1/4 cello kan ik hier 4/4 snaren opleggen?

Discussie in 'Cello' gestart door moon38, 4 mei 2014.

  1. moon38

    moon38

    Lid geworden:
    4 mei 2014
    Berichten:
    2
    Hay Ik ben een beginnend cello speler. Nu heb ik mijn snaren er al een jaar op zitten en deze zijn extreem dof geworden.

    Als ik op internet opzoek ga naar snaren kan ik voor weinig (10 euro) een setje 4/4 snaren kopen. Maar voor een setje 1/4 betaal ik 50 euro. (ten indicatie de snaren zijn bedoelt om mee te oefenen om het instrument te leren beheersen, dus fret afstanden zijn van belang, de kleur/klank/materiaal van de snaren niet zo erg (als ze maar een redelijk levensduur hebben) hierbij vervang ik ze lever een keer vaker, want dit is natuurlijk ook iets dat ik graag goed wens te beheersen)

    Vandaar de vraag kan ik 4/4 snaren op een 1/4 cello leggen of krijg ik dan problemen met tonen? verplaatsing van tonen? of andere rare dingen?

    Misschien kan iemand van jullie mij verder helpen. Want het enige wat ik op internet heb gevonden is dat het mogelijk was om 4/4 snaren op een 3/4 cello te plaatsen.

    alvast bedankt
     
  2. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Hallo Moon38, Ik begrijp dat het voor jezelf is, maar begrijp ik dan ook goed dat je als volwassene (dat maak ik een beetje uit je taalgebruik op) op een 1/4 cello speelt?
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Snaren van 10 euro en zelfs 50 euro voor een cello per SET zijn nauwelijks snaren te noemen, maar "Bijproduct van de prikkeldraad fabriek" Voor 1/4 cello zijn prima snaren te vinden (dus waarom 4/4 snaren?), maar tegen de 100 euro voor een set is ongeveer het goedkoopst. 4/4 snaren zijn echt te lang (en met name ook te dun) voor een 1/4.
    Op dit forum gaan velen er van uit dat je een strijkinstrument serieus moet aanpakken. Uw vraagstelling wijst nog niet erg in die richting.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Afgezien van het feit dat 4/4-snaren veel te lang zijn voor een ¼-cello (waar laat je een teveel van zo’n 12 cm aan snaarlengte?) krijgen de snaren ook te weinig spanning. Dat komt omdat 4/4-snaren ontworpen zijn om voldoende spanning te leveren bij een bepaalde lengte: circa 70 cm. Als die trillende snaarlengte aanzienlijk korter wordt ontstaat er een hogere toon en is er dus minder spankracht nodig. Om voldoende spankracht te krijgen bij een kortere snaarlengte heeft de fabrikant óf een dikkere snaar nodig of een snaar met meer massa per lengte-eenheid, of beide. Bij een ¼-cello moeten dus ook ¼-snaren worden gemonteerd.

    Een 4/4-cello kan al worden bespeeld door iemand vanaf een jaar of negen. Een ¼-cello wordt bespeeld door kinderen van ongeveer 4 – 7 jaar.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Weinig tot geen 9 jarigen kunnen een 4/4 cello bespelen. Ik verhuur zo'n 80 celli in alle maten en wat ik in de praktijk zie is het volgende:
    t/m 6 jaar 1/16 of 1/8, 6-8 jaar 1/4, 8-10 jaar 1/2, 10-12 jaar 3/4, 12-14 jaar soms tijdelijk 7/8, daarna 4/4. Kleine volwassenen blijven nog al eens op een 7/8 steken, volwassenen van normaal postuur en een normale handlengte hebben doorgaans een 4/4.
    Uiteraard zijn er uitzonderingen naar boven en beneden. Voor de rest klopt het verhaal van Frits, zij het dat de info feitelijk al in mijn eerdere post te vinden was.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    dat is natuurlijk mede afhankelijk van de grootte van de persoon. Sommige mensen zijn al bijna 11 en hebben dezelfde lengte als iemand die 9 is en flink uit de kluiten is gewassen. De bedoeling is toch duidelijk mag ik hopen? Een volwassene die op een 1/4-cello wil gaan spelen lijkt mij heel erg vreemd.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De bewering: "Een 4/4-cello kan al worden bespeeld door iemand vanaf een jaar of negen" is over het algemeen een onjuiste. Ik heb intussen vele, vele honderden kinderen (waarbij ook flink uit de kluiten gewassen jongens en meiden) aan de juiste maat cello geholpen en daarbij was nog nooit een 9 jarige die een 4/4 aankon. Alle goede bedoelingen ten spijt, onzinbeweringen horen hier niet thuis.
     
  8. moon38

    moon38

    Lid geworden:
    4 mei 2014
    Berichten:
    2
    bedankt (Frits en Bert) voor uw duidelijk antwoord.. m.b.t. het gebruiken van 4/4 snaren op een 1/4 cello.
    Maar vooral ook waarom. Uw antwoord was duidelijk en daarnaast ook zeer educatief.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Was er ook niet iets over handBREEDTE? Je kunt nog zo lange handen hebben, maar als die smal zijn, zou een iets kleinere cello ook meer geschikt zijn. Brede handen met niet zulke lange vingers (zodat je bij piano in de problemen komt met grote accoorden) zijn dan weer juist prima cellohanden. Is mij verteld door een cellist/docent.
    Hoe zien jullie dat?
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het is een proefondervindelijk proces voor sommige volwassen cellospelers met lange dunne of korte dikke handen/vingers of men bij een 4/4 of juist 7/8 terecht komt. De docent kan hier vanuit pedagogisch oogpunt een belangrijke begeleidende rol inspelen. We dwalen op deze manier wel af van het oorspronkelijke onderwerp.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2014

Deel Deze Pagina