aanschaf eerste eigen cello

Discussie in 'Cello' gestart door marloes s, 16 mei 2014.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hallo allemaal.
    Ik zal mij even voorstellen.
    Mijn naam is Marloes en een kleine 2 jaar geleden heb ik voor het eerst kennis gemaakt met de cello en was direct helemaal verkocht.
    Sinds dien neem ik 2 wekelijks les en ga volgens mij lerares snel vooruit.
    Nu heb ik tot nu toe een cello + toebehoren gehuurd en ben begonnen met sparen.
    Mijn huurcello is een prima cello maar ik er merk dat ik steeds mer ga verlangen naar een eigen cello met een geluid dat mij meer aanspreekt.
    Eerste heb ik mijn lerares om haar mening gevraagt en was ik benieuwd of zij vond dat er nog een "mooier" geluid uit deze cello te halen was als mijn techniek zou verbeteren.
    Zij dacht dat dat niet het geval was.
    En dus is mijn zoektocht naar een eigen cello begonnen.
    Natuurlijk help mij lerares mij daar ook bij, maar ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied.
    En ik wil graag mij zoek tocht met jullie delen.
    Dus hoe pakken jullie dt aan?
    Ga je naar je vaste vioolbouwer, of ook naar andere vioolbouwers ?
    En ik kom verschillende prijsklassen tegen, zeg tussen de 2000-3000/ 3000-4000/4000-5000 en hoger,
    Maar het is mij niet helemaal duidelijk waar dit verschil nu uit voortkomt.
    Kan iemand mij daar wat over vertellen?

    Volgende week zaterdag heb ik mijn eerste afspraak bij een vioolbouwer in de buurt.
    Hoe gaat zo,n eerste afspaak?
    Waar moet ik rekening mee houden?
    Heb natuurlijk het forum doorgespit en ben een heleboel bruikbare tips tegen gekomen.
    Wel spannend hoor, deze zoektocht.
    Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en reacties over de aanschaf en zoektocht van je eerste cello.
    Groetjes Marloes
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    De prijs van een (nieuw) instrument komt tot stand door de inkoopprijs van de vioolbouwer, de kosten van het speelklaar maken (werkplaatshandelingen, snaren, snarenhouder e.d.), het bedrag dat de vioolbouwer wil verdienen om bij AH boodschappen te kunnen doen, verhoogd met 21 % btw voor leuke overheidsprojecten als straaljagers en steun aan banken. Bij oude(re) instrumenten heeft de mate van "gewildheid" een invloed op de prijs en ook de onderhouds toestand (veel scheuren en kritieke reparaties drukken de waarde) Voor de hele bijzondere instrumenten uit de veel hogere prijsklassen is de "veilingprijs" een belangrijke indicatie, maar in de lagere prijsklassen speel die eigenlijk geen rol.
    In de praktijk kijk je gewoon binnen het budget rond bij een of meerdere vioolbouwers met keuze in de collectie. Meestal kun je dan een aantal celli aan de tand voelen en er een of meer mee op zicht krijgen, zodat je het instrument in de eigen omgeving kunt proberen en evt. ook een docent kan laten mee-oordelen. Bij twijfel geldt: niet kopen maar verder zoeken! Houd ook rekening met een stok en een goed foedraal/koffer. Veel vioolbouwers hebben een kortingsregeling voor hun huurders bij aanschaf van een instrument. Mocht je er plaatselijk niet uitkomen: ik heb een mooie collectie celli voor de verkoop, ook in de genoemde prijsklassen.
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Bedankt voor je reactie , maar ik hoop hier in de randstad te kunnen slagen.
    voor de volledigheid; ik ben opzoek naar een 7/8 cello.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Van 7/8 zijn er altijd minder. Ik heb er een stuk of 5 van staan.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het zoeken naar hét instrument kan soms ver gaan: ik had een vrouw die vanuit vlakbij Groningen bij mij een aantal 4/4-violen kwam uitproberen. Na veel wikken en wegen besloot ze de viool van haar keuze mee te nemen en uit te proberen of het inderdaad haar instrument zou kunnen worden. Ze was al lang aan het zoeken en had de afstand -zo'n 240 km- er voor over. Zo zie je maar.
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Tja wie weet waar ik uiteindelijk uitkom.
    En ik hou van reizen dus wie weet..

    Maar de prijs?, is het gebruikelijk om te onderhandelen over de prijs? Of zeg ik nu iets heel vreemds?
     
  7. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Wanneer je een cello koopt met stok en koffer bij elkaar valt er meestal wel iets af te ronden aan de prijs. Heb je dan ook nog bij dezelfde vioolbouwer gehuurd gaat dat nog wel eens wat makkelijker.

    Nadeel is wel dat elk instrument anders is en als je echt gaat handelen kan jouw cello wel eens naar een ander gaat....het is zoals alles geven en nemen en zeker de vioolbouwer in je buurt zie je daarna meestal wel jaarlijks voor nieuwe haren op je stok, nieuwe snaren of een ander dingetje aan je cello en het zou toch jammer zijn als je die relatie vertroebelt voor 100 euro extra korting.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Van Randstad naar Noord of Zuid lijkt altijd verder dan andersom, maar het aantal Km. is toch echt gelijk.
    Prijs is prijs. Er zijn bij mij (en wellicht bij anderen) soms wel mogelijkheden voor een gratis foedraal of korting op een stok bij aankoop van een instrument, maar alles binnen het redelijke. Besef ook dat je, wanneer je een bepaald instrument hebt gekozen, datzelfde instrument niet ergens anders óók zomaar zou kunnen krijgen; wat heb je dan voor "onderhandelingspositie"?
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    K*DT met D,T, dat het helaas vaak om de prijs van een instrument draait. Niet de klank is belangrijk maar de prijs.

    En, dat, terwijl, het om de aanschaf van en instrument gaat.

    Ben ik dan zo een ... dat ik me door mijn oren laat lijden en wat meer betaal voor een lelijk instrument met een (voor mij) heel mooie klank? En ik zou zo graag een cello willen hebben om op te spelen.

    Moderator: censuur toegepast op 18- woorden ;-)
    Zelf wat aanpassingen gedaan voor de leesbaarheid. Excuus dat u moest censureren.

    Oh ja, tussen de regeltjes door, ga naar een vioolbouwer en maak een afspraak om naar een cello te komen kijken, een kleine kans dat je hem/haar ook nog mag bespelen voor de aankoop.

    Remi
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2014
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Gelukkig, gecensureerd. :)
     
  11. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Hoi Marloes,
    Toen ik als beginner, na een jaar lenen, ging kopen ben ik met mijn lerares naar de 'vaste' vioolbouwer gegaan. Meerdere cello's geprobeerd, lerares wist van mijn budget. Gespeeld en beluisterd wat mij aan zou spreken. Plus advies.
    Ik heb niet onderhandeld, maar wel op verzoek betere snaren er op gekregen.
    Prijzen: als je net even boven de beginnerscello's gaat uitproberen kun je wel eens verrast worden door een juweeltje. Dat gebeurde mij. Met een goeie set-up (stapel en kam van beter) is 'ie helemaal optimaal. Later topsnaren gekocht (weer wat kosten).
    Veel succes!
     
  12. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dat klinkt allemaal goed.
    Ik zoek een mooie klank binnen mijn budget.
    En als ik er eentje vind die mij bevalt is het niet direct de bedoeling om de prijs af te dingen, zeker niet bij een vioolbouwer uit de buurt komt en waar mijn cello ook in onderhoud gaat komen.
    Maar als ik de cello echt ver ga halen ........ wie weet -)
    Een goede relatie is ook heel wat waard.
    Maar klank boven alles.
    En als die klank op dit moment nog niet haalbaar is spaar ik gewoon nog even verder, terwijl ik verder rond neus bij diverse vioolbouwers.
     
  13. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Ik zit een beetje in dezelfde situatie als Marloes. Waar ik benieuwd naar ben, wat een reeël budget is als je het hebt over 'net boven de beginnerscello's'. Als ik nl. een cello ga kopen, hoop ik dat het niet een instrument is waar ik binnen enkele jaren op uitgekeken ben.
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Een reëel budget is dan 2000-3000 euro, daar komt dan ook nog een stok bij 200-400 ero en een hoes ca 100 euro.
    Fatsoenlijke beginnerscelli kosten 1000-1600 euro.
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    De huurcello van mij was in de klasse 2000-3000 euro, een heel fijne cello waarmee ik nog lekker verder kan!
    Toen mijn leraar die cello keurde. gaf hij mij aan dat ik hier voor vele jaren een goede aan heb en ben ik al na een maand of twee in mijn eerste jaar tot koop overgegaan.
    Met nog mooie snaren erop als 'upgrade' en een goede stok is het nog maar de vraag of ik nog beter nodig heb.

    De stok was ook in de prijsklasse die Bert noemt en ook de hoes. Het loont nog de moeite om te kijken wélke beginnersstok je neemt. Ieder mens is verschillend qua bouw en strijkstokken, ook in die prijsklasse, zijn dat ook. Daar zou ik met je docent dus ook naar kijken. De stok die ik bij de cello meekreeg (op zich geen slechte stok) had toch een wat zware punt. Dat begon toch niet helemaal geweldig te voelen bij de oefeningen en stukjes na de echte beginboeken.

    Over de prijsklasse 'fatsoenlijke beginnerscelli' gaan nog wel wilde verhalen de ronde. Blije mensen die mogelijk een schot in de roos hadden met hun cello van 500 euro. Dat moet je dus maar net treffen, maar uitgesloten is die kans kennelijk niet (en het gaat dan om mensen die aan de cello gaan na jarenlange muziekbeoefening op o.a. viool en die het geluid van sigarenkistjes nog best kunnen onderscheiden van het betere werk.

    Marloes en Gevoelige Snaar, ik hoop dat mijn ervaringsverhaal je geholpen heeft. Het blijft wel een hele 'operatie' aankoop cello. Ik heb hierbij alleen maar mensen op mijn pad getroffen die oprecht vanuit hun kennis en kunde mij verder geholpen hebben.
     
  16. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Oke , bedankt voor jullie duidelijke reacties.
    Mijn huidige huurcello kost 1800 als ik die zou aanschaffen, maar deze is niet waar ik nog jaren mee verder wil.
    Fijn om een goede richtlijn te hebben en ik ben benieuwd waar ik uiteindelijk uitkom.
    Prijs van de stok valt mij eerlijk gezegt erg mee, maar ik had ook geen idee wat die zou kosten.
    Denk dat ik eerst een goede hoes koop en daarna ga sparen voor een lichtgewicht koffer.

    Nog even een vraag.
    Koop ik cello en stok tegelijk ?
    Of koop ik eerst de cello en ga daarna verder zoeken naar een goede stok?
    Volgens mijn lerares moeten cello en stok bij elkaar passen en koop je die samen.
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Cello en stok koop je samen, inderdaad horen die bij elkaar te passen. Op zich deed de stok dat ook bij mijn cello. Maar ook dan zal het niet zo zijn dat er maar één stok is die bij die cello past. Pas als je een tijdje speelt en de eisen worden hoger (nieuwe streken, over meer snaren etc.) wordt meer duidelijk wat voor jou de beste stok zou kunnen zijin. Dan kunnen stokken worden ingeruild voor een steeds geschiktere (zo is het mijn leraar vergaan). Hebben andere forumleden dat ook zo kunnen regelen?
     
  18. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dat lijkt mij een handig systeem.
    Kan dat ook met je cello?
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Zeker niet ondenkbaar! Volgens mij gebeurt dat ook wel. Dat je je beginnerscello kunt inbrengen in de aankoop van een mooiere uit een hogere klasse en je regelt dat bijvoorbeeld bij de viool-/cellobouwer die je je beginnersinstrument heeft verkocht. Het werkt dan mee dat je je instrument goed verzorgd hebt. Maar goed, dit heb ik van horen vertellen. En volgens mij zou ik zoiets ook wel met mijn celloleverancier kunnen regelen. Ik kan mij dan ook voorstellen dat een viool-/cellobouwer zou kijken hoe het met zijn /haar voorraad staat. Als er al een flinke collectie potentiële huur-/koopinstrumenten uit dezelfde kwaliteitsklasse staat, is het bedrijfseconomisch misschien even minder gunstig. Ook hun zaak moet financieel gezond blijven.
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    In een groeiende huurpraktijk is dat geen probleem, maar bij een krimpende..... Ik geef klanten die bij mij hun cello hebben gekocht vaak wat meer ruimte bij inruil.
    Ik adviseer altijd eerst een cello (viool, alt) uit te kiezen en dan een stok te zoeken.
     

Deel Deze Pagina