marleen zei:
Ben nu wat aan het oefenen, maar kan iemand me zeggen waarom het opeens zo vals klinkt nu ik de snaren ook moet aandrukken?
Beste Marleen,
Ik ben nu 2.5 jaar op les en kreeg gisteren het eerste compliment van mijn docente.
Ik schreef gisteren al dat ik het gevoel had dat ik ik beter ging strijken en wat denk je?
Ze zei dat ik over de hele lengte van der stok heel mooi egaal
speelde.
Ik kreeg er een kleur van...........maar was het wel met ze eens.
Waarmee ik maar wil aangeven dat het waarschijnlijk voor de meeste beginners veel tijd kost om mooi te kunnen strijken.
Ik schreef een jaar geleden al een keer dat in het begin, zodra onze poes zag dat ik mijn viool pakte, ze al bij de deur stond om naar buiten gelaten te worden.
Inmiddels blijft ze rustig liggen en dat zou pleiten voor mijn vorderingen al zou het ook kunnen zijn dat ze denkt dat ook het leven van een poes niet over rozen gaat en ze zich er bij neergelegd heeft want soms kijkt ze nog wel eens verontwaardigd op, draait haar kopje van me af en probeert te gaan slapen.
Het strijken is dus een slag die je moet leren door veel te oefenen, strijken en nog eens strijken.
Het probleem daarbij is dat je dat niet kunt forceren omdat bij te lang spelen alles pijn gaat doen.
Je bent dus beperkt in het spelen omdat je vinger- en armspieren zich nog moeten instellen op het vasthouden van de stok en de strikbeweging.
Dat is vaak irritant, dan wil je langer oefenen maar je moet stoppen omdat je het niet meer vol kunt houden.
En het moet natuurlijk wel leuk blijven.
Het mooist is als je in de gelegenheid bent om meerdere keren per dag kortere tijd te strijken.
Geen noten lezen, alleen maar strijken.
En wellicht kun je proberen te achterhalen waarom het niet klinkt.
Als het alleen bij het indrukken van de snaar is zou het kunnen zijn dat je die niet vergenoeg indrukt of, wat ook kan, je al begint te strijken voordat je hem helemaal ingedrukt hebt.
Ik heb moeten leren ze sneller in te drukken, niet van dat halfzachte gedoe maar feller.
Dat kun je de hele dag ook zonder viool oefenen, je linker arm in de juiste stand en dan je vingertoppen naar je handpalm bewegen.
Maar wel met krachtige en korte bewegingen dus.
Is ook goed voor de motoriek, bij mij gaat nog wel eens de verkeerde vinger omhoog of omlaag.....
Wat ik ook moeilijk is is met de stok loodrecht op de steel te spelen.
Als je diagonaal over de snaren gaat dan glijdt hij als het ware een beetje weg en dat is ook geen gehoor.
Om in een rechte lijn te strijken zijn hier onlangs wat tips beschreven.
Weer een lang verhaal van mij maar samengevat komt het er op neer dat je niet moet denken dat wanneer iemand je weet uit te leggen waarom het zo vals klinkt dat je dan ineens goed kan strijken.
Het hoort allemaal bij het leren viool spelen.
Als ik klaagde zei mijn docente meerdere keren "je hebt zelf voor het moeilijkste muziekinstrument gekozen" en daar moest ik het dan mee doen.
Maar ik leer wel heel veel van ze, daar niet van.
Met mijn antwoorden kom ik wellicht over alsof ik een ervaren vioolspeler ben maar ik ben nog steeds een beginner en alles wat ik hier schrijf heb ik de afgelopen twee jaar op les geleerd of hier op dit forum gelezen.
Je moet dus zelf heel veel oefenen en je "juf" kan alleen maar aanwijzingen geven.
En wellicht kan Alexander of zo jouw probleem wat professioneler benaderen, ik tik maar wat weg uit mijn nog geringe maar wel kersverse ervaringen.
En nu ga ik viool spelen, 1 nieuw stukje en 2 stukjes herhalen, dat is altijd minder leuk, had gehoopt dat ik ze alle 3 goed genoeg kon.
Succes en we horen wel weer hoe het gaat.
Jaap.