Absolute beginner, enkele vragen...

Discussie in 'Overig' gestart door marleen, 19 sep 2009.

  1. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Jaap, dus jij raad mij aan toch nog even te wachten?
    Ik ben eigenlijk ook echt nog maar net begonnen. Ik speel nog alleen maar met de snaren. Nog niet met mijn linker hand. Gaat wel snel komen. Want het lesmateriaal zonder vingers van de linkerhand heb ik zo te pakken. Maar goed, net wat jij zegt; ook daarin kan ik nog veel in verbeteren. Netjes strijken en een goeie houding. Mijn handen soepeler krijgen. Ik ben er nog lange niet. Maar... geniet er wel van!
    Ik wil zo graag meer kunnen.
    Maar de tuner die jij hebt, wil ik wel onthouden. Wie weet... ooit.....
    Tegen die tijd ga ik je vast nog eens vragen hoe ie bevalt. ;)
     
  2. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik heb de komende tijd 1 keer per week les. Over een tijdje ga ik terug naar 1 keer in de 14 dagen.
    Maar nu in het begin even 1 keer per week. :D
    Ikke blij!
     
  3. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Dat geloof ik graag! Tof Anouschka :D
     
  4. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Vanavond heb ik op de stukjes die ik al van buiten ken, aan het oefenen geweest met lange af en opstreken. Poehpoeh... dan klinkt het af en toe al niet meer zuiver. Dat wordt echt oefenen!
    Verder ga ik verder met tussendoor oefenen van mijn handen. Om die soepel te krijgen. Maar dat gaat een lange weg worden vrees ik. :rolleyes:

    hoe gaat dat bij jou Marleen? Worden jouw handen al soepeler?
     
  5. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Ik geloof dat ik met soepelheid wel geluk heb, kan mijn kootjes met gemak meer dan 45 graden buigen (enfin, minder dus, 40 of zo, een scherpe hoek). Anderzijds heb ik een korte pink, snif. Heb juist gezien dat David Oistrakh vreselijk lange pinken heeft. Hoop dat het geen hinderpaal vormt.
    Word ook al beperkt op een andere manier: heb nu al een dag of drie spierpijn na twee minuten spelen: ongeveer een hand onder mijn rechter vleugeltje (schouderblad noemen jullie dat zeker?) Vind ook dat ik weinig vorderingen maak: kan nu al beter spelen zonder naar de snaren te kijken, maar wijk dan wel te veel af van de kam. Bovendien komen sommige noten er niet goed door, vooral bij het steken. Oefen me in elk geval te pletter, misschien komt een en ander toch nog in orde :)
    Ik vraag me af, wanneer je voor je juf moet spelen, of je je stukjes dan ook nog van buiten zal kennen? Persoonlijk raak ik dan altijd de draad kwijt (daarom oefen ik ook om meer op mijn blad te kijken ipv op de snaren). Anyway, vind het heel leuk dat je een tijdje wekelijks les zal hebben, je zal lekker veel te vertellen hebben :)
    Groet
     
  6. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik hoop ook wel dat ik sneller vorder als ik elke week les heb. Want het begin... ik heb dat helemaal met Debbie gevolgd... ik denk dat ik dat zo inhaal. Maar Debbie is al met de linker hand bezig. Dat zal ik niet zo snel inhalen denk ik. Naar mijn idee is Debbie er zo handig mee. :rolleyes:

    Even offtopic :cool:
    Ik ben op zoek naar iets leuks voor Sint voor Debbie. Ik heb mini-viooltjes gevonden! Echt grappig!
    Voor 15,00 al! en dan 23 cm groot! :lol:
     
  7. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Van die viooltjes moet je maar eens een fotootje maken, kan er me niks bij voorstellen :p Over de linkerhand moet je je ook niet te veel zorgen maken, mijn juf zegt dat de rechter belangrijker is, ik denk dat je de linkert wel leert door genoeg te oefenen. Ik maak me nu 's avonds altijd zo veel mogelijk klaar zodat ik 's morgens een dikke tien minuten kan oefenen. Moet nu naar bed anders lukt het niet ;) Slaapwel!
     
  8. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    truste!
    Ik heb er een besteld voor Debbie. Maar... wil er zelf ook een! :lol:
    Bestel gewoon nog een kleinere. ;)

    Marleen, als je de link wil, dan mag je me emailen. Dan geef ik je het adres van die site.
     
  9. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    @ jmsuijkerbuijk: bedankt voor je verhelderende uitleg over de verschillende notensystemen. Ik begrijp dat het systeem dat we in België gebruiken niet echt overeenstemt met een concrete realiteit (do re mi enz... geven geen vastliggende toonhoogte weer), maar zolang op mijn instrument deze do re mi altijd op dezelfde plaats blijven staan, kan ik er mee leven.

    Ben een beetje begonnen met blind toonladders te spelen om te leren de noten op de tast te vinden. De strijkstok gaat daarbij alle richtingen uit, geen zicht. Betert zoiets vanzelf met de tijd of moet er speciaal op geoefend worden? Ik probeer erop te letten maar er zijn zoveel dingen tegelijk om op te letten;-) Morgen weer les :D
     
  10. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hoe was je les Marleen?
    Went het al met de piano mee te spelen?
     
  11. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Hoi Anouschka! Jammer genoeg is de les niet doorgegaan: de juf is ziek. Ben dan maar naar de film gegaan en gaan eten met een vriendin :) Heb nog niks geoefend behalve die 10 minuten vanmorgen, zonder schoudersteun. De pijn kan ik wel harden, maar toen ik mijn viool afnam, stond er een afdruk van de metalen houdertjes van het kinstuk op mijn sleutelbeen en het zag helemaal rood van slechts 10 minuutjes spelen :mad: (weet niet of je het schoudersteuntopic hebt gevolgd). De top van mijn wijsvinger deed in het begin pijn als ik op de snaren speelde, maar nu is die ongevoelig geworden, alsof er eelt op is. Maar eelt krijgen op je sleutelbeen, dat lijkt me al minder waarschijnlijk ;)
    De juf stelt me voor om maandag een extra lesje te krijgen ter vervanging van deze woensdag. Heel lief, want ik betaal niet per les maar gewoon voor het hele jaar ;) Wanneer is jouw lesdag weer Anouschka? Was het niet vrijdag? Alles OK met het oefenen?
     
  12. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Balen zeg dat je juf ziek is! Maar nog erger voor haar. :/

    Ik heb hier nog een peuter rondlopen die reageert op bepaald eten. :rolleyes:
    Nu had ik me voorgenomen om elke ochtend te oefenen als de anderen naar school zijn en de keuken aan kant is. Ja hoor, dat viel vies tegen. Nele, de jongste dus, deed niks dan huilen.
    Maar goed, toen het eten op stond, de kids boven aan het spelen waren, heb ik mijn viool gepakt, de cd aangezet en ben ik gaan oefenen. Na een kwartiertje ongeveer het eten op tafel gezet en gegeten. Na het eten heb ik weer even geoefend. Maar ik wou... ik wens... dat mijn handen snel heel soepel zijn!
    Oh... nu merk ik dat ze geen 18 meer zijn. :lol:
    Ik kan gerust heel erg vaak oefeningen doen met mijn handen. Niet eens met de viool. Dat komt wel.

    Ik heb vandaag geoefend op de bekende stukjes en dan lange op en afstreken. Dan wordt het dus een stukje moeilijker om zuiver te spelen. :cool:
    Even heb ik ook de vingerstand van de linkerhand geoefend. En dan de vingers 1 voor 1 optillen en terug neerzetten. Ik lette ook op de houding van die hand en arm. Ik probeer het maar meteen goed aan te leren. ;)
    Morgenochtend doe ik weer een poging. Meteen na de keuken opruimen oefenen. Ik heb nu alleen last van mijn rug. Of het komt door bij mijn dochter slapen? Ligt voor geen meter. Of zou het door het vioolspelen komen?
    Nu heb ik dat toch makkelijk hoor als het kouder wordt. Misschien moet ik ook maar gaan sporten, zwemmen ofzo. :lol:

    Weet je, ik ben zó blij weer een hobbie voor mezelf te hebben!
    Want ik ren hier altijd voor een ander. Deed nooit meer iets voor mezelf. En nu heb ik mijn vioolles en het oefenen! :D
    Ik ben er blij mee en ik geniet ervan!
    Elke dag weer! Maar meerdere keren per dag oefenen, komt er bijna niet van.
     
  13. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Hey Anousch, ik heb zelf geen kinderen, maar een goeie vriendin die er twee heeft, heeft me eens gezegd dat kinderen moeten leren zich te vervelen. Dat wil zeggen, ze moeten leren zichzelf bezig te houden en daarvoor niet altijd op anderen rekenen. Zo leren ze ook wat rust te vinden in zichzelf :) Ze weten dat je er altijd bent wanneer het belangrijk is, en ook gewoon voor het plezier, maar dat hoeft niet de hele tijd door te zijn. (Is natuurlijk wel makkelijker spreken wanneer je zelf geen kinders hebt :p ) Ik deed dat ook met mijn petekindje als ze eens een weekendje bleef: ik zei soms: nu ga ik dat doen, maar ik ben hier en je mag me altijd onderbreken. Mijn katten onderbreken me de hele tijd maar toch kan ik een zekere concentratie opbrengen, omdat ik me niet aan hen erger... Eén komt soms op mijn schoot gesprongen terwijl ik oefen en ze nestelt zich daar dan. Ik profiteer er dan van om de noten te zingen en uit het hoofd te leren. Meestal blijft ze liggen wanneer ik toch weer begin te spelen, gek hé :eek:
    De stukjes die ik speel worden alsmaar leuker, ik oefen altijd ver vooruit op wat ik moet studeren, de juf begint het al gewoon geworden. Een hele week lang kortjakje, au clair de la lune en dan nog twee andere notenbalken, niet alleen is dat saai, maar ik heb ook het gevoel dat het niet beter wordt door het duizend keer opnieuw te oefenen. Nu ik met iets moeilijkers begin, worden deze stukjes plots wel makkelijker (en ook beter, al blijft het natuurlijk vééééér van perfect). Groetjes
     
  14. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hoi Marleen,

    Ik herken dat heel erg! Ik speel ook vooruit. Durf het mijn juf niet meer te zeggen. :lol:
    Maar volgens mij weet ze dat wel. En ik ben blij dat ik het van jou weet! :D

    Ja, wat de kinderen betreft... Nele was vanmorgen gewoon niet lekker. Zei dat haar oor pijn deed en ze greep er ook steeds naar. Ik heb haar een zetpil gegeven. Maar 's middags niet meer. Want dan weet ik ook niet zeker of er nog wat aan de hand is. Ik probeerde vanmorgen de huisarts te bereiken. Maar dat is ook niet gelukt. Altijd in gesprek.
    Dus... Nele op tijd in bed en toen wat andere nuttige dingen gedaan.
    Vanmiddag toch nog kunnen oefenen.

    Als Nele last heeft gehad van haar allergieën, dan trekt dat vannacht wel bij en is ze morgen weer vrolijk en kan ze weer goed zelf spelen hoor. Tenminste, meestal wel. Is dat niet, dan wringt er misschien wat anders.
    Maar ik blijf positief! Ik ga er vanuit dat ik morgenochtend weer fijn kan oefenen!
    Wil Nele niet spelen, dan geef ik haar haar kartonnen viool en stok. :lol:
    Vindt ze geweldig!
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik kan het niet laten te reageren:
    zo lang iemand zijn instrument nog stemt met een 'hulpmiddel' in de vorm van een stemapparaat, maakt iemand het zichzelf alleen maar moeilijk(er). Op deze manier zal hij/zij nooit het muzikale gehoor ontwikkelen wat nodig is voor een zuiver spel. Want vioolspelen begint weliswaar met stemmen, maar blijft een actief gebeuren ook tijdens het spel. Muziek maken doe je voor het grootste gedeelte met je oren. Wanneer je die er buiten laat zal het nooit wat worden! Dat klinkt hard maar zo is het wel. Een reine kwint is na een beetje oefening uitstekend te horen.

    Mijn advies: (zie ook elders op dit forum over een stemapparaat) gebruik louter een stemvork voor de A en de rest (stemmen), kun je zélf!

    Frits
     
  16. jmsuijkerbuijk

    jmsuijkerbuijk J.M. Suijkerbuijk

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    74
    Homepage:
    Jammer dat mijn uitleg toch niet duidelijk genoeg was, want de do, de re, de mi, enz. liggen enkel en alleen steeds op dezelfde plaats, als je steeds in dezelfde toonsoort blijft spelen. Zodra je in een andere toonsoort speelt, ligt de do ergens anders. In D is de D de do, in Bes is de Bes de do, in Fis is de Fis de do, etc.

    Afijn, mijn opmerkingen waren ook maar terzijde, maar ik hecht er veel belang aan, dat de theoretische basis voor een musicus een juiste basis is.
    Voorop blijft uiteraard te allen tijde het speelplezier staan.
     
  17. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hoi Frits,

    Ik heb zo'n idee dat mijn lerares het met je eens is!
    Ik laat het stemmen nog even aan haar over. En wie weet mag en kan ik het over een tijdje zelf proberen. Maar ik heb ook het idee dat ik eerst de klank van de noten op de viool goed moet kunnen herkennen. We hebben hier een leuk spelletje daarvoor.
    We staan dan met onze ruggen naar elkaar toe. De ene speelt iets. Eventueel maar een paar noten. De ander speelt het na. Eerst tokkelen en dan strijken.
    Soms is het best lachen samen hoor!
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik denk dat je lerares het nog even zelf doet, omdat je anders veel lestijd kwijt bent aan enkel het stemmen. Maar wanneer je daar nog steeds niet mee begint kon het nog wel eens lang gaan duren. Je zou -wat jezelf al aangaf- de viool vlak voor je les, eerst zelfs eens kunnen ontstemmen en vervolgens weer proberen te stemmen. Je moet dan wel aan je lerares vertellen dat je een (of meer snaren) verstemd hebt of hebt getracht te stemmen. Doe je dat niet, dan stemt ze even snel de viool en heb je geen enkel zicht op je eigen kunnen. Het stemmen is niet echt heel moeilijk wanneer je viool is uitgerust met fijnstemmers: je leert zo heel gemakkelijk hoe een reine kwint moet klinken. En als je weet wát je moet horen, zul je bij een exacte reine kwint een derde toon horen. Als het zo ver is, dan ben je 'binnen': dan hoor je alles wat niet rein is en zul je je ook kunnen storen aan de vele zangers en zangeressen die meestal vreselijk vals zingen in uitvoeringen van de wat modernere muziek. Maar of dat dan een zegen is, laat ik aan jou over. :)

    Frits
     
  19. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Er zitten fijnstemmers op mijn viool. Dus... ik zou er zelf inderdaad eens een kunnen ontstemmen en dan proberen te stemmen.
    Begin ik het beste met de A-snaar? Want ik las in een boekje dat je met stemmen altijd begint met de A-snaar. Klopt dat?

    Kan het zo zijn dat mijn viool in het begin veel sneller "vals" klonk en gestemd moet worden dan nu, nu hij vaker gestemd is?
    Mijn viool kwam recht van de vioolbouwer. Ik huur 'm. Die viool was niet gestemd toen ik hem ophaalde. Ik heb de vioolbouwer toen gevraag hem te stemmen voor mij. Maar het leek wel of ie in begin veel meer ontstemd was. Kan dat kloppen?


    Ik heb vroeger orgelles gehad. Nooit gedacht viool te gaan spelen. Als kind waardeerde ik de klassieke muziek niet zo. Maar nu ik ouder word, steeds meer. (al langer hoor) En als ik op mijn viool speel, dan denk ik steeds, wat een bijzonder instrument is het toch! Je voelt die trilling zo. Echt prachtig!
    Ik vind dat ik met die instrument veel meer contact heb dan met een orgel indertijd.
     
  20. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    Hier wil ik toch graag even reageren. Bovenstaande bewering is onjuist! Ook bij de notenbenaming do re mi enz. wordt wel degelijk een absolute toonhoogte bedoeld. In de toonsoort G zingen we dan: sol la si do re mi fa sol (uiteraard met fa kruis (fis) want anders klinkt het vals). De noten: do re mi enz. liggen dan ook steeds op dezelfde plaats en dit in àlle toonsoorten.

    De verwarring die hier is ontstaan, heeft te maken met de zgn. "Kodaly methode" uit Hongarije. Dit was een experiment waarbij inderdaad, zoals je het hierboven beschrijft, de notennamen relatief waren en iedere grondtoon, in gelijk welke toonsoort, steeds "do" werd genoemd.
    Dit was/is echter alleen zo in die Kodalymethode. Je mag het dus niet veralgemenen en denken dat het steeds zo is.
    Ik weet niet of de Kodaly methode vandaag nog veel wordt toegepast. Die methode had/heeft voor- en tegenstanders. Misschien wel interessant om even te googelen naar "Kodalymethode".

    Op alle conservatoria uit de landen waar men met notennamen (do re mi )werkt, zoals die in Frankrijk, België, Italië, en ook Rusland en heel de voormalige Sovjet- Unie (om er maar enkele te noemen) werd en wordt met de notennamen (do re mi enz.) steeds een absolute toonhoogte dedoeld, en dit, in gelijk welke toonsoort.

    Mvg, johan
     

Deel Deze Pagina