Aanschaf viool, graag advies

Discussie in 'Viool' gestart door Delftblue, 6 sep 2018.

1. M.

M. M.

Lid geworden:
    17 mei 2008
    Ik zou niet zoveel aandacht besteden aan die labels. Pak de viool en speel. Spreekt de klank je aan dan hou je hem. Zo niet dan probeer je een ander net zolang tot je de juiste hebt gevonden (binnen de door jouw gestelde prijsklasse uiteraard). Jouw mening is het belangrijkste en laat je niet blindelings sturen door vioolbouwers of wie dan ook. Vertrouw op je oren. Vind jij het mooi, ja of nee. Punt.

2. marloes s

marloes s |♫♫|♫

Lid geworden:
    16 mei 2014
    Da's een goed advies,klank is alles!
    Maar daarnaast is het toch ook fijn om te weten of er iets aan de viool mankeert of je binnenkort kosten moet maken om de viool te repareren.
    Reparatiekosten kunnen oplopen.
    En hoe mooi de klank ook is, ergens moet een moment komen om te zien of de viool de totale kosten ( dus aanschaf + eventuele onderhoudskosten) waard is.

Maar het begint inderdaad bij de klank.
    Spreekt de klank je niet aan dan ben je snel klaar, spreekt de klank je aan de kun je ook dat moment verder overwegen wat je wilt.

Maar als je lessen gaat nemen zal je je muzikale gehoor ontwikkelen en kan het best zijn dat je dan deze viool toch niet zo mooi meer vind klinken.
    Dan rijst de vraag of je de viool kunt door verkopen en hopelijk krijg je er dan nog een redelijk deel van je aankoopbedrag voor terug.
    Maar als de viool nu geen €400 waard is zal die dat in de toekomst waarschijnlijk zeker niet zijn.

Aan de andere kant , als je niet probeert weet je het ook niet, en misschien is deze viool inderdaad wel jouw droomviool.
    Of misschien zou droomviool voor nu.

3. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Dat is niet mijn intentie! Ik wil je graag bewust maken van het feit dat de prijs van een viool niet altijd de kwaliteit aangeeft; een betrekkelijk goedkoop instrument kan als instrument je uitstekend bevallen en het omgekeerde kan ook gebeuren, een hoge prijs betalen voor een instrument kan verwachtingen wekken die niet altijd waargemaakt worden, een duur instrument kan in de praktijk ook tegenvallen. Bij het taxeren van de waarde van de viool speelt de klank een ondergeschikte rol, het is hier wel eens vaker aan de orde geweest: de schoonheid van de klank is een zeer subjectief gegeven en de persoonlijke smaak van de bespeler bepaalt vaak het plezier dat een instrument je kan geven. Zelf speel ik op een zeer goedkope altviool uit China en dat instrument heeft naar mijn smaak een zeer fraaie klank die mij zeer goed bevalt, het instrument spreekt zeer goed aan en ik zal het instrument vanwege de prijs wel een studieviool moeten noemen, maar zo beschouw ik het instrument zelf niet, voor mij is het een uiterst bevredigend instrument. Het ziet er ook nog aantrekkelijk uit..

4. Muzirene

Muzirene |♫♫|♫

Lid geworden:
    23 apr 2012
    Homepage:
    Mijn klanksmaak was helaas duur, maar ik had mazzel toen ik mijn viool vond. Hij werd me gegund. Ik geniet van de prachtige resonantie die hij heeft en ga compleet los op de e-snaar, hoe hoger hoe mooier.
    Hij is qua uiterlijk minder mooi dan een andere viool die ik heb, maar die klinkt weer stukken minder, vind ik.
    Mijn dochter daarentegen noemt het heldere geluid van mijn viool schel (bij haar oor) en gaat juist voor die andere viool, als ze zou moeten kiezen (speelt nu nog op een prachtige 3/4).
    Leuk is dat het ook gewoon zo duidelijk is dat mijn viool echt niet bij haar past, ze kan er gewoon niet lekker mee uit de voeten. Wat ze wel gewoon kan met die andere 4/4, dus het is niet omdat hij te groot is voor haar.
    Daarentegen kan ik weer geen fatsoenlijke noot krijgen uit haar 3/4, waar zij weer fantastisch op speelt!

Maar ik zou lekker eerst gaan huren. Dan ga je ook steeds meer ontdekken wat je mooi en fijn vindt aan een viool. Ze zijn heel verschillend! En er spelen meer factoren mee als alleen klank, violen voelen ook verschillend. Zo is de toets van mijn viool heel smal en de kast vrij groot, mensen denken dat het een altviool is als ik erop speel (ik ben klein). Ik vind hem prettig spelen omdat ik smalle vingers heb. Hij is duidelijk zwaarder als de andere viool die ik heb. Eerst was ik bang dat hij zou vallen en had ik hele veilige schoudersteun (bonmusica). Maar toch speel ik hem tegenwoordig vrijwel zonder schoudersteun (alleen een kussentje), wat de klank ten goede komt en blijkbaar ligt hij gewoon prima op mijn schouder!

En ik liep uiteindelijk gewoon tegen de viool aan, iemand zocht via mijn juf naar een goede bestemming voor deze viool. Zij koppelde hem meteen aan mij en ik geniet daar nog iedere dag van!

Dus gun jezelf ook lekker die tijd. Ik wil je met mijn post meegeven dat het eigenlijk meer een proces is dan een moment, een keuze maken voor een viool.

Ga eerst maar lekker spelen en ervaren. Geniet!

Tobias en Deanone vinden dit leuk.
  5. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Wat leuk dat je zo gek bent met je viool Irene. Uit je schrijven proef ik je liefde voor het instrument.
    Als een viool goed bij je past kan je er ook beter op spelen. Prima zo´n kussentje, zouden de violisten vaker moeten gebruiken dan die ellendige Wolf steun.

Muzirene vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina