Klopt. Ondanks meerdere keren controleren toch net iets te ver gezaagd. Dat was ook de reden dat ik alvast wat extra halsblokken wilde hebben. Ben inmiddels aan de tweede begonnen...
Mooi om je vorderingen te volgen, zelf ben ik ook bezig met mijn eerste viool. Binnenkort het purfling randje erin snijden, dat ziet er bij jou toch goed uit !!
De passie om iets moois met je handen te creëren en niet meteen het bijltje er bij neer gooit. En ook de geslaagde dingen / of fouten die iedereen maakt als je ergens mee begint durft te tonen!! Dat is een mooie waarde
In de zomer toch ook een beetje voortgang geboekt. De krul verder afgemaakt: En daarna ook maar eens de krans uit de mal gehaald, de lijmranden bijgewerkt en het achterblad gelijmd: Hier even het bovenblad erop gelegd voor de foto. In ben nu een maand of 10 bezig en het lijkt al op een viool:
Klein klusje voor de doordeweekse avond: Maar daarbij toch net iets te ver gedraaid, met als gevolg dat de eindpin te los zit. Ik overweeg om het gat uit te boren met een 8mm boor en dan op te vullen met een stukje van een houten roede. Maar het lijkt mij problematisch dat je dan op de kopse kant kijkt als het gat is gevuld. Ondanks dat je het niet ziet als de eindpin er later op zit. Of is er een andere manier om het op te lossen? Ik beschik niet over een draaibank...
Lijm eens wat papier om het stuk van het knopje dat in het gat verdwijnt. Het gaat meestal maar om een fractie van een millimeter. Eerlijk, ik heb ook wel eens een stukje verftape gebruikt, werkt ook makkelijk en je ziet er niets van..
Dank voor de suggesties allebei! Suf dat ik niet aan dat papiertje dacht. En een eindknop voor een alt is natuurlijk ook zo geregeld.
Geen grote klus maar wel een grote stap: het voorblad gelijmd: En ook bezig geweest met de toets: De toets was bij ontvangst al heel netjes en op maat. Hij moet alleen nog dunner geschaafd worden (is thans ongeveer 5,5mm dik). Het lukt alleen met geen enkele van mijn (geslepen) schaven: met de speciale holle toetsschaaf niet, met een klein vingerschaafje niet en ook niet met een grotere schaaf. Er komt ofwel niks af, of de schaaf zet zich vast in het harde hout: Gezien mijn eerdere ervaringen kan ik maar 1 oorzaak bedenken en dat is toch inferieur gereedschap. Of zijn er nog andere oorzaken mogelijk?
Dun schaven kun je het beste aan de achterkant doen. De bovenkant met een inferieure schaaf of slecht afgestelde goede schaaf is link! Een schraapstaal doet ook hier wonderen. Afwerking met een met schuurpapier K80 omwonden verfroerhoutje of vergelijkbaar latje, daarna met 3M 220, vervolgens met staalwol 0000 (niet minder nullen) en daarna met een polijstwas. Let wel: schuurpapier mag hier op ebbenhout worden gebruikt, op de rest van de viool natuurlijk niet! Succes!
Dank voor je reactie Bert! In mijn boek stond dat de dikte tot 5,5mm aan de achterkant gedaan moest worden en de rest aan de bovenkant van de toets... maar misschien zijn er meerdere methoden. Schraapstaal werkt inderdaad erg goed op ebben.
Aan de bovenkant hoef je alleen het gewenste breedte- en langsprofiel aan te brengen, de rest zou ik aan de achterzijde doen. Nog beter dan een schraapstaal is een schérp schraapstaal!
Om een toets te schaven/schrapen is een toetshouder een onmisbaar hulpstuk. De meeste aangeleverde toetsen zijn te royaal gedimensioneerd: te breed en te dikke randen. Wanneer die dan smaller gemaakt moet worden neemt de dikte ook toe vanwege de ronding! Dan moet er een keuze gemaakt worden óf de (ronde) bovenkant schaven/schrapen óf de al vlakke onderkant. Wanneer de onderkant perfect vlak is -en soms is het super vlak- kan het beste de bovenkant bewerkt worden. Daartoe de eerder genoemde houder toepassen. (Zie foto's). Indien de onderkant bewerkt wordt kan dezelfde houder worden gebruikt. Omdat de houder naar elkaar toe gerichte kanten heeft loopt de toets vast. Voor het aanbrengen en controleren van de juiste ronding is een simpele mal een goed startpunt. Met een scherp schraapstaal moeten dan de laatste correcties worden aangebracht. Denk aan een lichte holling die ter plaatse van de G-snaar halverwege de halve snaarlengte, maximaal is.
De toets was inderdaad al supervlak bij ontvangst. De houder stond in het boek beschreven maar ik heb eerst de toets gelijmd en hem daarna met een mal afgewerkt met een schraapstaal. Daarna verder gegaan met de hals. De methode gebruikt die in het boek werd uitgelegd, maar ik merkte dat ik op het eerste gezicht te ver had gezaagd. Ik zag dat Davide Sora deze stap gewoon met een guts doet. Gelukkig bleken de zaagsnedes bij het afronden van de hals toch niet te diep te zijn: Het boek van Johnson/Courtnall noemde overigens dat je een keuze kunt maken: de toets er meteen oplijmen, of eerst gebruikmaken van een neptoets. In het eerste geval wordt het lakken een uitdaging doordat je onder de toets moet werken, in het tweede geval moet je de nephals na het lakken verwijderen en daarna de echte er op lijmen. De tweede methode lijkt mij een mooier resultaat opleveren maar minder geschikt voor de beginner. Vandaar deze keuze. Rondom deze werzaamheden ook aardig wat tijd besteed aan het kielhoutje. Dat ebbenhout werkt prettig maar het blijft opletten wat je doet - er kan zomaar een hoekje afbreken als je de verkeerde kant op werkt. Toch spannend om daarna in de viool te gaan snijden om de insteek voor de hals te maken. Het is geen meesterwerk geworden, maar de maten komen aardig in de buurt van de voorschriften. Ondertussen ben ik me aan het inlezen over het lakken. Johnson/Courtnall vind ik onduidelijk, ook na 5x lezen. De paragrafen over olie en terpentine staan door elkaar. Ik probeer het hele gebeuren plat te slaan en kom dan tot de volgende stappen: - gronden (transparante lak of dunne lijm of olie) - kleuren (kleurlak of olie met kleur) - afwerken (transparante lak) Even los van het (tussendoor) polijsten. Kan ik dan uit de voeten met een transparante lak en een kleurstof/pigment om daaraan toe te voegen? Of snij ik dan té veel bochten af? Ik zoek naar een manier om het voor een beginner behapbaar te maken, ik ben nog niet toe aan het zelf maken van lak/olie...
Ik zou een kant en klare olielak nemen. Een lak op alcoholbasis droogt weliswaar zeer snel, maar vraagt veel expertise. Geen kleurstof (alcohollak) of pigmenten (olielak) inmengen, dat is heel specialistisch werk waarbij je moet weten hoe het uitpakt.
Inmiddels is de hals gelijmd en bijgesneden (van dat laatste komt nog een foto): De olielak die ik bestelde, heeft een droogtijd van "1 tot 7 dagen". Om dat proces te bespoedigen kun je kennelijk een UV-lamp gebruiken (ik zag er bij de vioolbouwer bij mij in de buurt laatst ook een in gebruik). De UV-lampen zelf zijn nog prima te koop (in tl-buis-vorm) maar de armaturen zijn alleen nog tweedehands te krijgen. Ik wilde eigenlijk hiervoor een droogkastje bouwen met tl-buisjes van 60cm, maar armaturen daarvoor kon ik echt nergens vinden. Daarom is het 120cm geworden (wie weet bouw ik hierna een cello). De armaturen waren min of meer van een plafond gesloopt en moesten eerst voorzien worden van bedrading en stekkers: Inmiddels ben ik begonnen met proefstukjes lakken om te zien hoe dat gaat: Kijkend naar de kleur zal er een laag of 10 nodig zijn denk ik.