Bouwverslag

Discussie in 'Viool' gestart door Gerritsen, 22 dec 2023.

  1. Gerritsen

    Gerritsen

    Lid geworden:
    18 okt 2018
    Berichten:
    44
    Klopt. Ondanks meerdere keren controleren toch net iets te ver gezaagd. Dat was ook de reden dat ik alvast wat extra halsblokken wilde hebben. Ben inmiddels aan de tweede begonnen...
     
  2. Jon de Gutser

    Jon de Gutser

    Lid geworden:
    28 feb 2024
    Berichten:
    60
    Mooi om je vorderingen te volgen, zelf ben ik ook bezig met mijn eerste viool. Binnenkort het purfling randje erin snijden, dat ziet er bij jou toch goed uit !!
     
    Gerritsen vindt dit leuk.
  3. Gerritsen

    Gerritsen

    Lid geworden:
    18 okt 2018
    Berichten:
    44
    Zolang je niet van dichtbij kijkt :)
     
  4. Jon de Gutser

    Jon de Gutser

    Lid geworden:
    28 feb 2024
    Berichten:
    60
    De passie om iets moois met je handen te creëren en niet meteen het bijltje er bij neer gooit. En ook de geslaagde dingen / of fouten die iedereen maakt als je ergens mee begint durft te tonen!! Dat is een mooie waarde :)
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2024
    Gerritsen vindt dit leuk.
  5. Gerritsen

    Gerritsen

    Lid geworden:
    18 okt 2018
    Berichten:
    44
    In de zomer toch ook een beetje voortgang geboekt.

    De krul verder afgemaakt:
    IMG_1796.jpg

    En daarna ook maar eens de krans uit de mal gehaald, de lijmranden bijgewerkt en het achterblad gelijmd:
    IMG_1880.jpg

    IMG_1881.jpg

    Hier even het bovenblad erop gelegd voor de foto. In ben nu een maand of 10 bezig en het lijkt al op een viool:
    IMG_1882.jpg
     
  6. Jon de Gutser

    Jon de Gutser

    Lid geworden:
    28 feb 2024
    Berichten:
    60
    Dat begint er behoorlijk op te lijken, ik vind het mooi !!
     
    Gerritsen vindt dit leuk.
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Knap hoor!
    Straks de hals richten en vast lijmen. Het komt steeds een stapje verder.
     
    Gerritsen vindt dit leuk.
  8. Gerritsen

    Gerritsen

    Lid geworden:
    18 okt 2018
    Berichten:
    44
    Klein klusje voor de doordeweekse avond:

    IMG_1929.jpg

    IMG_1930.jpg
    Maar daarbij toch net iets te ver gedraaid, met als gevolg dat de eindpin te los zit. Ik overweeg om het gat uit te boren met een 8mm boor en dan op te vullen met een stukje van een houten roede. Maar het lijkt mij problematisch dat je dan op de kopse kant kijkt als het gat is gevuld. Ondanks dat je het niet ziet als de eindpin er later op zit.

    Of is er een andere manier om het op te lossen? Ik beschik niet over een draaibank...
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Lijm eens wat papier om het stuk van het knopje dat in het gat verdwijnt. Het gaat meestal maar om een fractie van een millimeter. Eerlijk, ik heb ook wel eens een stukje verftape gebruikt, werkt ook makkelijk en je ziet er niets van..
     
    Gerritsen vindt dit leuk.
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Als je een einknop voor een alt neemt is het probleem waarschijnlijk verholpen.
     
    Gerritsen vindt dit leuk.
  11. Gerritsen

    Gerritsen

    Lid geworden:
    18 okt 2018
    Berichten:
    44
    Dank voor de suggesties allebei! Suf dat ik niet aan dat papiertje dacht. En een eindknop voor een alt is natuurlijk ook zo geregeld.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Een stukje papier ertussen is een nepoplossing. Het moet passen zoals het behoort.
     
  13. Gerritsen

    Gerritsen

    Lid geworden:
    18 okt 2018
    Berichten:
    44
    Geen grote klus maar wel een grote stap: het voorblad gelijmd:
    IMG_1955.jpg

    En ook bezig geweest met de toets:
    IMG_1947.jpg

    De toets was bij ontvangst al heel netjes en op maat. Hij moet alleen nog dunner geschaafd worden (is thans ongeveer 5,5mm dik). Het lukt alleen met geen enkele van mijn (geslepen) schaven: met de speciale holle toetsschaaf niet, met een klein vingerschaafje niet en ook niet met een grotere schaaf. Er komt ofwel niks af, of de schaaf zet zich vast in het harde hout:

    IMG_1953.jpg

    Gezien mijn eerdere ervaringen kan ik maar 1 oorzaak bedenken en dat is toch inferieur gereedschap. Of zijn er nog andere oorzaken mogelijk?
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.977
    Homepage:
    Dun schaven kun je het beste aan de achterkant doen. De bovenkant met een inferieure schaaf of slecht afgestelde goede schaaf is link! Een schraapstaal doet ook hier wonderen. Afwerking met een met schuurpapier K80 omwonden verfroerhoutje of vergelijkbaar latje, daarna met 3M 220, vervolgens met staalwol 0000 (niet minder nullen) en daarna met een polijstwas. Let wel: schuurpapier mag hier op ebbenhout worden gebruikt, op de rest van de viool natuurlijk niet! Succes!
     
    Gerritsen vindt dit leuk.
  15. Gerritsen

    Gerritsen

    Lid geworden:
    18 okt 2018
    Berichten:
    44
    Dank voor je reactie Bert! In mijn boek stond dat de dikte tot 5,5mm aan de achterkant gedaan moest worden en de rest aan de bovenkant van de toets... maar misschien zijn er meerdere methoden.

    Schraapstaal werkt inderdaad erg goed op ebben.
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.977
    Homepage:
    Aan de bovenkant hoef je alleen het gewenste breedte- en langsprofiel aan te brengen, de rest zou ik aan de achterzijde doen.
    Nog beter dan een schraapstaal is een schérp schraapstaal!:)
     
    Gerritsen vindt dit leuk.
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Om een toets te schaven/schrapen is een toetshouder een onmisbaar hulpstuk. De meeste aangeleverde toetsen zijn te royaal gedimensioneerd: te breed en te dikke randen. Wanneer die dan smaller gemaakt moet worden neemt de dikte ook toe vanwege de ronding! Dan moet er een keuze gemaakt worden óf de (ronde) bovenkant schaven/schrapen óf de al vlakke onderkant. Wanneer de onderkant perfect vlak is -en soms is het super vlak- kan het beste de bovenkant bewerkt worden. Daartoe de eerder genoemde houder toepassen. (Zie foto's). Indien de onderkant bewerkt wordt kan dezelfde houder worden gebruikt. Omdat de houder naar elkaar toe gerichte kanten heeft loopt de toets vast.
    Voor het aanbrengen en controleren van de juiste ronding is een simpele mal een goed startpunt.
    Met een scherp schraapstaal moeten dan de laatste correcties worden aangebracht. Denk aan een lichte holling die ter plaatse van de G-snaar halverwege de halve snaarlengte, maximaal is.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina