2 vingers versus 3 vingers

Discussie in 'Cello' gestart door Guofan, 14 dec 2012.

  1. Guofan

    Guofan

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    39
    Hoi

    Ik ben nu 4 maand cello aan het volgen samen met notenleer.
    Nu hebben wel enkel de sol sleutel geleerd, maar in de cello les moet ik wel weten hoe ik de noten moet spelen. Die herken ik aan hun plaats (naam in fa sleutel ken ik nog niet).
    Tot nu toe was het steeds open snaar, dan 1 vinger, 3 vingers en 4 vingers.
    Nu heb ik stukjes gekregen waar ik 2 vingers dien te plaatsen, maar die liggen op dezelfde plaats als de 3 vingers samen.

    Hoe kan ik nu weten wat het verschil is tussen 2 of 3 vingers?
    Ik zie dat de 2 bovenste noten in kruis staan (3 vingers dan) en de 2 onderste in mol (2 vingers dan), maar soms moet je ook 2 vingers spelen voor de bovenste noten en 3 vingers zetten voor de onderste noten....verwarrend.
    Hoe weet ik nu wanneer ik er 2 of 3 moet zetten?
    Als er kruis staat 3 en mol 2? Maar wat als er geen teken voor staat?

    Thx
    Sofie

    Oh en heeft er iemand tips hoe je leert om je 4 vingers op de toppen van de snaar te zetten. Ik zet ze redelijk scheef maar dan klinkt mijn noot ook scheef :)
    1 tot 3 vingers gaat goed, maar die 4de gaat nooit ver en hard genoeg
     
  2. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Dag Sofie,

    De namen sol en fa sleutel ken ik niet; wij gebruiken andere namen.
    Maar dat geeft niet.

    Je schrijft dat je celloles hebt.
    En je vragen zijn zo praktisch van aard dat ik zou zeggen: vraag het als je daar bent, want als je docent het voor kan doen en de stand van je vingers kan controleren, is dat veel beter en duidelijker voor je.
    Dat is op een afstand moeilijk zo uit te leggen hier en dan leer je het je misschien juist verkeerd aan.

    Succes!

    Anara
     
  3. Beginnende celliste

    Beginnende celliste

    Lid geworden:
    29 okt 2012
    Berichten:
    13
    Hallo,

    Ik denk dat het het best is dat je dan eerst en vooral in de fa- sleutel leert lezen, in het begin is dat wel verwarrend. Ik speel zelf ook nog niet zo lang cello, maar zit wel in mijn 5de jaar gitaar, en tot 2 jaar geleden heb ik 3 jaar notenleer gevolgd.

    Hoe het nou zit:

    Je weet dus dat de sol sleutel begint op het lijtje waar de sol geschreven staat, juist?
    Hetzelfde geld voor de fa sleutel, het lijntje tussen de 2 bolletjes van de fa sleutel (dus het 4de lijntje) daar ligt dus de fa, dus tussen het 3de en het 4de lijntje ligt dan de mi, en zo verder naar onder. Tussen het 4de en het 5de lijntje ligt dan de sol.

    Hoe het nu zit op cello (tot zover ik het al kan):

    De cello heeft per vinger een halve toon hoger, we beginnen in de eerste positie op de losse do - snaar, de eerste positie is re (dus we slagen een halve toon over), daar staat je eerste vinger, dus speel je re, dan zet je je eerste vinger, moet je dan re kruis spelen met je 2de vinger, dan zet je de 2 vingers, moet je de mi spelen, dan moet je dus de eerste, de 2de en de 3de plaatsen, en als je dan de fa moet spelen, plaats je al de vingers. Hetzelfde geld voor de overige 3 snaren, ik zet nog de re - snaar uiteen:
    mi met de eerste vinger, fa met de 2de vinger (dus je plaatst je eerste en je 2de vinger),
    fa kruis, speel je dan met je 3de vinger (dus je zet je 1ste, 2de en 3de vinger) en dan sol speel je met je 4de vinger (dus je zet alle 4 vingers).

    Zo'n uitleg is misschien niet al te duidelijk, maar ik hoop dat je hiermee verder kunt?

    Veel succes.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ter aanvulling: hier in Nederland leert men het notenschrift niet in do, re, mi etc. En dat maakt het hele verhaal voor een aantal - zeker voor mij- extra moeilijk.
    Voor cello is het notenschrift in de F-sleutel en kan doorlopen in de G-sleutel, maar mogelijk zegt dat mensen in Vlaanderen weer niets?

    Frits
     
  5. Beginnende celliste

    Beginnende celliste

    Lid geworden:
    29 okt 2012
    Berichten:
    13
    Hoe leren jullie het notenchrift dan in Nederland? Gebruiken jullie dan letternamen (a = la, si = b en dergelijke?), bij ons in notenleer hebben we altijd de notennamen geleerd, en ter info wel de letterbenamingen gekregen. Ik zou het dus eventueel ook in letterbenamingen kunnen uitleggen, da 's gewoon kwestie weten welke notennaam welke letterbenaming is.

    Ik weet dat een stuk van de cello ook in de sol sleutel staat, zover ben ik nog niet gekomen, maar ik heb er wel al over gelezen, maar gebruikt men dan niet de alt sleutel, dat ik ook dacht gelezen te hebben?

    Groetjes,
     
  6. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Ik, mijn leraar, en het orkest gebruiken c d e f g a b c.

    Maar ik denk dat mijn leraar cdefg,enz gebruikt omdat ik in het begin in de war raakte toen hij do re mi fa sol noemde, bijvoorbeeld,"je fa was false" .... :D
     
  7. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Ja, van do-re-mi etc. raak ik ook helemaal in de war en ik weet absoluut niet wat ermee bedoeld wordt, al ben ik al heel lang met muziek bezig op verschillende instrumenten.
    Ik speel op de cello ook in drie verschillende sleutels, die wij g-sleutel (vioolsleutel) of f-sleutel of c-sleutel (tenorsleutel) noemen.
    En dat vind ik vaak al ingewikkeld genoeg.
    Maar het is maar net wat je gewend bent.

    Maar ik begrijp nog steeds niet waarom je deze vragen niet op celloles stelt.
    Het is toch veel fijner (lijkt mij) als je cellodocent dit uitlegt en jij direct je vragen kunt stellen?

    Groetjes,

    Anara
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    @Anara,

    Niet de F-sleutel is de vioolsleutel, maar de G-sleutel!
     
  9. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Oh ja, dat is waar ook Frits. Ik keek zeker een beetje scheel.
    Dank je voor het rechtzetten

    Groetjes, Anara
     
  10. BrokenSoul

    BrokenSoul Guest

    Wat interessant die uitleg :). Ik ben 2 maandjes bezig
     
  11. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    En tussen die f-sleutel en g-sleutel wordt in cellostukken de tenorsleutel veel gebruikt.
    (Die maakt alles een kwint hoger dan da f-sleutel).
     

Deel Deze Pagina