Aankoop 2dehands viool: waarop letten?

Discussie in 'Overig' gestart door BrokenSoul, 9 jun 2018.

  1. BrokenSoul

    BrokenSoul Guest

    Hoi iedereen, ik ben een totale leek wat violen betreft. Komend schooljaar ga ik viool spelen. Is het aan te raden een 2dehands viool te kopen? Waarop moet je letten? Graag tips en advies. Ik wil me niet te gauw laten meeslepen door het uitzicht of door zgn te mooi om waar te zijn koopjes.
    Ik heb in Brugge een hele mooie gezien voor 160€ met koffer, stok, schoudersteun, en hars. Een gewa viool. Is dat bekend?https://www.facebook.com/marketplace/item/846502982205510 groeten uit België
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het is niet aan te raden een viool te kopen als beginner, maar er een te huren: je weet dan na verloop van tijd wel of de viool een serieus pad is of een tijdelijke bevlieging. In NL is daarvoor in de meeste plaatsen wel een goede infrastructuur, in Vlaanderen weet ik dat niet. 160 € voor een GEWA viool (in deze klasse Chinees manufactuur) is niet al te veel: je mag er ook niet te veel van verwachten. Het is geen"hele mooie" maar voor een beginner juist goed genoeg. Na een jaar of wellicht twee krijg je vast zin in iets beters. Succes!
     
    BrokenSoul vindt dit leuk.
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Wat leuk dat je viool gaat spelen!.
    En ik sluit mij aan bij Bert.
    Eerst een poosje huren want er is niets zo frustrerend als een slecht afgesteld instrument met een slechte klank.
    In het begin zal het toch al niet zo geweldig klinken omdat je je techniek nog aan het ontwikkelen bent, en een instrument dat van zijn al niet zo best is zal je zeker niet stimuleren.

    Ik heb een beetje een motto voor mijzelf:

    Als ik iets nieuws ga leren of ergens voor het eerst mee ga beginnen, moet het startpunt/ begin punt zo optimaal mogelijk zijn.
    Dan wordt de kans op succes ook groter.

    Hoe beter het beginpunt hoe groter de kans dat ik het leuk ga vinden.

    Succes met je zoektocht en studeren.
     
  4. BrokenSoul

    BrokenSoul Guest

    Hey, alvast bedankt voor de tips. Ik ga jullie advies opvolgen en eerst huren in het begin. Je kan in het concervatorium al een instrument huren voor 1 jaar aan 30€. Daarna loopt het op. Je kan max 3 jaar huren omdat ze ervan uitgaan dat je in 3 jaar wel wat gespaard hebt voor een eigen instrument.
    Even een vraag voor BertBoon, ik ben 1m50 en toen ik begon met cello kreeg ik een 3/4 cello. Is dat bij viool ook zo? Of direct een 4/4 ? Groetjes, X
     
  5. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Hallo beginnend celliste,

    Ik denk dat Bert een goed antwoord op de vraag zal hebben, of je een wat kleinere viool nodig hebt is een beetje anders dan bij cello. als je arm lang genoeg is en de je handen groot genoeg is het bij viool volgens mij geen probleem om een 4/4 viool te spelen. Volgens deze tabel zou je arm 58 cm lang moeten zijn:
    http://www.fiddleheads.ca/shop/violin-sizes-viola-and-violin-size-chart.htm
    Omdat je bij een cello zit, is de lengte van je rug ook belangrijk; bovendien zijn de afstanden tussen de tonen veel groter op een cello (maar de vingerzetting is ook heel anders dan op de viool.)

    Het is wel belangrijk dat je een docent hebt die wat ervaring heeft met het "omscholen" van de cello naar de viool, sommige dingen moeten nèt even anders (stokhouding en zo). Ik ken een paar mensen die heel snel vooruitgang maakten op het tweede strijkinstrument, maar ook een voorbeeld waar het verkeerd ging na een vliegende start met blessures en zo, (maar dat was van viool naar cello, kom ik als cellodocent natuurlijk vaker tegen dan andersom).

    PS: ga je viool spelen naast of in plaats van cello?
     
  6. BrokenSoul

    BrokenSoul Guest

    Hoi Huub,
    Ik heb maar 2 maand cello gedaan en ben dan naar piano overgestapt. Ik ben gestopt omdat ik geen goeie houding had met m’n rug. Lordose is de boosdoener en achter m’n cello zakte ik altijd geweldig door waardoor het leek alsof ik altijd de cello knuffelde. Piano stop ik omdat ik echt geen voeling krijg met het instrument, het is ook moeilijk 2 notenbalken lezen. Ik heb vorige week een viool vastgehouden in school en even mogen strijken en pizzicato doen, het was als magie. Ik stond mooi rechtop en de leerkracht vroeg aan mij of ik al gespeeld had omdat ik blijkbaar de juiste houding al had! :D. De boog juist vast de houding van m’n hoofd enz…
    Is dat even leuk. X
     
  7. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Mooi om te horen Broken Soul! Met piano heb ik zelf ook niet veel, de afstand tussen mezelf en de snaren is gewoon te groot... en de onmogelijkheid om het geluid nog te beïnvloeden nadat de noot begonnen is ... strijken is gewoon veel leuker.
    Goed dat je houding op viool wel lukt; gek eigenlijk, de kans dat je met holle rug gaat spelen (dat is lordose toch?) is op viool volgens mij normaal gesproken groter dan op cello, het is wel zaak dat de docent er oog voor heeft en er op blijft letten. Heb ook wat leerlingen met rugklachten gehad.... een goede speelhouding aanleren kan helpen om de houding in het algemeen te verbeteren.
    Heb je een viool gehuurd of er al een gekocht?
    Succes!
     
  8. BrokenSoul

    BrokenSoul Guest

    Hey Huub,

    Ik heb een harnas om m’n houding te verbeteren. Deze draag ik wanneer ik aan het werk ben of wanneer m’n borstbeen teveel pijn doet. Mijn bovenrug is te gebogen omdat ik altijd voorover gebogen liep door pijn in de onderrug…

    Ik ga zoals Bert en Marloes al zeiden m’n viool huren op school. Later 1 kopen denk. De piano is digitaal van mij maar speelt wel heel goed zoals een echte. Daarvoor had ik een oude Gunther van 1900. Hij is weggegaan omdat hij niet goed meer gestemd kon worden. Het is raar ik stond echt mooi rechtop met de viool. Denk dat ik meer controle heb omdat ik sta in plaats van te zitten. Als het mooi weer is buiten in de tuin spelen, of in het klooster niet ver van m’n deur... eigenlijk overal spelen :D.

    Even voor Bert Boon: In Brugge zit er een vioolbouwer, is dat een goede? X
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik ben niet op de hoogte van de vioolbouw in Brugge. Ik zou plaatselijk rondvragen, b.v. bij uw leerkracht wat de reputatie van de vioolbouwers uit uw deel van Vlaanderen is.
     

Deel Deze Pagina