aanschaf eerste eigen cello

Discussie in 'Cello' gestart door marloes s, 16 mei 2014.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik zal onder het topic Bouw, meer foto's plaatsen en wil graag jullie mening over deze gehavende, gerestaureerde, maar mooi klinkende cello.
     
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik speel nu een aantal dagen op deze cello en heb jullie mening gevraagd in het topic over bouw .
    Wat mij het meest opvalt tijdens het spelen is dat ik veel meer bezig ben met het zoeken naar die mooie klank.
    Als ik zuiver speel, is de klank rond en krachtig, net naast is de klank ook goed maar lang niet zo mooi.
    De kam van deze cello is aanzienlijk vlakker dan de kam van mijn huurcello, en ik raak vaak een naast liggende snaar als dat niet moet.
    En dus tuur ik naar de stok en de snaren, speel rustig en langzaam, maar dan word ik ook echt beloond met een prachtige klank.
    Het is weer een nieuwe uitdaging om beter en mooier te spelen.
    Als ik zuiver speel gebeurd er een soort wonder, de cello gaat open, en uit deze kleine cello komt dan plotseling en onverwachts die klank.....
    En elke keer dat ik nu deze cello pak speur ik naar die klank.
    Mijn huurcello heeft dat niet, daar is zuiver , zuiver.... maar er gebeurd niets extra,s.
    Mijn lerares heeft het vaak over dat andere snaren mee gaan trillen, maar op de huurcello hoor je dat amper.
    Op deze oude cello is het gewoon niet te missen.
    En is het er niet, dan weet ik dat ik niet goed zit.
    Wat een uitdaging, het prikkeld mij enorm.
    Wist niet dat dit zo kon.
    Vind het ongelovelijk.
    Kennen jullie dit gevoel ook?
     
  3. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Wat herkenbaar, Marloes!
    Bij mijn cello gaat dat net zo; als ik een zuivere noot speel, gaat het hele instrument meeresoneren, bij een valse noot gebeurt dat niet. Mijn huurcello deed dat helemaal niet. Inderdaad, die deed wat hij moest doen maar dat extra, de magie had hij niet.
    Heerlijk, ik was begonnen met cellolessen omdat ik heel graag wilde leren spelen en ik deed mijn oefeningen op de huurcello ook heel gemotiveerd, maar nu op mijn eigen cello kijk ik gewoon dagelijks ernaar uit om weer te spelen! Ik begin altijd even gewoon losse snaren te strijken, voor mijn houding enzo, en zelfs dat is een genot. Wat een klank; geweldig ook om de trillingen van het instrument door je lijf heen te voelen of hem nog zo verschrikkelijk lang na te horen klinken!
    Daarbij speelt hij ook nog eens veel gemakkelijker; het gewicht van mijn arm is nu echt voldoende en ik hoef niet te duwen.
    Dat met die kam heb ik ook een beetje; beetje lastig maar ach, het went al.

    Maar....waar ik heel benieuwd naar ben, betekent dit dat de cello is 'goedgekeurd' door de andere vioolbouwer?
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2014
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik ben met de cello naar de andere vioolbouwer geweest voor een 2e blik.
    De reparatie's zijn goed gedaan en er waren ook geen bijzonderheden te horen tijdens het spelen. :)
    Volgens haar is de cello van rond begin 1800 eeuw en is deze voor zijn leeftijd in goede conditie.
    De scheuren zijn goed gerepareerd en ze dacht dat de houtworm geen problemen meer zouden opleveren.
    Wel adviseert zij mij om alle houtworm gaatjes te laten wegwerken omdat je dan goed kunt zien als er weer nieuw gaatjes komen.
    Verder adviseert ze mij om de cello elk jaar te laten controleren op eventuele gebreken,
    en heeft ze wel gezegd dat dit soort oude instrumenten altijd kwetsbaar zijn.
    Ze vond het geluid ook erg mooi :)
    Al met al ben ik blij dat zij er nog naar gekeken heeft en is mijn droomcello weer een stap dichter bij gekomen!
     
    JanHut vindt dit leuk.
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Kan het ook zijn dat een Cello beter gaat klinken omdat er houtworm gangetjes in zitten, de gaatjes die zichtbaar zijn dat zijn natuurlijk alleen de uitvlieggaatjes van het torretje, de Cello heeft natuurlijk heel lange gangen door het hout lopen die niet zichtbaar zijn.
    Dit is niet grappig bedoeld en ook niet om bang te maken, maar een serieuze opmerking.
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Als dat zo is ben ik alleen maar blij met die gangen.
    Want het geeft een prachtig geluid.
     
  7. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Dus... we hebben een instrument dat technisch in orde is
    Een prachtige klank
    En een opbloeiende verliefdheid (toch?):rolleyes:

    Als dat niet veelbelovend is... :D

    Heeft je docent hem al gezien?
    En wat zijn de punten waarop je nog twijfelt?
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Met houtworm hoef je niet blij te zijn, maar wanneer hij dood is en de constructie nergens is aangetast hoeft het geen probleem te zijn, behalve dan voor de waarde van het instrument. Ik ken geen onderzoek dat aantoont dat een cello beter gaat klinken van houtwormgaten. Ik geloof er ook helemaal niets van.
     
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Of het instrument nu goed klinkt door de wormgangen of niet, dat maakt mij niet uit.
    De cello klinkt goed en daar gaat het mij om.
    En Bert, je hebt gelijk, dit instrument is inderdaad voor mij betaalbaar door de (worm)schade die het heeft geleden.
    Daardoor is de prijs gedaald, schroef ik mijn budget een beetje op en is de cello voor mij haalbaar geworden.
    En ik ben mij zeer bewust van het risico dat ik loop met zo'n kwetsbaar instrument.
    Daarom ben ik nog wat terughoudend.
    Verder heeft mijn lerares de cello nog niet gezien.
    Zij komt zaterdag terug van vakantie en dan maken we op korte termijn een afspraak.
    En als zij geen bezwaren vind kan ik eindelijk weg dromen met mijn eerste eigen cello.
    Dus daar wacht ik op en ga mij nu verder verdiepen in de diverse koffers.
    En dat is nog niet eenvoudig.
    De kleine maat maakt het lastig.
    Iemand nog ervaring met de verschillende koffermerken en hun aanpassingen voor een 7/8 cello?
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een GEWA koffer met een aanpassing voor een 7/8 is de meest voor de hand liggende. Neem even contact op als je zover bent.
     
  11. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Even een vraagje Marloes, heb je ook al een strijkstok uitgezocht?
     
  12. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Nee ik heb nog geen strijkstok uitgezocht, en denk dat ik eerst voor een eenvoudige stok zal gaan omdat na de aanschaf van cello en koffer mijn budget waarschijnlijk volledig op zal zijn. :(
    Maar dat geeft niet, ook met een eenvoudige stok kan ik nog veel uit deze cello halen en daarna rustig gaan sparen voor een beter.
    Misschien neem ik wel mijn huidige huurstok, daar ben ik mee vertrouwd .
    Maar dit ga ik nog even overleggen met mijn lerares .
    Dus dat is nog even puzzelen.
     
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Marloes dit bericht had ik nodig, iemand die niet alleen voor het uiterlijk van een instrument gaat maar in de eerste plaats voor de klank, je hebt hierin helemaal gelijk, een wormgaatje meer of minder een gerepareerd scheurtje of een diepe kras het is allemaal niet belangrijk, de klank daar gaat het om.
    Het is natuurlijk meegenomen als je instrument er van buiten redelijk knap uitziet, maar in wezen is dat van ondergeschikt belang..
    Nu is het zo dat ik zo'n ellendeling ben die eigenlijk vaak teveel naar het uiterlijk van een instrument kijk, het is zelfs zo erg dat ik een Viool bijna weg wil doen als ik er een flinke buts in krijg, wat natuurlijk krankjorum is.
    Nee daarom bedankt voor deze verfrissende opmerking, zoiets heeft een mens die teveel is doorgeslagen naar uiterlijke schoonheid nodig, het gaat tenslotte om de innerlijke schoonheid, om de klank die ons hart beroert.
     
    gevoeligesnaar en JanHut vinden dit leuk.
  14. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Zo een afspraak met mijn cellolerares.
    Ben heel benieuwd wat zij er van vind en zegt.
    Ik hou jullie op de hoogte.
     
  15. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Tobias, bedankt voor je berichtje.
    Ik denk dat we allemaal wel eens vergeten dat het uiteindelijk om de klank gaat.
    Hoe mooi een cello ook kan zijn, als de klank je tegen staat word het nooit wat.
    Deze cello heeft een heel leven achter de rug, en dat kan je zien, maar je kan dat ook horen!
    Als ik deze cello bespeel is het net of ik een goed zittende schoen aan trek.
    De cello lijkt voor mij gemaakt te zijn.:)
    Lijkt raar genoeg met mij samen te vloeien :rolleyes:

    Mijn lerares vond de cello ook prachtig klinken.
    Ze zei dat hoe langer ze er op speelde hoe mooier ze hem vond.
    Ze vond vooral het achterblad heel erg mooi en zei dat het een een hele goede keuze was en dat ik hier heel erg lang plezier van zou hebben.
    Het was fijn om te zien dat ze onder de indruk was.
    Dus het besluit is nu definitief genomen.
    Woensdag is de vioolbouwer open en ga ik er naar toe om het definitief te maken.
    Dus nog even spannend, maar het gaat goed komen!!!
     
    JanHut en Tobias vinden dit leuk.
  16. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Gefeliciteerd!!!:D
     
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Heel fijn Marloes dat het zo klikt tussen jou en je Cello, ik heb datzelfde met mijn wat opgedirkte Chinese Viool waar ik al eerder over schreef.

    Als je de Cello definitief koopt zal ik je belevenissen wel missen, het begint namelijk een beetje op een roman te lijken met de titel "Hoe Marloes haar Cello vond" dus ik zou zeggen ga door met vertellen over je Cello, hoe je hem bespeeld en hoe jullie band steeds inniger wordt, en ook welke strijkstok je gaat gebruiken, zo'n strijkstok hoeft trouwens niet duur te zijn om er veel plezier aan te beleven, ik gebruik voor mijn spel namelijk het goedkoopste stokje wat ik heb, gewoon omdat het zo lekker in de hand ligt.

    Dus ik zie uit naar je verdere belevenissen met je Cello, dag Marloes daaag ! :)
     
  18. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dat lijkt mij heel erg leuk om te doen.
    En ik ben er nog niet.
    Woensdag is de grote dag, dan ga ik onderhandelen over de cello, koffer en stok.
    En daarna begint het echte werk, de cello helemaal eigen maken....
    Daar zie ik naar uit.
    En mijn verwachting is dat als de cello helemaal is ingespeeld, deze nog veel beter klinkt.
    En als dan ook nog eens mijn vermogen om de cello te bespelen verbeterd, word die klank nog beter.
    De grootste belemmering die de cello heeft om haar klank vrij te geven, ben ik, de bespeler van de cello, met mijn beperkte ervaring en beperkte strijktechniek.
    Maar ik zie er naar uit om aan de slag te gaan en elke keer weer opzoek te gaan naar die zuivere klank en dan plotseling verrast te worden door dat mooie geluid........
    waar ik verliefd op ben geworden :rolleyes:
     
  19. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Het is geluk !!!!!
    Ik heb de cello gekocht :)
    Ze waren heel mee denkend.
    Bij aanschaf van deze cello zou mijn budget helemaal op zijn en er geen ruimte meer zijn om wat voor koffer of hoes te kopen, en ook geen budget voor een stok :(
    Nu zijn ze zo aardig geweest om mij de oude koffer die ze zelf bij de cello hadden gekregen aan mij te geven, en na een beetje overleg heb ik er ook een eenvoudige stok bij gekregen :D.
    Nu kan ik rustig de tijd nemen om opnieuw te sparen en daarna opzoek te gaan naar DE stok voor mij en mijn cello.
    Ook gaan ze nog alle houtworm gaatjes vullen zodat ik kan zien of er nieuwe gaatjes bij komen en gaan ze de randjes nog wat bij werken.
    Maar ik heb gezegd dat ik de cello nu eerst mee wilde nemen om er van te genieten.
    Dus heb nu een afspraak voor oktober.
    Ben helemaal blij en wil jullie bedanken voor het mee denken en jullie adviezen.

    Over adviezen gesproken, misschien heeft iemand nog een idee .
    De koffer die ik heb mee gekregen heeft alleen 1 schouderband, 1 handvat en geen rugzak banden.
    Er zijn ook geen bevestigings mogelijkheden voor rugzakbanden.
    Nu is het geheel nogal zwaar (8,4 kilo) om zo te dragen en wil ik toch proberen iets te bedenken zodat ik de cello op mijn rug kan dragen.
    Heeft iemand nog een tip of suggestie wat ik zou kunnen proberen?
     
  20. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Heel fijn dat je hem nu echt in je bezit hebt en er van kan gaan genieten.

    Wat die houtworm betreft die zullen zich wel driemaal bedenken om te gaan smikkelen in zo'n trillend stuk hout, houtwormen eten graag hout dat stil ligt en dan ook nog het liefst in het donker, dus ik denk als Entomoloog dat je voor deze peuzelaartjes niet hoeft te vrezen.

    Nog veel succes en ik hoor weer graag van je belevenissen met je cello.

    Tobias.
     

Deel Deze Pagina