Aanpassing kam

Discussie in 'Overig' gestart door Hopf, 25 mrt 2015.

  1. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Sinds enige tijd heb ik tijdens het (viool)spelen last van een euvel dat mij eerder niet bekend was: bij het spelen op de A-snaar toucheer ik namelijk regelmatig de D-snaar. Afgezien van de mogelijkheid van, ik zal u voor zijn, de zich inherent aan mijn leeftijd voordoende -kennelijke- ineenstorting van mijn viooltechniek, lijkt mij een andere verklaring ook mogelijk. En mogelijk zelfs specifieker.
    Ik heb namelijk een probleem met mijn ruggegraat (voorkeursspelling NRC). Een, in het Nederlands van de medische stand, 'positief' verlopend fenomeen. En dus dankzij deze scoliose groei ik gestaag naar rechts. Vandaar
    -mogelijk- mijn onbedoelde gebruik van de D-snaar. Medisch is niets meer omkeerbaar en dus zou een mogelijke oplossing kunnen schuilen in een andere kam. Ongeveer een jaar geleden is er een nieuwe kam op mijn viool gezet. Met een, naar mijn gevoel, iets plattere bovenkant. 'Minder gerond', bedoel ik te zeggen.
    Ik vraag mij in dit verband dan ook af of het mogelijk is een kam van boven wat 'ronder' te maken ten einde het aanraken van andere dan bedoelde snaren uit te sluiten.

    Ronald
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Soms is het een heel klein beetje ophogen van een kam bij de D snaar d.m.v. b.v. een stukje perkament al voldoende. Dit heeft natuurlijk wel weer gevolgen voor de positie van de G snaar t.o.v. de D snaar, zodat uiteindelijk toch de kam zal moeten worden vervangen door een rondere. Wanneer de A snaar relatief hoog ligt, kan ook nog worden gekozen voor het iets verlagen van de A snaar en wellicht ook de E. Werk voor een vioolbouwer dus.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Het hangt ook af van de mate waarin de ronding moet worden aangepast, want dan moet de ronding van de toets ook worden meegenomen omdat anders een bepaalde snaar een veel grotere afstand krijgt t.o.v. de toets dan een andere snaar. Dat speelt erg rottig, omdat de hoogst liggende snaar dan veel verder moet worden ingedrukt.

    Ik ben geen voorstander van allerlei 'opvulstukjes' tussen snaar en kam. Wanneer daar aan begonnen wordt is er steeds wel een snaar die ook aanpassing nodig heeft. Het wordt anders wanneer de kam over de hele linie aan de hoge kant is, dan kan wellicht met de bestaande kam de juiste ronding worden verkregen.
     
  4. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Bert & Frits,

    Bedankt voor de reacties. Dat wordt dus een gang naar de vioolbouwer. Die lakreparaties moeten trouwens ook nog plaats vinden.

    Ronald
     

Deel Deze Pagina