Weet iemand of er een alternatief voor paardenhaar is dat kwalitatief ook goed is?
Dat klinkt alsof ik er wat mee kan! Dankjewel! Ik ga eens rondvragen wie er in de buurt van Breda/Tilburg Zarelon op mijn boog wil zetten.
Ik vind zojuist ook dit, zijn er mensen met Corrus haren? https://www.cardiffviolins.co.uk/co...available-in-white-black-and-various-colours/
Voor strijkstokhaar hoeven ook geen dieren dood hoor, Tzigane! Volgens mij wordt dat net als wol of melk bij leven "geoogst" Groter probleem is dat er volgens mij geen goede veganistische vervanger is voor huidenlijm of beenderlijm...? Of heb jij daar ook een tip over, Frits? (en wellicht is paarlemoer in de slof van de strijkstok ook uit den boze? )
Hoi Huub, paardenhaar is een product wat op de markt komt door de exploitatie en slacht van paarden, voor mij gewoon absoluut niet ok. Mocht het bij leven "geoogst" worden, dan hoef ik alleen maar te kijken naar welke grove mishandeling er komt kijken bij de wol- en zuivelindustrie om er evengoed vanaf te zien. Mijn viool en stok zelf zijn natuurlijk verre van dier-vrij, helaas. Ik had ze al voordat ik die stap maakte. Mocht ik ooit een andere viool of strijkstok willen hebben zou ik deze willen laten maken door iemand die dit zonder dierlijke producten kan doen.
Er is wel een alternatief in de vorm van een volledig synthetische lijm. Deze is uitgebracht onder de naam Titebond. Onder die naam zijn verschillende types verkrijgbaar. Ik heb een jaar of 15 geleden de versie 'Liquid Hide Glue' aangeschaft (vloeibare huidenlijm). Ik heb het toen aangekocht voor de gitaarbouw (ik heb twee gitaren gebouwd). Een voordeel is de veel langere 'open tijd', dat is de tijd die je kunt benutten voordat de lijm begint uit te harden of zoals bij huidenlijm begint te geleren (het wordt een soort gel: plakt niet goed en wil niet meer vervloeien). Bij de echte huidenlijm die je heet opbrengt heb je een paar minuten. Dan moet je het klemmen om het vast te krijgen. Titebond wordt echter in de vioolbouw nauwelijks of niet toegepast. Dat komt omdat de lijmverbinding niet hard genoeg is. Je kunt het wel weer los krijgen door te bevochtigen. Titebond is beperkt houdbaar in tegenstelling tot de korrels huidenlijm die onbeperkt houdbaar zijn en je de gelegenheid geeft steeds verse lijm te bereiden. Het lijkt mij dat het paardenhaar wat wordt gebruikt voor strijkstokken, niet op de markt komt door het doden van paarden, maar door een bepaalde lengte af te knippen. Dat gaat dus van levende dieren. Daarna groeien de haren weer aan. Maar een ieder staat vrij om het niet te gebruiken uit mededogen voor het dier.
Uit de docu* van Ernst Reyseger over strijkstokhaar uit Mongolie blijkt dat het haar wel van geslachte paarden komt. Ernst voelt zich, zo blijkt uit de film, er niet geheel makkelijk bij, maar vertelt dat het een bijproduct is. De paarden worden evengoed geslacht voor het vlees. Het zou goed kunnen: een deel van de haren knippen, het paard de rest laten behouden, enz.. Maar de grote bulk komt toch van de slacht. * 'Mongools Goud'.
@tzigane , respect! Tot nu toe heb ik helaas geen goede ervaringen gelezen en gehoord over de alternatieven. Stokkenbouwers zetten het kunststof er ook met tegenzin op. Maar de ontwikkelingen gaan door, dus wie weet ...! (Ik kocht laatst voor het eerst schoenen zonder leer in een winkel in Amsterdam (Vega-Life), maar daar zijn geen strijkstokken ...).
Dat ziet er best interessant uit. De ervaring zal laten zien (horen) hoe het is en wie weet ... . Als je er voor gaat lees ik graag de ervaringen.
Dit lijkt heel erg op de Zarelon die ik ooit besteld heb. Ik zal eens kijken of ik nog een pluk voor viool heb liggen. Maar ben nu een paar dagen weg dus word pas Dinsdag of Woensdag. Het geluid vind ik best oké, het is behoorlijk slijtvast. Het enige echte probleem met synthetische haar is het opbrengen en vasthouden van de hars. Als ik nog een streng heb liggen voor viool wil ik je die wel opsturen.
Nee, daar vergist Marloes zich. Ik heb in het eerder door mij gelinkte deel over Zarelon® een oplossing aangedragen om de harsdeeltjes goed op de Zarelon® te krijgen. Daartoe werden de haren in een speciale richting opgeruwd.
Dat is waar. Met opschuren verbetert het vasthouden van de hars behoorlijk, maar ik vind het toch niet te vergelijken met gewoon paardenhaar. Maar als je principieel geen paardenhaar wilt gebruiken is het wel en goed alternatief .
In de docu komt het haar inderdaad van geslachte paarden, maar ik geloof niet dat de paarden speciaal geslacht worden voor het haar.
Super! Dat klinkt alvast heel fijn. Hartelijk dank voor alle berichtjes! Ik ben bereid om wat verlies in kwaliteit te accepteren t.o.v. paardenhaar. Ik ben geen supergoede violist, mijn hoofdinstrument is toch echt gitaar, dus de variabele van mijn niveau zal ongetwijfeld veel meer meewegen bij het totaalplaatje dan het soort haar op mijn stok. ^^ Marloes: Als je nog wat overhebt hoor ik het heel graag! (Paarden worden niet alleen maar voor het haar geslacht natuurlijk, dieren worden altijd geslacht om uiteindelijk in honderden verschillende producten terecht te komen. Ik wil ze geen van allen omdat je dan toch "meedoet" aan het systeem van exploitatie en moord, ik kan dat niet verantwoorden naar mezelf. Dat het wordt afgeknipt geloof ik niet in, (en is ook niet wat ik er over lees) zo'n staart heeft een paar jaar nodig om te groeien, dat kan nevernooitniet rendabel zijn)
Ik heb wel eens gelezen dat er in de lak van violen schellak gaat of er voor wordt gebruikt. Schellak is afkomstig van de vrouwelijke Lakschildluis, dus de viool zou dan kaal gekocht moeten worden. Maar ik weet niet zeker of dat zo is, als iemand het weet dan is Frits dat wel. En een viool wordt gelijmd met huidenlijm, ook afkomstig van dieren die vermoord zijn.
Je zou dan een e-viool van kunststof (kevlar, carbon fibre bijvoorbeeld in geval van violen van het merk Bridge) moeten hebben, waarbij dus géén beenderlijm is gebruikt om het instrument inelkaar te zetten. En dan laat je dus kunststof haar op je strijkstok spannen. Als ik het zo lees, is het met Coruss haar ongeveer net zo rampzalig als Zarelon als het gaat om het harsen van je stok. Mogelijk moet je ook dit materiaal bewerken met zeer fijn schuurpapier. Er staat ergens in het topic over zarelon welke mate van fijnheid van het schuurpapier je nodig hebt om niet ook nog eens een irritant klein ruisje tijdens het strijken te moeten aanhoren.