Absolute beginner, enkele vragen...

Discussie in 'Overig' gestart door marleen, 19 sep 2009.

  1. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hoi Marleen,

    Ik heb 2 lessen van een half uur gehad. In die lessen leerde ik hoe ik de viool vast moet houden en vooral hoe ik de strijkstok vast moet houden. En er wordt heel erg op mijn houding gelet. Ook leerde ik de 1e les hoe te strijken. Dat mijn arm samen met de viool een vierkant moet vormen. Mijn elleboog mag niet omhoog wijzen maar ontspannen naar beneden hangen.
    Verder leerde ik oefeningen met een houten stok. Ook dan moet ik de stok vasthouden als een strijkstok. Je leert dan rondjes draaien in de lucht. De pomp. (arm open en dicht) De molen enz enz
    Ook kreeg ik violistengymnastiek. Want ja, ook ik krijg pijntjes. :cool:
    Ik mag de eerste bladzijde uit Debbie's lessen oefenen. Meer mag ik echt nog niet, zei de lerares.

    Er zijn misschien wat dingentjes die ik wel geleerd heb maar nu vergeet te vertellen. Maar meer spelen op de viool dus nog niet.
    De oefeningen die ik nu mag doen op de viool is de eerste bladzijde uit Stepping Stones. Ken je die boek? (ik heb gecopieerde vellen in een map zitten) Er horen cd's bij met pianomuziek.
    Ik heb dus geen lerares die piano speelt. Lijkt me heel irritant hoor. Want de juf moet je juist helpen met de viool. (toch?)

    Mijn lerares staat constant bij me. Corrigeert mijn houding of helpt met strijken als dat niet zo goed gaat.
    Het strijken gaat bij mij eigenlijk niet zo slecht. Nog niet in ieder geval. :lol:
    Ik leer geen do-re-mi-fa-sol. Maar G-D-A-E en later meer.
    Ik speel nu ook alleen nog maar met die 4 noten. Dus nog niet met de linker hand. Dat blijft voorlopig ook nog zo. (weet ik van Debbie haar lessen, waar ik heel vaak bij ben)

    Debbie heeft elke vrijdag les (20 min) en ik om de 14 dagen op vrijdag. Om de 14 dagen omdat de lessen nogal kostelijk zijn. Ik kan meer lessen nemen hoor. Maar ja, daar hangt een kostenplaatje aan.

    NoName#2: Ik dacht dus ook een rare te zijn nú nog op vioolles te gaan. Dus ik vroeg aan de lerares of er nog meer van die ouwe mensen als mij op les gingen.
    Haar antwoord was dat er nog wel oudere mensen dan mij bij haar op les waren. :lol:
    Dus... dat heeft me aangemoedigd om toch de stap te wagen. De eerste les was ik weliswaar zenuwachtig. Zo spannend vond ik het! :p
     
  2. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    In België vallen de kosten nog mee: voor een heel schooljaar notenleer (ma van 18.30 tot 21.00) en vioolles (wo van 17.10 tot 17.30) betaal ik in theorie 190 euro maar in de praktijk precies de helft want we kunnen hier opleidingscheques krijgen.

    Mijn lerares let ook op de houding: de stand van de pols, hoe ik mijn strijkstok vasthoud (mijn vingers moeten nog verder uit elkaar).
    Mijn pijntjes aan schouders en armen zijn weg, met de nek gaat het voorlopig goed, ik kan bijvoorbeeld comfortabel alle snaren na elkaar over de volle boog bespelen zonder mijn viool links vast te houden en zonder pijn te krijgen (niet dat dat een oefening is die ik moet doen, heb het een paar keer voor de fun gedaan en om linkerarm te laten rusten.)
    De pink van de rechterhand is wel nog stijfjes en als ik wat langer speel voel ik dat wel.
    Voor de rest vond de juf mijn pols bij de halve bogen al een stuk soepeler (had daar ook intensief op geoefend) maar het kan nog beter. Ga dat blijven oefenen want voor je 't weet zit je je zo blind te staren op je noten dat je sloppy wordt en zou mooi willen kunnen strijken alsof het zo natuurlijk is als ademen.
    Ben ook zenuwachtig in de les :) Begint zelfs al een uurtje ervoor. Al zóóó oud en nog onnozel :lol:
    Nog een geluk dat we nog niet zo uitgeblust/blasé zijn dat we ons nergens meer zenuwachtig over kunnen maken :cool:
     
  3. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Marleen, ik zal gelijk maar antwoorden en kan kort zijn: na 2.5 jaar !!!!!
    En nog op mijn eigen verzoek ook.
    Ik heb les uit de lesboeken van Rudolf Zwartjes, 4 delen.
    Na 3 delen vond ik dat ik even een pas op de plaats moest maken.
    Ik vond dat ik het geleerde niet voldoende beheerste om alsmaar
    verder te gaan.
    Daarom zijn we met lesboek 4 nog niet begonnen.
    Dus nog geen 2de positie.
    In plaats daarvan wat leukere en lichtere stukjes.
    Op dit moment van Mozart en ik heb ook wat muziek van Bach en Handel gekregen.
    Maar daarbij moet je je niet voorstellen dat het bekende stukken zijn hoor.
    Het zijn simpele menuetjes en zo, maar moeilijk genoeg om ervan te leren.
    Opvallend dat jij daar nu al naar uitkijkt Marleen.
    Ik was de afgelopen jaren steeds zo druk met het instuderen van de stukjes uit het lesboek dat ik er eigenlijk nooit bij stil gestaan heb om een bepaald niveau te bereiken of om een bepaald stuk te kunnen spelen, dat leek me nog zover weg......
    En nog steeds hoor.
    Als ik snel van snaar moet wisselen zit er vaak naast.
    Aan Vivaldi denk ik dus maar niet.
    Toen ik met lessen begon had ik ook geen bepaald doel.
    Het leek me mooi om te kunnen spelen zoals je op tv ziet.
    Vol overgave.
    En dat doe ik inmiddels, alleen het resultaat is nog wat anders.........
    Wat ik wel hoop te bereiken is langzame stukjes mooi te kunnen spelen, dus niet vals en met een mooie klank.
    En als ik daar dan ook nog bij kan vibreren dan ben ik helemaal tevreden.
    Maar zoals ik al zei, ik kijk nooit verder dan een week vooruit.
    Heb genoeg aan de opgegeven stukjes.
    Wat ik wel vaak doe is bekende melodieen uit mn hoofd spelen.
    Zodra je op je viool weet waar welke tonen zitten kun je daar mee beginnen.
    Heeft bij mij wel een half jaar geduurd !!!!!!!!!
    En dat is niet alleen leuk om te doen maar ook leerzaam.
    Zo leer je zuiver en mooi te spelen, geen noten lezen maar
    luisteren en genieten van de klanken die je zelf produceert.
    Hoewel ik wel benieuwd blijf naar jullie vorderingen denk ik dat je in het begin nog heel veel moet leren voordat je aan wat moois toe bent.
    Ik denk daarbij aan alle vingers gebruiken, alle voortekens,
    1 snaar ingedrukt houden en met de andere vingers spelen,
    de verbindingsbogen zoals 6 tonen met 1 streek.
    En niet te vergeten het ritme.
    Ik heb vaak een stukje 4x moeten herhalen voordat ik met het ritme om wist te gaan, hele noten, achtste noten en noten met een punt erachter.........
    En dan ben je alweer een maand verder.
    Maar dat soort dingen moet je gewoon beheersen om verder te komen.
    Bij de 1 zal het sneller gaan dan bij de ander.
    Vergelijken is daarom niet echt zinvol, wel uit interesse.
    Vraag voldoende beantwoord en toegelicht Marleen?
    :)
     
  4. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Sorry Deano, wilde je niet op kosten jagen met mijn opmerking
    dat 1x per week beter is.
    Ik betaal nu meer dan €600 per jaar, is best wel veel geld.
    En als je jezelf maar genoeg blijf controleren kun je in elk geval in 2 weken meer doen dan ik in 1 week !!!!!!!!!
    Elke week is soms wel eens belastend, je kunt dan eigenlijk geen avond missen om niet te oefenen.
    En iedereen heeft wel eens wat anders te doen helaas.
    gr. jaap.
     
  5. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Ja hoor Jaap :) Ik weet maar al te best dat er eerst heel veel gestudeer aan te pas komt voor er echte muziek bij komt kijken. Ik oefen 's morgens als ik opsta een dikke tien minuten, en dan vanaf ik thuis kom, neem ik in de loop van de avond minstens vier vijf keer de viool ter hand, telkens max een kwartiertje. Wat ik merk, is dat als ik een beetje een melodie terugvind in mijn oefenstukje van van ocharme vier noten, het me veel meer motiveert om het te oefenen dan als het naar mijn gevoel op niets slaat. Ik oefen alle stukjes (lijntjes zijn het eigenlijk) even veel, maar die die al een klein beetje melodie hebben gaan gewoon beter, zowel om te onthouden als om te reproduceren.
    En voor de rest droom ik lekker want dat motiveert me om al die oefeningetjes te blijven doen :cool:
     
  6. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Nu moet ik echt lachen, zo herkenbaar.
    Bij mij begint het nl 's morgens al.
    Dan maak ik me wijs dat ik de hele week veel te weinig heb geoefend en denk ik dat ik de hele dag moet oefenen.
    En dan ga ik aan het eind van de middag heel onzeker op weg.
    Maar het is o zo fijn als het dan weer goed ging.
    Een paar weken geleden zat halverwege de les de volgende leerling al te wachten, een meisje van 20, nog mooi ook en waarvan ik wist dat ze al erg goed speelde.
    Ik voelde toen, het was buiten wel warm, een straaltje zweet over mn rug omlaag lopen.
    Zo druk maakte ik me om geen fouten te maken.
    Inderdaad: Al zóóó oud en nog onnozel :lol:
     
  7. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Hmm, dat ze mooi was zal er ook wel veel mee te maken hebben gehad (en niet alleen of je juf je vioolspel wel ok vond) :p ;)
     
  8. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Muziektheorie kost op de muziekschool waar wij gaan:
    10 lessen van 1 uur 52,50
    Wij doen dat (nog) niet.

    Ik heb "muziekles op maat". Je koopt dan lesminuten.
    Ik heb nu 20 lessen van 30 minuten = 600 minuten = 600,=
    Als ik meer les wil, koop ik minuten bij. Maar duur is het wel. Vandaar om de 2 weken.

    Debbie heeft gedurende het schooljaar les, behalve de schoolvakanties. Ze heeft dan 20 minuten les voor 360,=

    Ik betaal dan bijna het dubbele. :|

    Vandaag heb ik in Debbie's les mijn viool laten stemmen. Ik begreep dat dat eigenlijk voor elke keer spelen hoort. Maar ja, ik kan nog niet zelf stemmen. Al zei de vioolbouwer dat ik daar niet te bang voor moest zijn en gewoon moest doen. :rolleyes:
     
  9. Christophe Ons

    Christophe Ons Christophe Ons

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    16
    Ik vind het ontzettend leuk om de ervaringen van andere "medebeginnelingen" te kunnen lezen, en te mogen vaststellen dat er ondanks de moeilijkheidsgraad van dit type instrumenten, toch zoveel speelplezier is, ook bij mensen die op een wat hogere leeftijd dan gemiddeld er alsnog mee starten. Idem hier - ik ben 38 en heb m'n cello sinds eergisteren. Ik heb nog geen leraar, maar speel al langer gitaar (ben wel autodidact) en had tot nu alleen wat op de cello "getokkeld" met de vingers om wat aan de kwintenstemming te wennen en wat toonladders te zoeken.
    Vandaag was ik bij de vioolbouwer, o.a. om contactgegevens van leraars te vragen, en toen ik vertelde dat ik de strijkstok nog niet had bovengehaald omdat ik geen flauw benul had van wat en hoe, en dat allemaal bij voorkeur pas onder toezicht van een leraar zou doen, heeft hij me getoond hoe ik de strijkstok moest harsen, enzomeer.
    Dus daarnet een uurtje "gespeeld". Van de 10 dingen die ik deed waren er waarschijnlijk 9 1/2 fout, maar het was gewoon ont-zet-tend leuk om iets wat op het geluid van een cello leek, uit die klankkast te horen komen :)

    Ik had niks in de smiezen maar vrouwlief vond het nodig een foto te maken - onze poes zat er namelijk onafgebroken bij want dat doet ze ook wanneer ik gitaar speel - alleen scheen ze niet goed te begrijpen dat ik nou ook al een stok nodig had om herrie te maken... tssss.... rare jongens, die Romeinen!

    [​IMG]
     
  10. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Hey Christophe, leuke foto :cool: Mijn kat gaat op de rugleuning van de zetel zitten en haalt dan uit naar de strijkstok :p
     
  11. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Leuke foto Christophe!

    Ik heb van mezelf geen foto maar wel eentje van Debbie toen ze pas op les zat en thuis oefende. (Haar houding enz is echt nog niet goed)Haar kleine zusje deed mee!


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De foto's zijn helaas niet scherp. Ik moest zo snel zijn want anders was dit mooie tafereeltje weg. :lol:

    Van mezelf heb ik dus nog geen foto. Maar dat geeft niks. :lol:
     
  12. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Geeft niet hoor Jaap!
    Ik neem je niks kwalijk.
    Maar wie weet passen we er nog wel eens een lesje in.
    De eerste 2 lessen waren wel na elkaar. Dus niet op de 14 dagen. Verder wel omdat het ook toevallig zo uit komt. Het was de bedoeling om in het begin elke week te gaan. Maar komend weekend zijn we ook een weekendje weg. Aangezien we op vrijdag les hebben ging dat niet. Dus houden we het op om de 14 dagen voorlopig.

    Maar fijn om hier te lezen. Want sommige dingen die mijn lerares vertelde was ik vergeten en dan lees ik het hier en denk ik; O ja, is waar ook.
    Dan let ik er mooi weer op!
     
  13. Christophe Ons

    Christophe Ons Christophe Ons

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    16
    Hé, wat een ronduit schattige plaatjes, Anouschka! Zo'n speelplezier moet wel aanstekelijk werken! :)
     
  14. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    En de ernst en concentratie waarmee de kleinste aan het spelen is, een virtuoos in spe :D

    Ben nu mijn derde lesje aan het oefenen en bots weer op een nieuw probleem: De vorige lesjes waren telkens maar een lijntje lang en kon ik uit het hoofd leren, maar nu moet ik regelmatig op mijn blad kijken en dat valt erg tegen want ik ben het gewoon om mijn snaren te fixeren :mad: Oefen nu op spelen zonder kijken maar het is er even vaak naast als erop... Grrr! Vanavond (dat stomme) voetbal op tv dus geen afleiding voor het oefenen (des te beter) ;)
     
  15. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ja en dan op een kartonnen viool he. :lol:
    Met een strook van karton als stok. :p

    Ik speel nu op de maat van de dronken zeeman. Beginnen met de G-snaar en eindigen bij de E. En andersom. Daarbij letten op het goed overgaan van de ene snaar naar de andere en natuurlijk de houding.

    Uit welke lesboek speel jij?
    Ben ik benieuwd naar.
    Ik oefen nu bladen die de lerares zelf gemaakt heeft. En uit "Stepping Stones".
    Debbie is bijna klaar met Stepping Stones (met 1 cd) en heeft nu
    Speel Viool! Vioolmethode deel 1 van
    Jaap Elst, Wim Meuris, Gunther van Rompaey. Uitgeverij De Hakske.
    Er zitten 2 cd's bij waarom pianobegeleiding staat.
    Kent iemand deze methode?

    In deel 1 leer je de eerste 2 vingerstanden lees ik achter op het boek. (en nog meer)
     
  16. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    En daarna de 3de en de 4de vinger.....
    En ook nog eens alle vingers op 2 verschillende plekken.
    Bah en nog eens bah.
    Ik dacht gisteren dat ik mn stukjes aardig goed kende.
    Maar het was helemaal niks op de les.
    Drie stukjes en alle 3 3x niks.
    En geen afleiding door een zomers geklede leerlinge !!!!!!!!!
    De stand van de 3de en 4de vinger was steeds te hoog.
    Vorige keer te laag.
    En het scheelt bijna niks.
    Tussen de A en de Bes zit een halve toonhoogte verschil.
    Volgens mij zat ik er bij beiden minder dan een kwart naast.
    Alleen als we samen speelden hoorde ik dat het vals klonk.
    En dat is nu het probleem.
    Hoe kun je nu een week lang oefenen op die stomme stukjes als je niet hoort of je het goed doe.
    Constant de 3de vinger vergelijken met de open snaar zegt ze.
    En langzaam spelen en goed luisteren.
    Met langzaam spelen gaat het inderdaad beter maar zodra je wat sneller speelt komen de vingers zomaar ergens terecht.
    Bij de A geen A en geen Bes maar er ergens tussen in.
    Bah.
    Ik hoop dat ik het ooit zal leren maar begin nu wel te twijfelen.
    Als je niet zuiver speelt kun je nooit samen spelen zegt ze.
    Nou ja denk ik dan, heb daar toch geen ambities voor.
    Maar ik wil ook niet dat anderen zeggen dat ik alleen maar onzuiver kan spelen.
    En ook niet dat ze net doet of ze mijn valse gespeel niet hoor en goedkeur.
    Dat is mn eer te na.
    Maar echt belangrijk vind ik het eigenlijk niet.
    Ik vind mijn stukjes thuis gewoon mooi klinken.
    En toch.............
    Ben er vannacht een paar keer wakker van geworden.
    Moet voor de volgende keer van het stuk van 16 regels die ik allemaal dacht te kunnen slechts 2 regels opnieuw instuderen en me erop concentreren zuiver te spelen.
    Niet echt leuk meer.
    Kan er niet om lachen maar ga nu toch mn stok maar aandraaien.
    "We want it and we can it"
    Ik hoop het.
    Wil hier niet klagen hoor, maar moest het even kwijt na een onrustige nacht.
    Wie zei ook al weer: Al zóóó oud en nog onnozel :lol: ?
     
  17. komen019

    komen019 Hans Komen

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    50
    Jaap, als je in de 1e positie speelt, moet je niet de derde, maar de vierde vinger vergelijken met de open snaar!

    Daarin zit hem de kneep.

    Overigens, wanhoop niet, dit alles hoort nu eenmaal bij het moeilijke proces van viool leren spelen. Ik weet er alles van...
     
  18. Christophe Ons

    Christophe Ons Christophe Ons

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    16
    Laat je niet ontmoedigen, Jaap. Zoals je zelf aangeeft: de ene dag is de andere niet. Ik ervaar ook de nodige frustratie wanneer ik op de cello oefen: jarenlang gitaarspelen heeft voor mij, wat betreft het vinden van de noten, als enige voordeel dat ik inzicht heb in de opbouw van toonladders / akkoorden - maar ik heb wél altijd frets onder de vingers gehad en dan maakt het, tenzij voor de klankvorming, niets uit als je je vinger enkele mm opschuift. Op een strijkinstrument wordt dat genadeloos afgestraft. Gisteren speelde ik wat noten na mekaar en ik dacht dat 't goed zat, tot ik een open snaar liet klinken... Gruwelijk: ik zat er makkelijk een kwart naast en dan heb ik ook iets van "terug bij af, ik weet niet of ik dit wel ga kunnen". Maar net van die fouten kun je leren door rustig en traag te analyseren wat je nou precies verkeerd doet, en als je d'r niet uitkomt: hulp vragen aan iemand. Maar ik zou er zeker de slaap niet voor laten als ik jou was ;)
     
  19. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Sorry, weet ik wel, de 4de vinger is gelijk aan de volgende open snaar.
    Maar de 3de vinger op de A-snaar is bv gelijk aan de lagere D-snaar, ook een D.
    Het vergelijk dus van D met D met alleen een oktaaf verschil.
    En dat is best wel moeilijk te horen of dat goed klinkt als
    je beide snaren tegelijk aanstrijkt vind ik.
    Alleen als je er ver naast zit hoor je dat je fout zit.
     
  20. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Beste Deano,

    Wat leuk dat beide dochters viool spelen. Mijn dochter heeft er geen oren naar, ik heb het geprobeerd, maar helaas ze vindt het niets.

    Als ik naar de foto’s van Debbie kijk zie ik dat haar instrument bij de schouder vasthoud. Ik heb niet het hele topick gelezen maar ga er vanuit dat ze alleen open snaren aanstrijkt G, D, A, E.
    Het lijkt mij veel beter als ze haar instrument gewoon bij de hals gaat vasthouden.
    Straks gaan de vingers op de toets en volgen misschien de toonladders en liedjes. Dan word het een beetje moeilijk als je aangeleerd hebt om je instrument bij de schouder vast houd.

    Zie het niet als commentaar maar meer als een tip.
    Wel jammer dat de foto’s onscherp zijn, fotograferen is en blijft moeilijk, heel moeilijk (daar weet ik alles van).

    Groeten vanuit een druilerig Scheveningen

    Remi
     

Deel Deze Pagina