5-(of meer)snarige elekrische viool

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door eliesaliesjeliesabet, 24 feb 2009.

  1. eliesaliesjeliesabet

    eliesaliesjeliesabet

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    3
    hey,

    ik speel viool en ook al wat altviool en ik droom ervan om een elektrische viool te kopen, maar ik zou er graag een met 5 of meer snaren hebben en liefst ook een die de vorm van een gewone viool heeft. Daarom dacht ik aan deze viool (http://www.amazon.com/Advanced-Rocket-City-Music-Company/dp/B000YHBMNS/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=musical-instruments&qid=1228043648&sr=1-2) maar aangezien die niet meer te verkrijgen is weet ik niet meer wat ik zou doen. heeft er iemand een idee waar ik zo een gelijkaardige viool kan kopen? of is dat toch niet zo een goed idee?

    groetjes
    eliesaliesjeliesabet
     
  2. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Vijf snaren is wel een mooie mogelijkheid om zowel het bereik van een viool als dat van een altviool te hebben.

    Wel moet ik erbij vermelden dat het wel even wennen zal zijn, die vijf snaren. De hals is iets breder en de afstanden tussen de snaren zijn wat kleiner. Het went overigens wel snel, als ik mijn klanten hoor. Ik verkoop veel vijf-snarige elektrische violen.

    Het element van de viool die je laat zien lijkt erg veel op het element van de vijfsnarige elektrische violen die ik verkoop. Ik weet niet zeker of het het zelfde is, maar ik zie veel overeenkomsten. Het model is echter wel anders.

    [website op verzoek verwijderd]

    Zaterdag krijg ik nog een professionele elektrische 5-snarige silent viool binnen met een heel apart ontwerp.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een aardige kans dat deze (Chinese) viool van Amazon de Chinese standaard electronica herbergt die (bijna) alle Chinese E violen in zich hebben. De pet die ik daarvan op heb is niet hoog om het voorzichtig te zeggen.
    Een vijfsnarig gemaakte (omgebouwde) goed klinkende viool (die akoestisch ook goed te bespelen is) met een goed element klinkt bijna altijd beter dan alles dat tot nu toe aan E violen uit China kwam.
     
  4. eliesaliesjeliesabet

    eliesaliesjeliesabet

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    3
    is dat dan niet veel duurder?
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een goedkoop instrument dat slecht presteert is weggegooid geld, over duur gesproken.
     
  6. eliesaliesjeliesabet

    eliesaliesjeliesabet

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    3
    ja, dat is wel waar
    maar ik heb al een viool die echt goed klinkt (en niet goedkoop was) en waar ik les mee volg en dan ook veel op speel... maar ik wil graag een elektrische viool met vijf snaren om te experimenteren, me te amuseren, tegelijk viool en altviool te kunnen spelen... gewoon een leuk instrument dat daarom niet super goed moet zijn en waar ik niet te veel geld aan besteed
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Reken op ruim 550 euro voor het 5 snarig ombouwen van een viool of kleine alt, wellicht iets minder wanneer de hals breedte aan de ruime kant is.
     
  8. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Ik heb al aan de webmaster gevraagd of Bert niet eens vriendelijk doch dringend gevraagd kan worden op te houden met het gezeur over chinese violen. Ik heb vanavond weer een hele avond lekker staan jammen met mijn stagg van 120 euro (waar inderdaad een wolfstoon in zit), maar wat zijn dit toch steeds een vervelende adviezen. Bert, heb je ooit zelf in een bandje gespeeld, of zelfs maar naar een bandje geluisterd, of verkoop je alleen 'silent' violen aan mensen die de hele dag studeren niet genoeg vinden en daarom 's avonds ook nog door willen studeren. Prima hoor, en ik heb groot respect voor mensen die zo serieus met hun instrument bezig zijn, maar dit is nu de zesde keer in een jaar dat een enthousiaste 'experimenteerder' wordt 'geadviseerd' over een duurdere oplossing.
    Eli-enzovoorts, ga lekker naar de winkel in hilversum, zoek een leuke goedkope vijfsnarige viool uit, koop er eventueel een effectpedaaltje bij en je kunt helemaal uit je dak gaan. Wel even in de winkel een instrument proberen, want ze verschillen erg in kwaliteit, maar verder niet moeilijk doen en veel plezier hebben op een bijzonder instrument.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    Ik denk dat het advies (of misschien beter: adviezen) van Bert gezien moet(en) worden als een advies, niet als een bindende verplichting!

    Een ieder is vrij om dát te doen wat hem of haar goed dunkt. Ook als iemand een goedkope Chinese E-viool wil aanschaffen, kan Bert dat niet verhinderen. Maar dat wisten we allemaal toch al?

    Frits
     
  10. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Als ik op een electrieke viool zou gaan spelen (en dat wil ik best graag) zou ik zelf niet kiezen voor een e viool die op een gewone viool lijkt.
    Ik zou zo wie zo meer voor de exotische modellen gaan.
    Met het nadeel dat deze vaak wel erg kostbaar / duur zijn maar ook erg mooi. Ik heb het niet over van die e violen die telkens problemen met zich mee brengen (Marktplaats E- violen) en weg worden gedaan omdat de constructie, de manier waarop het instrument is gebouwd. Niet de materialen.
    Het maakt me niet uit of een E-viool van plexiglas, eikenhout of carbon is als hij/zij maar goed geconstrueerd is.
    Op de site van bowedelectricity staan een hoop heel mooie en ook heel goede E- violen, helaas wordt de site matig onderhouden en lopen sommige links inmiddels dood.
    Zelf zou ik gaan voor de alter ego: (http://www.alter-ego.it/)
    Een Ted Brewer: (http://www.tedbrewerviolins.com)
    Jordan viooltjes: (http://www.jordanmusic.com)
    Helaas is de link naar een E-viool die ik erg mooi vind en naar mijn mening goed geconstrueerd is niet meer actueel maar ik wil best even kijken.
    Laten we eerlijk zijn niet iedere E-viool is bij voorbaat slecht maar er zijn er bij die ik nooit zou kopen.

    Remi
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik zou ook niet willen dat ik iemand zou kunnen tegenhouden! Bij het wel of niet kopen van een goedkope E viool heb ik geen enkel zakelijk belang, omdat ik ze zelf niet te koop aanbied en iemand die er door mijn advies van zou afzien een apparaat van 100 euro te kopen, komt zich hoogstwaarschijnlijk niet de volgende dag bij mij melden met 1000 euro in zijn /haar portemonnee.
    Uiteraard kun je je mening vormen door in een bandje te gaan spelen of naar muziek te luisteren, maar of dat de enige weg naar de wijsheid is, betwijfel ik.
    Wat betreft het onderwerp E-violen; mijn mening is niet zomaar ontstaan. Sinds ruim een jaar of tien volg ik wat er in Europa op de markt is en komt aan E-violen. Ik heb er een groot aantal gezien en vele beluisterd. De instrumenten die ik goed genoeg vond heb ik ook verkocht. Met een groot aantal strijkers, beginners, liefhebbers en professionals heb ik van gedachten gewisseld over E violen en van hun feedback heb ik uiteraard ook geprofiteerd. Over enige warenkennis beschik ik dus wel.
    Het zou heel mooi zijn wanneer de Chinezen voor iets méér dan de 100 euro waarvoor ze nu in het schap liggen, zeg zo'n 300-400 euro, iets echt bruikbaars zouden maken; dat zou ik eventueel zelf best graag willen verkopen, want er is absoluut een zekere markt voor. (de experimenteerlustige violist waar GDAE het over heeft) Ik heb het vorig jaar nog tijdens de Frankfurter Messe, Chinese producenten/handelshuizen opgezocht die ook E violen in hun pakket hadden, maar overal dezelfde kwaliteit vezelplaat en middelmatige elektronica, ook al was er hier en daar heel trots "Professional 5 String" op gestempeld. Dat is heel jammer, want ze zouden met de stand van hun techniek best iets goeds kunnen maken. Voor wie het zelf wil zien: dit jaar is de Frankfurter Musikmesse in begin april en op de zaterdag steevast ook geopend voor bezoekers die niet werkzaam zijn in de muziekinstrumentenbranche.
    Dat ik niet vies ben van iets experimenteels mag toch blijken uit het feit dat ik o.a. dealer ben van Ted Brewer Violins; die zien er toch tamelijk Spacy of Gothic uit dacht ik! Ze kunnen ook "silent" maar daar zijn ze toch niet in eerste instantie voor bedoeld!
    Dan de vragen van experimenteel ingestelde E-strijkers met slechts 100 euro in hun knip: Ze worden alsmaar weer gesteld en het is niet leuk om daar steeds hetzelfde antwoord op te geven. Bijna alles is over dit onderwerp al eens gezegd. Wanneer er geen nieuw gezichtspunt of een nieuwe vraag aan de orde is, kan beter worden volstaan met het verwijzen naar reeds gevoerde discussies op het forum is dat waarschijnlijk handiger en dat zal ik daarom in het vervolg ook doen. Als dat GDAE geruststelt, is dat mooi meegenomen.
     
  12. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    OK Bert, ik weet ook dat je het zeker niet slecht bedoelt. Ik vind het alleen jammer dat je beginners ook kan afschrikken met je tips, en er zijn ook echt andere argumenten die tellen. Ik zal ze voor het laatst herhalen, en dan verwijzen we voortaan alleen:
    - een goedkoop instrument kan mee op vakantie, geen zorgen als'ie smelt of gejat wordt, en wel veel lol als je kan jammen met Ieren of Kroaten.
    - Ook in de wereld van bandjes is 'breekbaar' en 'kostbaar' een vervelende combi.

    - een goedkoop instrument kan je veel beter laten klinken met een goed effectpedaal (zie mijn posts over de BOSS ME-50), niet alleen de zuivere vioolklank wordt dan veel mooier, maar je kunt in een bandje ook eens een cello of een tin whistle te voorschijn halen, naast de echte scheurgeluiden. De combi van dat pedaal met een stagg kost 400 euro en klinkt - volgens goede geluidstechnici - prima. Ik ben dan zelf wel blij met mijn houten pretletter, juist doordat-ie van massief hout is heb je weinig plastic in je klank.

    Het lijkt me nog steeds leuk om eens een middag met wat e-fiddelaars af te spreken, een paar uur te oefenen en dan een kort concertje te geven. In Amersfoort wonen twee goede e-fiddelaars die ik daar graag voor wil uitnodigen, er is ook een theatercafé waar dat mogelijk zou kunnen. Ook andere 'violin shaped' instrumenten zouden daarbij welkom zijn. Ik hoor het wel als anderen zin hebben om dat samen te organiseren.
     
  13. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Je hebt helemaal gelijk over de goede constructie, maar ik wil er wel bij zeggen dat de materialen er wel degelijk toe doen.

    Bijvoorbeeld stemknoppen van de verkeerde houtsoort of van plastic zorgen ervoor dat je instrument veel sneller ontstemt en soms zelfs niet goed te stemmen is.

    Een toets of kinnebak van plastic is ook niet echt aan te raden.

    Een elektrische viool met goede ebbenhouten onderdelen hoeft trouwens niet duur te zijn en is verkrijgbaar vanaf € 199 bij mij.

    Ik heb wel wat onderzoek gedaan naar elektrische violen en ontdek dat de constructie inderdaad goed moet zijn, maar dat ook bepaalde onderdelen nog wel van hout gemaakt moeten worden, omdat nog niet een beter materiaal is gevonden.
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een nieuw punt in deze discussie:
    Ebbenhout is er in allerlei kwaliteiten en op goedkope instrumenten zit uiteraard de minste kwaliteit. Voor een fabriek die de ebbenhouten onderdelen in het groot koopt is er uiteindelijk geen significant prijsverschil tussen (goedkoop) ebbenhout en een andere voor stemsleutels gebruikte hardhoutsoort. Wanneer je de kwaliteit van ebbenhouten onderdelen niet weet of kunt vaststellen kun je ze eigenlijk ook niet als verkoopargument hanteren.
    Plastic stemsleutels komen amper voor; ik heb ze alleen gesignaleerd op Russische violen uit de Sovjet periode. De nieuwe kunststof sleutels van Wittner (die het wel schijnen te doen) zijn voor een violenfabriekje in China veel te duur.
    Overigens: er zijn vele strijkers die i.p.v. hout, bewust kiezen voor een kinhouder van kunststof en dat niet vanwege de prijs, maar vanwege de vormen die in kunststof mogelijk zijn en in hout niet.
     
  15. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Nog even een paar plaatjes van E- violen die naar mijn mening een juiste constructie hebben. Ik heb de bekende Yamaha’s er even buiten gelaten.

    [​IMG]
    Steinburger instrument.

    [​IMG]
    4 snaren
    [​IMG]
    en een met vijf snaren.

    Jordan violins

    [​IMG]

    [​IMG]
    en Tivoli violen.

    Niet kopen, de constructie is gewoon niet goed:

    [​IMG]

    Stagg

    [​IMG]

    [​IMG]

    en nog twee twijfelachtige instrumenten


    Wat de materiaal soorten betreft worden er natuurlijk ook violen van plexiglas gemaakt, van hout en carbon. Een groot aantal E-violen wordt niet meer aan het einde van de hals gestemd maar met een mechaniek bij de kinhouder.
    Mensen met een allergie voor nikkel, chroom of bepaalde houtsoorten hebben juist baat bij het gebruik van kunststof. Zo ook is er een anti-allergie hars voor de strijkstok.

    Remi
     
  16. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    zie ook Stagg rules. Stagg kopen kan wel als je in een winkel met veel voorraad (bijv. Laenen Oosterhout) tien instrumenten mag uitpakken en uitproberen, ik heb een redelijk instrument voor belachelijk weinig geld, dat mee kan met het ruige werk en op vakantie.
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik stel voor bij het ontbreken van nieuwe gezichtspunten te verwijzen naar eerdere discussies, om te voorkomen dat er herhaling van zetten ontstaat, waarover GDAE zelf zijn grote zorg heeft uitgesproken.
     
  18. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    @GDAE

    Ik pak er liever een uit die wel goed is dan dat ik uren moet gaan proberen en na maanden toch met een instrument zit dat telkens tordeerd.

    Remi
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    Lijkt me een goed plan: nu nog proberen dat een ieder zich eraan houdt! :)
    Dat voorkomt mogelijke irritatie door gedane uitspraken van deez' of gene. De meningen van een aantal forumleden zijn nu genoegzaam bekend.

    Bij nieuwe gezichtspunten zoals de keuze van het materiaal, wat mogelijk een invloed kan hebben op de klank als wel op de degelijkheid van de constructie, geldt dat natuurlijk niet!

    Ik las ook ergens, dat GDAE een soort concert zou willen organiseren bij voldoende belangstelling om een bepaald type E-viool eens te beluisteren en eventueel uit te testen (Utrecht dacht ik). Zou natuurlijk een ideale gelegenheid zijn voor mensen die overwegen zo'n soort instrument aan te schaffen. Om niemand te kort te doen wil ik toch ook NoName#2 noemen, die ook een open dag kent waarbij men uit en te na kan testen en proberen. En bij Bert Boon neem ik aan dat je ook daar de instrumenten van je keuze kunt uittesten, gebruik makend van de diverse versterkers.

    Als het nu een akoestisch instrument zou zijn, zou ik een aantal instrumenten laten opsturen en thuis een paar weken uittesten. Maar je zit natuurlijk ook nog met de versterking en daar zijn vele systemen mogelijk van goedkoop tot behoorlijk prijzig. Op dit punt aangekomen, begeef ik me op glad ijs, want daar weet ik onvoldoende van af.


    Frits
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Bij mij kan altijd worden uitgeprobeerd wat er is, maar soms is er minder aanwezig dan anders, dus een telefoontje voor een afspraak is dan handig. Ik beschik over een AER versterker, die behoort tot de beste. Ik ben al op 4 hele/halve dagen geopend dus een open dag is niet aan de orde.

    http://bertboonvioolbouw.nl/openingstijden.html
     

Deel Deze Pagina