Absolute beginner, enkele vragen...

Discussie in 'Overig' gestart door marleen, 19 sep 2009.

  1. Franz

    Franz

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    30
    Hallo,

    Om te leren stemmen op het gehoor (iets dat zeer moeilijk is) kan je een liedje gebruiken (mijn kinderen deden dat ook in 't begin) De vioolsnaren verschillen een kwint
    Volgend liedje (de eerste zin kent iedereen) bvb beginnen met de re snaar

    "Altijd is kortjakje ziek"
    re re la la si si la

    Hier hoort men goed de kwint: re la Dat ligt goed in 't gehoor omdat men het liedje al honderden keren gezongen en gehoord heeft! Je kan ook stilletjes meeneurieën
    Je kan hetzelfde doen op de andere snaren.
    De noten zijn dan een kwint lager of hoger maar de kwintafstand kan men goed horen!
    Het is een goede truk!

    Een stemapparaatje om nu en dan eens "heel juist" te stemmen is de eerste jaren wel nodig!

    veel succes

    Franz
     
  2. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Even ter aanvulling op Franz...

    Het stemmen van een viool gebeurt meer door de samenklank van twee snaren te horen, de zogenaamde reine kwint. Als je stemt op gehoor, stem je doorgaans niet elke snaar apart, maar luister je naar samenklanken.

    Bij stemmen gaat het meer om dat de snaren goed samenklinken als een reine kwint en hierop goed oefenen dan om te oefenen op het horen van de afstand tussen één snaar en een volgende snaar, zoals je stemt met een stemapparaat.
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Als aanvulling op wat NoName#2 zegt. Dat beluisteren van die reine quint moet je in de praktijk veel doen. Alleen zo kan je op den duur je eigen viool leren stemmen. Die samenklank kan je hier beluisteren. :)
     
  4. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Precies, het is een oefening van het gehoor. Daarom kan ik me voorstellen dat vioolleraren ervoor kiezen om hun leerlingen pas te gaan leren stemmen als ze wat meer gevorderd zijn. Aan de andere kant: het muzikale gehoor wat je ontwikkelt door veel te stemmen, kun je ook weer in je spel gebruiken en andersom.
     
  5. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    @ Franz, ik ben nu juist bezig met kortjakje! Het is een enorm afgezaagd melodietje, maar wel leuk om te spelen, ik krijg het gevoel met het echte spel te beginnen, van de ene snaar op de andere overgaan is een echt plezier. De hoge noten klinken ook al minder schril en onaangenaam dan in het begin.

    Wat het stemmen betreft, ik vind het niet zo erg om het nog niet zelf te doen. Alles op zijn tijd. Wil eerst echt door en door vertrouwd zijn met de geluiden van mijn viool.

    Wat me wel opvalt is dat als ik oefen, ik geneigd ben heel korte streken te maken (bijna afstand boterham doorsnijden). Moet er continu op letten om dat beter te doen.

    Kent er iemand een trucje om mijn rechterarm goed te houden? Ik geloof dat mijn elleboog niet meer zo goed is. Mijn juf legt het wel uit maar ik vergeet telkens wat ze nu precies heeft gezegd omdat ik er me geen voorstelling bij kan maken (het is moeilijk om jezelf te zien, en al helemaal als je nog te vaak op je snaren moet kijken). Ze toonde me één truc, namelijk met de elleboog tegen de muur leunen tijdens het spelen, maar het is moeilijk vol te houden.

    Groetjes
     
  6. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Hele korte streken maken is voor een beginner heel natuurlijk. Vandaar dat een groot aantal leraren daarmee beginnen in het midden van de stok. Ik heb begrepen dat jouw lerares deze methode om een of andere reden niet volgt. Met hele korte streken kan je namelijk de arm als eenheid gebruiken, wat men in het normale leven ook altijd doet, zonder uitleg te hoeven geven van de complexe overige bewegingen op de bovenste en onderste helft van de stok.

    Dit heeft te maken met recht strijken en Todd Ehle laat onder meer deze truck zien in YVj5mlL1RSM[/media]]deze video. In wbxwFMx49ww[/media]]deze video geeft hij ook nog wat aanwijzingen.
    Verder moet je voor een spiegel staan om te oefenen, anders kan je nooit zien wat je doet. Een webcam kan natuurlijk ook.
    Succes. :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  7. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Mijn juf heeft met geleerd dat je arm en viool een vierkant moeten zijn. En als je strijkt gaat je onderarm open en dicht. Net een deurtje. Ook mag je je elleboog niet optillen. Die moet ontspannen naar beneden hangen.
    Dit heb ik onthouden.
    Say me when i'm wrong ;)
     
  8. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Jouw juf heeft gelijk. Dat 'vierkant' is een term van Galamian.

    Als je een afstreek maakt, dan gaat je onderarm open en de elleboog een klein beetje naar rechts en naar boven.
    Als je een opstreek maakt, dan gaat je onderarm dicht en de elleboog een klein beetje naar links en naar beneden.
     
  9. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ja klopt, deurtje open, deurtje dicht.
    Ik ben net terug van les. Ehm... ik heb ook nog eens op de rechterarm gelet.
    De hand en onderarm moeten 1 lijn zijn. Je arm mag niet afhangen, naar beneden hangen vanuit de pols. Maar... je mag je onderarm ook weer niet te hoog optillen.
    Ik speelde mijn eerste stukjes. Die vond ze goed! Ik mag er weer een paar nieuwe bijdoen.
    Verder vroeg ik oefeningen om mijn vingers soepeler te krijgen.
    Ken je de spin? Ik heb een houten stok om te oefenen. Maar dat ging niet zo. Dus leerde ze me een spin te maken op tafel. Met de eerste vingerkootjes krom. (moeilijk uitleggen zo) en dan je hand naar beneden drukken maar wel de onderarm gelijk met de rug van je hand. Die pink vooral moet echt soepeler worden. Die schiet echt elke keer op slot. Ik heb dat dus gewoon gezegd en vandaar deze oefening. Ik heb nu ook de vingerzetting voor links geleerd. Zonder spelen nog. Maar hoe ik de viool vast moet houden en dan de vingers op een snaar en een voor een optillen.
    En verder ook de houding van de linker arm.

    Ik vond het heel leuk en ontspannend! Ik baal dat ik over 14 dagen pas weer les heb!
    Ik wil elke week!!!! :lol:
    Maar dat is bijna onbetaalbaar helaas.
    Maar goed, ik oefen mijn handen soepel. Speel de stukjes die ik kan. Ik mag op lange opstreken en afstreken oefenen op de stukjes die ik van buiten ken.
    Dus... genoeg te oefenen. ;)

    Marleen, hoe vaak heb jij ook alweer les?
     
  10. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Hoi hoi hoi! Ben zo blij. Heb weer iets nieuws ontdekt: met de metronoom spelen ;) Heb er een op ebay gewonnen voor 12 euro, een taktell piccolo van Wittner. De 'druk' waaronder ik sta als ik speel met een metronoom, lijkt erg op de druk wanneer de lerares op de piano zit te tokkelen, dus ik hoop dat ik door met metronoom te oefenen, minder van de wijs geraak wanneer zij speelt. Bovendien is het allerleukste dat je langzaam de snelheid kan opvoeren en dat ook kan noteren: gisteren heb ik dit stukje aan deze snelheid gespeeld. Maakt het een beetje minder fuzzy allemaal. (Het fuzzy gevoel krijg ik makkelijk wanneer ik verschillende dingen tegelijk moet doen, ook in het dagelijkse leven).
    Anouschka, tof hé les hebben :D Het lijkt wel altijd superkort, maar je krijgt dan direct iets mee om weer verder te evolueren. Je zal zien, eens je op twee snaren begint te spelen met vingerzetting, krijg je echt het gevoel te spelen. Het ziet er dan ook veel 'echter' uit! Persoonlijk begin ik nu meer blind te spelen en kijk ik ook vaker in de spiegel. Je spinoefening geeft een goed gevoel. Op mijn werk tokkel ik dikwijls met de linkerhand zo snel mogelijk alle vingers na elkaar. Een beetje voor het plezier en een beetje om korter en harder aan te kunnen slaan wanneer het nodig zal zijn. Vroeger had ik altijd mooie (of lelijke naargelang je smaak) lange nagels, die groeien snel en zijn ook sterk. Nu moet ik het gewoon worden om met korte nagels rond te lopen, vind mijn handen veel minder mooi zo :/ Moet de nagels minimum om de twee dagen knippen anders zitten ze al in de weg. Ze zitten sowieso in de weg: ze zijn zo ingeplant dat ze tot het einde van mijn vingertoppen komen en als ik het vlees indruk steken ze uit, ook al knip ik ze echt helemaal af. Vervelend, vooral voor de derde vinger van de linkerhand want als de positie van de vingertop niet helemaal zuiver is (een beetje te schuin), is de snaar door de nagel niet helemaal ingedrukt en dat klinkt hees. Desalniettemin, het gaat allemaal toch langzaam een beetje beter: rechter strijker, beter kunnen spelen zonder naar de snaren te kijken, beter geluid. Geeft een heel goed gevoel, al weet ik dat er nog vele dipjes zullen komen.
    Ben je zeker dat je niet elke week les kan nemen? Als ik jou was, zou ik dat doen tot de stukken die je moet oefenen wat moeilijk worden (een half jaar of zo), vanaf dan kan je al meer alleen doen. Misschien kan je een financieel schema maken, of vragen aan je huisgenoten/vrienden/familie om je als kerstcadeau mee te financieren voor de lessen?
    @ Alexander: dat waren weer heel verhelderende links die je hebt gestuurd. Vooral het trucje van de gom op de hand is illustratief. Eigenlijk komt het erop neer dat je gewoon heel recht moet strijken en daarbij de natuur haar gang moet laten gaan: niks forceren en je pols vormt vanzelf de juiste hoek. Alleen is het moeilijk wanneer je aan zoveel dingen tegelijk moet denken om nog 'relaxt=natuurlijk' te bewegen :p
    Ik weet dat je het niet pedagogisch vindt van mijn juf om me al direct hele bogen te laten doen, maar toch vind ik het nog altijd een goed idee: wanneer ik het gevoel heb weer stugge zaagbewegingen te zitten maken, maak ik nog eens een lange streek en dan zit mijn pols vanzelf juist, je kan gewoon niet recht strijken over heel de boog als je je pols niet juist beweegt. Daarna probeer ik hetzelfde te doen op een halve boog. Enfin, ik probeer je niet te overtuigen hé ;)
    Is het daar bij jullie ook zo'n druilerig weer?
     
  11. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hoi Marleen,

    Ik heb nu ook de opdracht bij de stukjes die ik al ken, heel de stok te gebruiken. Moeilijk om het dan nog goed te blijven doen. Maar dat is juist hetgeen wat je met deze makkelijke stukjes goed kunt oefenen vond mijn juf. Dus... we gaan ons best doen. ;)
    Ik heb mijn nagels ook kort geknipt. Was het vergeten voor de les en dat was écht niet handig. :mad:
    Ik haat hele korte nagels omdat ik dat gewoon een akelig gevoel vind. Zeker ook als ik stof vast moet pakken. Kleren b.v. Maar ja, ik zal moeten wennen. Moest Debbie van mij ook. :cool:
    (ik wou niet te flauw met haar zijn maar nu zit ik er zelf mee :lol: )

    Ik kan denk ik wel 1 keer per week les nemen. Maar dat gaat wel meer kosten. Ik weet niet of manlief het daarmee eens is. :rolleyes:
     
  12. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Als je er op voorhand al een limiet op zet, vindt hij het misschien niet zo erg :cool: Als ik jou was zou ik er eens met mijn leraar over praten wat die denkt van het idee om in het begin toch wat vaker les te nemen maar slechts tijdelijk. Aan alles valt er wel een mouw te passen... 't Is waar dat je met korte nagels zo'n stompjesgevoel krijgt: een heleboel dingen kan je niet meer doen (ik krijg bv het knellende deksel van mijn theepot er nog nauwelijks af). Het is alsof je niet meer overal bijraakt :eek:
    Wat voor dingen speel je nu? Ik veronderstel hele bogen afgewisseld met halve bogen, maar welke noten?
    Groeten
     
  13. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Oh, ik weet zeker dat ik bij mijn lerares zeker in het begin vaker les kan nemen hoor. Ik heb op vrijdagavond les. En alleen als zij zelf moet repeteren of optreden wil ze wel eens graag vroeger weg. Maar wij hebben afgesproken dat ik dan op een andere tijd les mag komen nemen.
    Zij heeft ook gezegd dat ik in het begin vaker les kan nemen als ik dat wil. Ik zelf zit nu te bedenken om misschien tot einde dit jaar elke week les te nemen. Want dan ben ik sneller wat verder in mijn lessen. Kan ik sneller een beetje meer. En wordt mijn houding in de gaten gehouden. Zeker niet verkeerd!

    Ik speel nu alleen nog de 4 noten E-A-D-G.
    We oefenen nu de vingerzetting op 1 snaar al wel. Maar zonder te spelen. Ik gaf nl. aan dat ik ook die hand al wat soepeler wil krijgen. Dat is handig voordat ik echt die vingers ga gebruiken. Ondertussen leer ik ook meteen de houding van die hand en arm. Dus vandaar ook die oefening al.

    Maar wat jij zei om mijn verjaardagsgeld e.d. daarin te investeren... GOED IDEE!
    Want ik ben in februari jarig. Mijn ouders geven altijd wat geld. Kan ik mooi in vioolles steken. :D

    Ik ga eens kijken wat ik kan regelen! (ikke blij! goed idee van jou!)
    Nu ga ik oefenen, moet ik oefenen want mijn handen jeuken
    :lol:
     
  14. jmsuijkerbuijk

    jmsuijkerbuijk J.M. Suijkerbuijk

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    74
    Homepage:
    Volstrekt niet ter zake doend, wat deze 'thread' betreft, maar ik vind het toch belangrijk om hier even in te gaan op de boven geciteerde merkwaardigheid.

    Toonnamen als 'do', 're', 'mi', enz. zijn relatief, dwz. ieder mogelijke toon kan een 'do' zijn. De naam 'do' zegt niets over de toonhoogte, maar alles over deze specifieke toon in relatie tot andere tonen. Die relatie is immers een majeurtoonladder: do-re-mi-fa-sol-la-si.
    Als je een specifieke toonhoogte (los van welke relatie dan ook tot andere tonen), dan spreek je beter over 'A', 'B', 'C', enz., absolute toonnamen.

    'Kortjakje' is een tonaal liedje, dwz. het volgt de regels verbonden aan de klassieke majeur- of mineurtoonladders. In dit geval kun je dus heel goed de relatieve toonnamen gebruiken. Bij voorkeur zelfs, want de beoogde kwint-afstand zit immers tussen al je snaren (g-d, d-a, a-e). Omdat echter deze toonnamen relatief zijn, moeten zij wel verwijzen naar hun relatie tot de 'do', de grondtoon. 'Kortjakje' is dan ook niet: re-re-la-la-si-si-la, maar: do-do-sol-sol-la-la-sol.
    Als je de tweede regel van het liedje zingt/speelt, wordt duidelijk waarom: fa-fa-fa-fa-mi-mi-re-re-do, en niet: sol-sol-sol-sol-fa-fa-mi-mi-re (de 'fa' klinkt fout).

    Lijkt wellicht muggenzifterig, maar het is toch belangrijk om alles wat je leert correct te leren, anders heeft 'leren' immers geen zin.
     
  15. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Je zegt daar iets dat me al een tijdje bezighoudt, jmsuijkerbuijk. In België gebruiken we die termen G, D, A en E niet maar in alle buurlanden blijkbaar wel. Er zal wel een goeie reden zijn waarom jullie deze termen gebruiken (die uit je uitleg maar ik ben nog niet genoeg muzikaal onderlegd om te kunnen begrijpen wat je daarin precies zegt :/ ). Anderzijds vind ik het vreemd dat jullie die letters uiteindelijk toch moeten omzetten naar noten wanneer je muziek leest, of vergis ik me daarin en hebben jullie het nooit over do re mi fa sol... ? Overigens kortjakje speel ik met een fa kruis en geen gewone fa. De gewone fa is nog niet aan bod gekomen in mijn lessen.
    Groeten

    PS: gaat het met het oefenen Anouschka? Met mij gisteren prima, nu lijkt het nergens naar. Krijg het gevoel dat het afhangt van je stemming (en ik heb nogal stemmingswisselingen helaas)
     
  16. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Het valt hier vandaag niet mee om te oefenen. :|
    Ik stond op het punt om te beginnen... kwam schoonmoeder binnen.
    Daarna even hele belangrijke administratie gedaan. Moest ook gebeuren.
    Nu lopen de 2 jongsten achter elkaar aan te rennen. :rolleyes:
    Maar.. ik ga zometeen toch weer een poging doen.
    De vioolgymnastiek heb ik al wel gedaan :cool: .
     
  17. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    O wacht... wij leren hier dus de noten met letters
    c-d-e-f-g-a-b-c
    Dat wordt niet omgezet naar do-re-mi enz

    En... ik woon hier maar net over de grens voor jou Marleen.
    Of anders gezegd. We wonen in Nederland maar ik ben met 5 minuten met de auto in België. ;)
    Ik vraag me af of alle muziekscholen in België nog doremi gebruiken?
    Weet jij dat Marleen?
     
  18. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    m. schreef:
    Nou, nee, eigenlijk snap ik het niet.
    Maar ik heb inmiddels een tuner in huis.
    En daar ben ik heel blij mee, het geeft me mijn zelfvertrouwen weer grootdeels terug.
    Een nieuw stukje speel ik eerst heel langzaam en lees dan tegelijkertijd de noten af of ik goed zit.
    Daarna alleen nog de noten die snel fout gaan.
    Het is ook een handig ding om het verschil tussen hele en halve tonen te horen.
    Ik probeer tenminste in mn geheugen te prenten hoe bv een b moet klinken en hoe een bes moet klinken.
    Ik weet niet of dat gaat lukken maar het lijkt me wel een goede oefening.
    Ook is het een nuttig ding om de namen van de noten erin gestampt te krijgen want er zijn er aantal die heel makkelijk te onthouden zijn maar er zijn er zelfs na een paar jaar spelen nog steeds een paar waarvan je de naam niet gelijk weet.
    Naar de wijzer kijk ik nog maar niet al te veel.
    Die gaat met de lampjes mee van links naar rechts.
    Meestal brandt er een rode met de groene mee maar dat verschil is volgens mij zo gering dat ik al tevreden ben als de letternotatie goed is.
    De makers van de tuner hadden alleen de notennaam wel wat groter mogen maken en er een lampje in mogen bouwen.
    Ik heb nu een soort houdertje van een strookje blik gemaakt dat net onder het muziek aan de lessenaar onder de juiste hoek hangt, geen geschitter.
    Al met al een goede investering.
     
  19. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Jaap, waar heb jij je tuner gekocht?
    Want wie weet ga ik of mijn dochter die ook nog nodig hebben. :rolleyes:
     
  20. jaap

    jaap

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    131
    Ik heb hem bij Eiland in Arnhem gekocht, na wat googelen ontdekt.
    Korg CA30, €27.50
    Nog even een kleine aanvulling.
    Gevorderde violisten zullen wel zeggen dat je op je gehoor moet vertrouwen maar ik vind het een pracht van een uitvinding.
    Tot nu toe heb ik vaak een week lang een stukje zo goed mogelijk ingestudeerd en moest ik het toch herhalen omdat het niet zuiver genoeg was. Ik heb nu goede hoop dat dat verleden tijd is.
    Ik zie het apparaatje daarom als een verlengstukje van mn lerares, of dat apparaatje nu zegt dat je vals speelt of dat zij het zegt, dat is om het even.
    Maar ik heb uit een wat slecht voorgevoel daarover maar niet gezegd dat ik een tuner gekocht heb, daar mag ze zelf achterkomen.
    Hoop dat ze nu bij mij op andere nuttige zaken kan letten, die zijn er nog meer dan genoeg.
    Zo vond ze donderdag dat ik tussen 2 groepjes van 3 noten met over elk groepje een verbindingsboog erover te lang wachtte.
    Klinkt simpel om daar gewoon door te spelen maar om het als 1 geheel te laten klinken is echt moeilijk.
    En dan heb je nog de accenten.
    Steeds eerst een harde toon en daarna 2 zachte, alsof je danst (niet mijn hobby)
    Zo zijn er nog veel meer dingen te leren en dat maakt dat wanneer jij als leerling een stukje foutloos speelt het wel goed klinkt maar niet echt mooi.
    Bij haar zingt de viool altijd, of het nu een stomme etude of een mooi stukje van Mozart is, het klinkt altijd mooi bij hen.
    En dat is ook ons doel, toch?
    En dan zit ik nog steeds in de eerste positie te spelen en ook nog steeds geen vibrato.
    Daarom ben ik zo blij met mn tuner, het zuiver spelen kan ik nu voor een groot deel zelf instuderen.
    Waar je trouwens wel voor moet oppassen schiet me nu te binnen is dat wanneer je net met lessen bent begonnen je er niet te veel naar moet kijken.
    Dat zou de aandacht voor je gehoor, je houding enz kunnen afleiden.
    Het moment dat je met "ingetrokken" vingers begint, dus afwijkend van de "eerste hoofdgreep" is wellicht een goed moment om zo'n ding als controlemiddel aan te schaffen.
    En als je ziet dat je goed speelt, niet langer na kijken want het speelt wel wat onrustiger met zo'n ding voor je neus, net als een docente die meeluistert........
    Maar ik heb hem amper een week, ik kom er vast nog wel een keer op terug.
     

Deel Deze Pagina