aanschaf eerste eigen cello

Discussie in 'Cello' gestart door marloes s, 16 mei 2014.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    En hoe weet ik of een vioolbouwer betrouwbaar is of niet?
    En of deze groeiende of krimpende is?
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Waar ben je bang voor? Dat een vioolbouwer je knollen voor citroenen verkoopt?
    Je eigen docent kent vast wel een adres waar hij/zij een goed gevoel over heeft, goede ervaringen met prijs/kwaliteitverhouding, vakmanschap etc. Je docent heeft door zijn/haar opleiding een zeer goed getrained oor en kennis van de bouw van het instrument en waar je op moet letten.

    En dan heb je nog beroepsgildes of verenigingen waar men zijn best doet beun de haas te weren. Maar ook dan geldt dat het niet zonder meer waar is dat een niet-aangesloten vioolbouwer dan dus onbetrouwbaar is. Aangesloten leden van een beroepsvereniging hebben zich wel te houden aan regels en er is iets van een beroepscommissie die klachten behandelt. Garantie dat je daardoor dus alleen maar deugdelijke vakmensen hebt, heb je helaas niet.

    Ik zou dus vertrouwen op het inzicht van je docent, heb ik ook gedaan en dat is mij goed bevallen!:)
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Om eerlijk te zij, ja, ik ben behoorlijk nerveus om zo,n enorm bedrag ( want dat is het voor mij) uit te geven aan iets waar ik zelf nog maar zo weinig verstand van heb.
    Ja ik vertrouw mijn docent volledig, maar het moet nog blijken of ik op mijn eigen oordeel kan vertrouwen.

    Verder doe ik grote aankopen eigenlijk nooit bij een winkel of bedrijf als er geen aansluiting is bij een beroepsverenigeng of geschillencomissie.
    Ik besef dat dat geen garantie is op een goed product maar ik verwacht dan wel een goede klacht afhandeling.
    Maar voor nu gaan we er niet van uit dat er klachten komen.

    Gelukkig is er nog de redder in nood;
    Mijn lerares, dit forum de verkopen,
    Blijft mijn gezonde verstand nog over.

    Maar zoeken naar een cello is vooral leuk en spannend.
     
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Kan iemand mij iets vertellen over onderhoud van cello en strijkstok?
    Dan bedoel ik normaal onderhoud en niet dat je de cello laat vallen of zo.
    Is het bv verstandig om je cello jaarlijks na te laten kijken?
    En met welke kosten moet ik dan globaal rekening houden?
     
  5. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Marloes, ik stelde die vraag eens bij de vioolbouwer: hoe vaak. het antwoord was: de een komt jaarlijks, sommigen om de 5 jaren.
    Ik ga nu om de 1 a 1,5 jaar langs. Meestal is er niets en kan de cello gewoon weer mee. (Ik ben ook graag zuinig op het instrument). Met een lichte strijktechniek heb ik ook niet zo snel nieuwe beharing nodig voor de stok. Tariefindicatie: forumleden zoals Bert en Frits geven wel eens een indicatie op dit forum, zodat je enig idee hebt. Wellicht kan een van deze vakmensen je een beeld geven.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een cello bekijken kost in principe niets. Wanneer je het instrument goed schoonhoudt en in de gaten houdt dat de kam recht blijft staan (snarenhouderzijde loodrecht op het bovenblad) en niet krom laat worden, is er niet zo veel te onderhouden aan een cello. Toets schoonmaken en eventueel bijwerken kan wanneer er nieuwe snaren op moeten (professioneel gebruik is snaarwissel voor een cello eens per jaar aanbevolen, amateurgebruik eens per twee jaar, A snaar wellicht vaker) Beharingsfrequentie is inderdaad afhankelijk van de wijze van strijken, maar ook van de kwaliteit van het haar, die in de laatste jaren niet echt beter is geworden. Bij het beharen neem ik klein onderhoud aan de stok (reinigen van harsresten, poetsen van metaaldelen) kosteloos mee. Werkzaamheden als het vervangen van het kopplaatje, vervangen van het mechaniek, duimleertje vervangen e.d. zijn meestal vooraf zichtbaar: daarvoor wordt een prijsopgave gedaan. Voor verborgen zaken als een kapotte slofschuif wordt in overleg meerwerk berekend.
    Aan een prijsindicatie voor onderhoud hier heb je niet zoveel: een vioolbouwer ziet altijd meer dan jij.
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hoi Marloes,
    Het gaat met cello kopen inderdaad om zo'n hoog bedrag dat je daar geen missers mee kunt permitteren.
    Maar gelukkig zie je het zoeken naar een cello nog als leuk en spannend! De voorpret is ook wat waard!
    Ken je strijkers in je directe omgeving? Bij wie zijn zij voor hun instrument langs geweest, en hoe beviel het?

    Voor de liefhebber van beroepsverenigingen:
    http://www.ngv-vioolbouw.nl/nl/index.html
    Maar in deze lijst mis ik namen van bouwers die ook goed werk afleveren en betrouwbaar zijn. Mijn eigen celloleverancier staat er bijvoorbeeld ook niet in en ik ken een aantal mensen die heel goede ervaringen met hem hebben. Gewoon een integer ambachtsman die geen "omhooggevallen sigarenkisten" verhandelt.

    Verder voelt het toch wat aan als in het diepe springen met goede zwembanden. En er is genoeg tijd te regelen "op zicht" om een instrument beter te bekijken en te beluisteren. Het komt wel goed.

    Wat nog een leuk informatief boek is: Tipboek cello, van Hugo Pinksterboer. Vol handige ideeën en tips op het gebied van onderhoud, materialen, manieren van spelen enz.enz.

    Veel plezier met je zoektocht, en ik ben benieuwd te horen wanneer het gelukt is!
     
  8. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Eerlijk gezegd was ik al van plan om eerst een cello te zoeken, en als ik dan aan mijn cello gewend zou zijn, een stok. Eerst dus even wennen met een beginnersstok.
    Maar nu begrijp ik dus dat je stok bij de cello moet passen .
    Hoe gaat dat dan met uitproberen? Als je diverse celli probeert, welke stok gebruik je dan? Je oude vertrouwde met het risico dat het een slechte combi is, waardoor je misschien een fijn instrument afwijst, of gebruik je bijbehorende stokken? En ga je dan misschien de voorkeur aan een bepaalde cello geven, louter omdat de stok beter is? Maw is dat dan geen appels met peren vergelijken?

    Marloes, ik beleef het denk ik net zo als jij. Reuze spannend! Uit dit forum begrijp ik dat voor de professionele vioolbouwer beroepseer een groot ding is. Dat is in ieder geval een hele geruststelling. Ik zal me in ieder geval tot de profs beperken en alle marktplaatscelli buiten beschouwing te laten, want dan moet je een instrument echt kunnen beoordelen en dat kan ik zeker niet. Hopelijk heb ik daarmee het risico op een zeperd nagenoeg uitgebannen.
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2014
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Goede vragen gevoeligesnaar.
    Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden.
    Eigen vertrouwden stok mee nemen, daar had ik nog niet aangedacht.
    Ben heel benieuwd hoe anderen dit aanpakken.

    Jammer genoeg ken in nog geen andere strijkers bij wie ik te rade kan gaan.

    Het is spannend,leuk en vooral ook heel erg leerzaam zo,n zoektocht.
    Kom weer van alles tegen waar ik nooit aan gedacht zou hebben en leer weer heel veel bij over de cello.
    Erg boeiend en fijn al die tips.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik zou gewoon met je eigen vertrouwde stok celli gaan uitproberen. Je leraar doet het met haar/zijn stok. Eigenlijk denk ik dat ons niveau behoorlijk hoog moet zijn, willen we aanlopen tegen niet-passende stokkenmerken. Echt grote klankverschillen op het gebied van helderheid en dofheid, kun je er met je leraar wel uit halen, maar verder kun je een hele tijd met een beginnersstok doorgaan. De stok die bij mijn huurcello zat, was overigens voor de eerste jaren prima geschikt.
    De volgende keer dat je dan een stok gaat kiezen en de ander inbrengt, kun je zelf ook al meer verschillen horen.
    Ik hoop dat iemand van het forum mij corrigeert als dat nodig is. Geen punt, het gaat mij er om dat anderen verder kunnen en ik kan alleen maar op basis van eigen ervaring wat zeggen. Ervaring van iets gevorderde amateur.

    Groeiende/krimpende handel: als er in de omgeving van de vioolbouwer genoeg handel is doordat veel mensen strijkinstrumenten spelen, durft deze wel een flinke voorraad aan te houden. Maar mogelijk zijn er in het land regio's waar strijkinstrumenten gewoon minder gekozen worden. De vioolbouwer zal zelf heus wel aangeven of hij/zij het ziet zitten je instrument in te kopen. Toch zou ik wel liever mijn instrument niet via marktplaats willen moeten verkopen. Hoeveel mensen durven dan je instrument te kopen?

    Succes!
     
  11. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik zou de celli uitproberen met een stok van ongeveer de prijsklasse die jij zoekt of iets daar boven. Maar wel allemaal met dezelfde stok (bij 1 vioolbouwer althans) en als je dan jouw cello hebt gevonden, daarna diverse stokken uitproberen.
     
  12. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Duidelijk verhaal.
    Denk dat ik mijn eigens stok mee neem.
    Die ken ik goed en licht mij prettig in de hand.
    Dan heb ik ook geen problemen met een onbekende stok, die mischien weer een ander balanspunt en gewicht heeft.
    En bij de vioolbouwer heb ik dan de keuze, eigen stok of een stok van hem.

    Goede tip; alle cello's uitproberen met de zelfde stok
    Marktplaats , geen goede optie, dus niet doen.
     
  13. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Grappig, het lijkt of de lijn die ik ga volgen steeds duidelijker word;
    Echt mijzelf de tijd geven om te zoeken en te orienteren.
    Naar een vioolbouwer , liefst doorverwezen door docent of andere stijkers.
    Eigen stok meenemen en opzoek gaan naar de " klik" met de nog onbekende cello.
    Meerdere cello's uitproberen met dezelfde stok.
    Als de klik met de cello er is,, stok uitzoeken en alles mee nemen naar huis en laten beoordelen door docent,
    Als de klik er niet is , rustig verder zoeken
    Ondertussen referenties nagaan van de betreffende verkoper.
    Na gaan wat de inruil mogelijheden zijn.

    Even nog een vraagje,
    Als een cello je bevalt, en je komt een voorlopige prijs overeen, ga je dan nog naar een andere vioolbouwer voor een taxatie en prijsopgave?
    En is het in strijkersland gebrukelijk om een betalingsregeling te treffen? Of is dat ongebruikelijk?
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Fijn dat er zo een plan is 'gegroeid'!
    Ik ga nog even in op je vraagje:
    Ik ben zelf niet nog naar een andere vioolbouwer geweest voor taxatie en prijsopgave. Mijn leraar vond de vraagprijs realistisch. Hier ben ik dus verder op gevaren.
    Ik hoop dat anderen iets over betalingsregelingen kunnen zeggen. Bij mij is dat niet aan de orde geweest.
    Veel plezier met uittesten!
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Betalingsregelingen zijn soms mogelijk. Ik laat het een beetje afhangen van situatie en koper. Een taxatie bij een andere bouwer is in deze prijsklasse niet zo gebruikelijk.
     
  16. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Marloes, het klinkt als een goed plan. Enige bedenking van mijn kant, is het verstandig om bij de nieuwe, nog vreemde cello meteen een stok uit te zoeken? Of zou het verstandiger zijn om daar een paar weken of maanden mee te wachten, zodat je de cello inmiddels hebt leren kennen?
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja dat vind ik ook.
    Het zoeken naar de ideale stok is ook een heel traject. Dat doe je er niet even bij naast het zoeken naar een andere cello. Ik zou daarom me alleen richten op een andere cello. Pas wanneer de keuze is gemaakt kan later altijd nog besloten worden tot de zoektocht naar een betere strijkstok.
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Zoals ik al adviseerde in # 20.
     
  19. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Maar dan onstaat er voor mij een klein probleempje.
    Ik huur nu mijn cello en stok.
    Dat betekend dat als ik mijn droomcello gevonden heb ik de huurcello weer ga inleveren met de bijbehorende stok.
    Dan zit ik dus zonder stok.
    Weet niet of het mogelijk is alleen mijn huidige stok te huren voor een bepaalde periode.
    Zeker niet omdat ik geen cello gaan aanschaffen bij mijn huidige verhuurder.
    Hoe zou ik dit probleem kunnen oplossen, anders dan en stok te kopen?
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Stok op zicht vragen bij de cello die je op zicht neemt. Wanneer de cello is gekozen vraag je een aantal stokken op zicht bij deze of gene bouwer, tot je de goede stok hebt gevonden. Neem tegen die tijd even contact op: ik kan dan wellicht iets voor je doen.(een zichtzending kan ook per post)
     

Deel Deze Pagina