Strijkstok met Zarelon™

Discussie in 'Overig' gestart door marloes s, 11 nov 2015.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Vandaag arriveerde de stijkstok behaard met Zarelon.

    Zarelon is een kunststof beharing voor strijkstokken en een alternatief voor paardenhaar.
    Volgens de claim is Zarelon niet gevoelig voor weersinvloeden en temperatuurschommelingen, weinig slijtage gevoelig en niet breekbaar, volgens de claim geeft Zarelon goed en beter geluid dan paardenhaar en is niet gevoelig voor huidvet.

    Deze claims kon ik natuurlijk niet weerstaan.:rolleyes:
    En omdat ze ook 2e hands strijkstokken verkopen voor een schappelijke prijs, die al behaard zijn met de Zarelon, heb ik besloten zo'n strijkstok aan te schaffen.
    Dit betekent dat mijn huidige strijkstok voorlopig blijft zoals die is.

    Eerste indruk toen ik de strijkstok uitpakte was dat de Zarelon er nogal plastic-achtig en doorschijnend uitzag.
    Eigenlijk een beetje een goedkope indruk.
    Maar goed ik laat mij niet zomaar uit het veld slaan.
    En dus hup.... harsen maar.
    Dit ging zonder problemen en de haren werden er behoorlijk wit door zodat het goedkope uiterlijk verdween.
    Toen de cello erbij gepakt samen met mijn huidige met paardenhaar beklede strijkstok.
    Cello netjes gestemd ... en spelen maar.
    Even wennen zo'n nieuwe strijkstok maar ik had al snel de smaak te pakken.
    Het eerste wat opviel tijdens het spelen was de enorme hoeveelheid hars die de Zarelon strijkstok af gaf en mijn cello beklede met een laagje hars.
    Bij mijn paardenharen strijkstok gebeurt dit beslist niet.
    Op zich niet erg, een bijkomstigheid, maar wel opvallend.

    Nu het geluid.
    Eigenlijk viel het geluid mij heel erg mee.
    Ik had een schel en scherp geluid verwacht, maar dat is zeker niet het geval.
    Het geluid lijkt sterk op het geluid van mijn huidige strijkstok.
    Ik kan nog niet echt zeggen of ik het geluid prettiger vind dan van mijn huidige strijkstok.
    Hierbij moet zeker vermeld worden dat het om een goedkope 2e hands strijkstok gaat en ik dus geen idee heb of het geluid bij een duurdere strijkstok beter is.

    Bij het strijken zelf merkte ik wel verschil.
    Het lijkt of de Zarelon rustiger speelt, ik heb minder druk nodig om de strijkstok op de snaren te houden.
    Met name het bespelen van de punt van de strijkstok lijkt mij wat makkelijker af te gaan met de Zarelon strijkstok.
    Nu blijft natuurlijk de vraag of dat door de Zarelon of door de strijkstok zélf komt.


    Verder valt mij op dat na 45 minuten spelen er nog maar weinig hars op de Zarelon zit.
    De Zarelon zelf is wel een stuk stroever geworden en ik had nog geen behoefte om opnieuw te harsen.
    De hars op de snaren was voldoende om genoeg grip te hebben met de Zarelon.

    Eerste indruk tot zover is licht positief.

    De komende dagen blijf ik lekker spelen op beide strijkstokken en ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen van Frits en Marcelita.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Je beschrijft het inharsen van nieuwe haar: dat is bij paardenhaar niet anders; ook daar moet je eerst wat extra hars aanbrengen zodat de volgende laag hars "pakt" Ik volg dit met interesse.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Marloes, ik vind je eerste ervaringen wel hoopgevend!:)

    Zou het nog uitmaken of je extra plakkerige hars hebt of de wat 'drogere'?

    Ik krijg zaterdag mijn zarelon. Die gaat dan maandag per subito naar de strijkstokkenman die ik héél lief aankijk!:)(want svp snel&goed).
    Ik doe het op een stok die ik ook goed ken met paardenhaar. Mijn andere stok van vergelijkbare kwaliteit blijft nog paardenhaar houden. A.s. zaterdag mag ik de zarelonstok ook uitproberen. Dat wordt mijn eerste kennismaking.

    Ik las nog ergens op internet dat op zarelon een poeder zou worden gedaan, waardoor hars beter ging pakken
    https://www.violinlab.com/Community/details.php?id=7428
    Een soort basis hars in poedervorm.
    Hahaha, en ze hebben het ook hier over helder uitziende vislijnen. Zouden die vislijnen van ons misschien ook met dat poeder zijn bewerkt?
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2015
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik gebruik Bernardel hars en normaal stuift die weinig.
    Ben heel erg benieuwd of dit zo blijft om misschien éénmalig zo stoof omdat het de eerste keer was dat ik de stok harste.
    En natuurlijk is de Zarelon van een ander materiaal dus vind ik het wel logisch dat die ook anders reageert.

    Vandaag verder uit proberen en Zaterdag de grote test met flink wat uurtjes spelen .;)
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En hoe vond je het na het spelen vandaag?
    Ik heb je stok ook mogen proberen en vond de eerste kennismaking bemoedigend! De snaar laat zich makkelijk aanspreken en de toon is helder en dat kan natuurlijk wel een beetje naar de koude/kille kant gaan. Ik wil rustig op mijn eigen stok ervaren wat voor tonen ik kan maken bijvoorbeeld als je denkt in de schaal van warm naar kil. Ik hoop dat mijn bundeltje zsm op mijn stok komt!
    Mijn cello zag er weliswaar daarna wit bestoven uit, maar ja, een doek neem je toch niet voor niets mee!:D
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Gisteren de vuurdoop voor mijn Zarelon behaarde stijkstok.
    En het is behoorlijk goed gegaan.:)
    Ik moest echt even na denken over hoe ik de klank zal benoemen.
    Vergeleken met mijn eigen strijkstok vind ik de klank goed, zacht, minder scherp en afgerond. Eigenlijk prima.
    Alleen de hars vind ik nog een probleem.
    De Zarelon is prima in te harsen maar na een half uurtje spelen wil je opnieuw harsen.
    Dan voel je de stok niet meer trekken aan de snaren en heb je een beetje het gevoel alsof je in het luchtledige speeld.
    Toen ik de Zarelon bekeek kon je ook duidelijk zien dat er geen hars meer op zat.
    Na geharst te hebben speelde de Zarelon weer goed en makkelijk aan.

    Nu ben ik vooral benieuwd naar het volgende,
    Gaat de Zarelon van zichzelf nog stroever worden en daardoor de hars langer vast houden?
    En ik ben benieuwd of hars voor contrabassen het mischien beter doet omdat die wat plakkeriger zijn.

    Dit laatste ga ik binnenkort uitproberen.:rolleyes:

    Verder had ik gisteren het idee dat de Zarelon het op carbon strijkstokken waarschijnlijk heel erg goed zal doen.
    Ik vind carbon strijkstokken vaak een scherpe bijna schelle klank hebben en de Zarelon blijkt juist het tegenovergestelde te doen.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Over carbon en houten strijkstokken: ik ben wel heel benieuwd hoe het met mijn houten stok zal gaan. Want als zarelon al zelf geen scherpe klank heeft, kan het natuurlijk met hout een nog wat 'rondere' klank geven. Ik heb nu gehoord hoe het op jouw carbon klonk, in ieder geval heel helder!

    En met hars: ben blij dat jij een ronde voorloopt, kan ik tenminste leren van jouw harservaring:).
     
  8. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Das even een misvestand Marcelita.
    De Zarelon stok die ik heb is een houten stok.

    Toen ik de Zarelon stok gebruikte en de klank hoorde was er alleen een gedachte die opkwam dat de Zarelon het op een carbon stok waarschijnlijk goed zal doen.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ooow, suf van mij! :oops:Want het was inderdaad een houten waarmee ik speelde.
    Tussen carbonstokken heb je overigens ook verschillen!
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Er is nog een ander engelstalig forum van violisten waar meer, in een positieve sfeer, geschreven ervaringen met zarelon te lezen zijn.

    http://www.fiddlehangout.com/archive/37094

    Daar meldt o.a. een violist (treedt op met qua genre meer lichte muziek) dat hij twee verschillende bundels zarelon heeft uitgeprobeerd: Soloist-light en Medium (aangeraden voor cello). Vooral dat laatste is apart, want als violist had ik dan eerder de andere light-versie gekozen. En de medium kwam bij hem uit als wat grover in de toon.
    Qua harsgebruik: elk half uur bijharsen, rapporteert hij. We weten niet over welk hars hij het heeft. En de rapportages betreffen een tijdspan van een paar maanden, van maart tot juli 2014.

    Ik ben zo benieuwd naar Frits' ervaringen!!!
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Die moeten even op zich laten wachten. De Zarelon™ is al wel in mijn bezit, maar deze week geen tijd. Daarna moet ik een keuze maken voor een stok die met Zarelon behaard dient te worden. Ik heb een hele goede stok behaard met de reguliere paardenhaar en het haar moet eigenlijk vervangen worden. Ik twijfel nu of de Zarelon™ daar op moet of dat ik toch een eenvoudiger stokje moet nemen om de eigenschappen van de nylon uit te proberen.
    Al met al kan het nog wel even duren.
     
  12. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Marcelita ben je al bij de vioolbouwer langs geweest?
    Hoe reageerde die?
    Ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen.

    De Zarelon bevalt goed, maar elk half uur harsen vind ik wel een probleem.
    Morgen ga ik de contrabas hars halen, eens kijken hoe dat gaat.
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Zó vaak harsen werkt gemakkelijk een hars-allergie in de hand, wanneer je daar gevoelig voor bent, lijkt mij.
     
  14. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Vandaag weer lekker cello gespeeld.:)
    Bijde stokken afwisselend gepakt.
    Het geluid van de Zarelon stok blijft mij mee vallen.
    En ik heb gemerkt dat het geluid van de Zarelon stok meer op mijn eigen stok lijkt als ik iets dichter bij de kam strijk.
    Verder heb ik het idee dat zelfs als ik mijn Zarelon strijkstok goed geharst heb, deze makkelijker over de snaren strijk als met mijn paardenharen stok.
    Als ik de Zarelonstok geharst heb en er mee strijk, lijkt de toon bijna vanzelf te komen, als ik dan mijn normale strijkstok pak merk ik dat ik echt moeite moet doen om te strijken en een toon te vormen.
    Het Paardenhaar geeft duidelijk meer weerstand op de snaren dan de Zarelon.
    En omdat ik die weerstand zo gewend ben om te voelen tijdens het cello spelen ben ik geneigd bij de Zarelon stok meer druk te geven dan nodig is, wat weer invloed heeft op de klank.
    Ook betekend dichter bij de kam strijken dat je er al snel te dicht op zit en je een lelijke schelle klank krijgt.

    Dus al met al ben ik nog aan het uitproberen en ondekken. :rolleyes:
     
    Marcelita en Saffier vinden dit leuk.
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Haha, ik heb drie weken kunnen nadenken over de keuze van de stok. Ik heb hier twee gelijkwaardige stokken en voor een zo eerlijk mogelijke kans voor zarelon is dat eigenlijk wel mooi. Anders kan ik nog altijd de kenmerken van de stok de schuld geven als iets niet mooi lukt, maar dat gaat nu dus niet op!

    Morgen ga ik naar mijn strijkstokkenbouwer. Hij klonk er heel neutraal over door de telefoon. Ter plekke hebben we het er natuurlijk wel over.

    Het is de vraag hoe lang je nog zo vaak zult moeten harsen. Maar inderdaad, niet ideaal voor wie hiervoor gevoelig is. Lijkt mij dus ook een 'contra-indicatie' voor 'zarelongebruik'. Jammer dat die Amerikaan niet nog langer heeft gerapporteerd over harsgebruik. (Misschien maar eens vragen aan hem. O wacht even, ik weet ook van een NL contrabassist die enthousiast met zarelon aan de gang is gegaan, die kan ik ook vragen) Tenslotte moet nieuw paardenhaar ook vaker worden geharst, maar ja, dat is echt niet over een periode van ruim vier maanden!!!:rolleyes:

    Ik begrijp dus dat je met de 'zarelonstok' de neiging hebt om dichter bij de kam te strijken (want dan lijkt het op hoe het klinkt met spelen met paardenhar) terwijl je tegelijkertijd merkt dat je dan niet té dicht op die kam moet zitten, omdat het dan weer schel wordt. Dat is dus eigenlijk precisiewerk om de goede plek te vinden waar je moet strijken. nou ja, je bent nog lang niet uitgeëxperimenteerd.
    En met zarelon raken we misschien wel verwend voor wat betreft inspanningen die je moet leveren voor een goede toon. Maar in een toon zitten vele nuances, zoals je dat bij de piano met de aanslag ( het 'toucher') hebt. Ook dat is een wereld van subtiliteiten! Ik ben dus wel benieuwd naar de subtiliteiten die met zarelon mogelijk zijn of dat met het gemak van aanspreken van de snaar toch ook weer ingeleverd moet worden op het terrein van de subtiliteiten. Of dat dát dan net weer harder werken wordt?
     
  16. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik heb nog geen plannen in de richting van Zarelon, maar vind het ook heel interessant dit te volgen!
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Sinds vanmiddag zit er ook bij mij zarelon op de strijkstok.
    Blijkt thuis dat de zarelon mijn hars absoluut niet 'lust' :). (hars: Liebenzeller Metall-Lolophonium Gold lV)
    Had gehoopt dat het met de hars een beetje wilde, zoals bij jou, Marloes! Maar mijn geduld wordt dus nog even op de proef gesteld:eek:.

    Dus nu moet ik omzien naar geschikte hars.
    Plakkerige contrabashars wellicht? Adviezen zijn welkom, héél welkom!!!:)
    Marloes, is de andere hars al bij jou binnen? Zo ja: hoe bevalt die? En welke is het, een aanradertje?
     
    zapling vindt dit leuk.
  18. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Das balen Marcelita.
    Wel fijn dat het dus blijkbaar met de Zarelon wel gelukt is on te beharen.

    Ik gebruik normaal Bernadel hars voor cello en die pakt prima bij de Zarelon.
    Vandaag de contrabas hars gehaalt das contrabas hars van het merk Pops.
    Morgen ga ik die eens uitproberen, vandaag lukt dat niet meer.
    Maar ik hou je op de hoogte over hoe dat gaat
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Pops is ongeveer de plakkerigste hars die te krijgen is: het is nog net niet vloeibaar, hoewel op een warme dag is het net stroop. Ik zie aan contrabasstokken direct of ze met Pops geharst zijn: de haarbundel wordt er touwachtig van. Wanneer Zarelon alleen met Pops goed zou functioneren, lijkt het mij toch niet zo'n uitkomst.
     
  20. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Bert, waarom niet?
     

Deel Deze Pagina