Aan de slag met Vibrato.

Discussie in 'Cello' gestart door marloes s, 27 nov 2016.

  1. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Cellolina zal zelf wel antwoorden en ik glip er even tussendoor ;) met een reactie:
    sommige leraren zijn technisch zo goed en letten op zoveel details dat soms de leerling de overtuiging creëert dat het nooit goed is. Dat alles heel, heel moeilijk is. En als je net lekker bezig bent is vinger, duim, schouder, nek enz. verkeerd. Als een leraar dan zegt 'doe maar wat, je ontdekt het wel' kan dat een verademing zijn.

    Overigens: ik heb een heel geweldige 'precieze' lerares gehad en een heel geweldige 'nonchalante'. Elk noadeel heb se voordeel :)
     
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Zo,n docent lijkt mij echt vreselijk.
    Natuurlijk hoor ik het als iets niet goed gaat, maar ik krijg het vooral ook te horen als het wel goed gaat!:)
     
    Deanone vindt dit leuk.
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Yes!
    Soms is een heel precieze docent iemand die leerlingen positief benadert en tot grote hoogten brengt. Voor anderen werkt het ontmoedigend ..... . Het mooist vind ik als een leraar die die stijl heeft haar/zijn benadering per leerling een beetje kan aanpassen.
     
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Positief is mijn docent zeker, en ik ben lekker bezig, maar of ik grote hoogte zal bereiken..........?:rolleyes: :D :)
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2016
  5. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Het stappenplan van mijn leraar klinkt misschien voor een buitenstaander wel heel technisch en ontmoedigend, maar zo ervaar ik het helemaal niet. Ik vind techniek sowieso interessant en het helpt ook om beter te gaan spelen. De lessen vind ik tegelijk heel uitdagend en relaxed, ook al lijkt dat tegenstrijdig. We hebben het heel gezellig, maar ik leer ook heel veel van hem. Ik ben dus erg blij met deze leraar :)
     
  6. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ik vind op details gewezen worden juist heel erg fijn, zolang het niet voelt alsof het fout is, dus dan niet 'dit doe je niet goed' maar 'het werkt makkelijker als je het zo doet'. Zo'n stappenplan van nikin krijg ik wel een beetje de kriebels van:eek:maar misschien leest het anders dan dat het oefent?
    Qua vibrato kopieer ik tot nu toe gewoon mn vioolvibrato (no worries, niet puur pols) en ik heb nog geen afkeuring gehad op les, dus zal wel ok zijn (?)

    Kan me wel voorstellen dat als je nog geen ervaring met vibrato hebt het wel bijzonder kan voelen als het dan ineens een keer lukt;)
     
  7. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
  8. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik kan me dat voorstellen. Het lijkt op de manieren van mijn eerste lerares; ik leerde veel van de methodische aanpak, met plezier. En resultaat: een dirigent liet mij ineens in het orkest voordoen hoe vibrato moet. (Ik vrees dat ik nu wat slordiger geworden ben dan toen ...).
     
    Nikin en jis77 vinden dit leuk.
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik ben lekker bezig met droog oefenen en krijg al een goed gevoel van de beweging die je maakt bij vibrato:)
    Blijf nog even droog oefenen tot ik mij dat gevoel helemaal meester heb gemaakt.
    Deze oefeningen doe ik droog zonder cello maar ook met de cello zonder strijkstok.
    Tot nu toe ben ik heel tevreden, en hopelijk is mijn docent dat volgende week ook:p
     
    JanHut vindt dit leuk.
  10. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Hoe gaat het met je vibrato @marloes s ?
    Ik heb het gevoel dat mijn (viool) vibrato de deurknop is haha ;) maar op andere fora (us/uk) lees ik dat de andere manier meer oplevert, maar die is wel moeilijk zeg!! Pfft. Met 2e vinger gaat het redelijk maar deze methode vergt naar mijn idee veel meer soepelheid
     
  11. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Het gaat redelijk.
    Soms heb ik het gevoel dat het gaat komen, maar op andere momenten lijkt het nergens naar.:p
     
    jis77 vindt dit leuk.
  12. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Zolang die eerste momenten zich vaker voordoen dan de laatste;)
    Ontspannen is wel een must en dat kan schommelen natuurlijk. Maar tof als het lukt toch? Levert dan veel op:)
     

Deel Deze Pagina