5e VIOOLSONATE 2e DEEL

Discussie in 'Eigen werk' gestart door Rolf Straver, 23 jun 2016.

  1. Rolf Straver

    Rolf Straver Rolf Straver

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    81
    Homepage:
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    De pianopartij komt wel redelijk door met de midi, maar de vioolpartij wordt heel beroerd weergegeven.
    Het beste is dan toch om het geluid uit te zetten en dan lezen en het in je hoofd laten horen. Dit gaat alleen niet zo snel.
    Het is bepaald niet saai, maar je bereikt eerder dat de luisteraar zich wat overvoerd voelt.
    Qua sfeerbeeld krijg je wel associaties met iets van een sprookjesbos door in de pianopartij heel veel achter elkaar de accoorden 'los' te spelen (een amateur als ik heeft daar de juiste term niet voor).
    De laatste vlugge nootjes (viool) bij het slot vind ik eigenlijk niet mooi passen. Waarom niet bij die gis eindigen en dan de piano nog dat accoord octaaf hoger (zoals je dat al hebt staan)?
    Of laatste pianoaccoord niet octaveren en de viool tot slot een gis lager laten spelen?
    (maar goed, hoe eigenwijs ben ik, en wat weet ik eigenlijk van componeren!?:confused::D)
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2016
    Rolf Straver vindt dit leuk.
  3. Rolf Straver

    Rolf Straver Rolf Straver

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    81
    Homepage:
    De voorgestelde ingrepen zal ik eens doen, en zet het op Youtube voor je! Het klinkt vast ook goed, maar waarom het beter zou zijn, zou ik met mijn eigen oren ook eens moeten ervaren. Het is sowieso een plek in het stuk, waar een kleine ingreep zoals deze gemaakt kan worden. Er zijn ook maten waarin geen noot anders kan zijn, omdat een ingreep ineenstorting van het kaartenhuis zou betekenen, maar hier kan het. Gun mij even de tijd, weer met de partituur te knoeien ;-)
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ben heel benieuwd. Het was een ingeving. En toen ik het stuk weer hoorde na twee dagen ofzo, kreeg ik dezelfde opwelling. En ik kan je niet garanderen dat het beter klinkt. Ik begrijp wel dat je daar die vlugge nootjes hebt gezet, maar dat is een begrijpen die ik niet kan beredeneren. Het heeft wel iets speels, maar 't komt mij nét iets te geforceerd over. 't Past niet echt in hoe het zich daarvoor ontwikkelde naar mijn idee.
     
    Rolf Straver vindt dit leuk.
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik heb het écht geprobeerd, maar dit is niet(s) voor mij.
    Ik ga er daarom ook niets over zeggen.
     
    Rolf Straver vindt dit leuk.
  6. Rolf Straver

    Rolf Straver Rolf Straver

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    81
    Homepage:
    Geen probleem Frits, soms ligt een bepaalde muziekstijl je gewoon niet.
     

Deel Deze Pagina