achterblad reparatie

Discussie in 'Viool' gestart door gerbrandt, 14 aug 2019.

  1. gerbrandt

    gerbrandt

    Lid geworden:
    14 aug 2019
    Berichten:
    8
    Het tweedelige achterblad van mijn viool is in het midden los , waarmee kan ik deze het beste lijmen en is het de beste manier om de reparatieblokjes van ahorn te maken ?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Sluit de losse naad nog mooi aan of wijkt die?
    Is er een reden waarom de naad daar los is, bijvoorbeeld door onevenredig verdeelde spanning?
    Dat is van belang om te weten omdat simpelweg een wijkende naad naar elkaar toe knijpen een grote belasting legt op de te lijmen verbinding. Als de spanning daar na droging te groot wordt knapt de verbinding wederom los.
    Als de naad te veel wijkt kan bevochtigen mogelijk een oplossing bieden doordat het hout wat vocht opneemt waardoor de naad zich gaat sluiten.
    Ja, de reparatieblokjes maken van Ahorn (ook wel esdoorn genoemd) die geen vlam hoeft te hebben, maar ook Wilgenhout wordt toegepast. Dat heeft een dichte structuur en laat zich goed bewerken.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Lijmen met huidenlijm. Blokjes b.v.k. van esdoorn. Voor het bijeenhouden van de delen van het achterblad tijdens het lijmen zijn speciale klemmen in de handel of eventueel ook zelf te maken. Wanneer het achterblad nog goed vast zit op het corpus, kan de reparatie worden uitgevoerd na het afnemen van het bovenblad. Wanneer dit de eerste reparatiepoging op een viool is en het instrument heeft meer dan rommelmarktwaarde, zou ik e.e.a. aan de vioolbouwer overlaten.
     
  4. gerbrandt

    gerbrandt

    Lid geworden:
    14 aug 2019
    Berichten:
    8
    Hartelijk dank meneer Oosterhof en meneer Boon , het blad is tot op de helft open op de lijmnaad , behoudens enkele plekjes waar het ahorn iets bij de lijmnaad "wegloopt " . Wanneer ik het blad op een vlakplaat leg dan staat hij achter midden omhoog , dit is iets dat mij wel vaker opvalt . Is het nu verstandig om te lijmen en verstevigen en dan te klemmen in vlakke toestand of beter niet helemaal vlak en later met de verlijming aan het bovenblad het onderblad wat te klemmen ?
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Gerbrand,

    Niet aan beginnen, laat het gewoon over aan een vioolbouwer. het gaat niet alleen om gereedschap maar ook om kennis en ervaring.
    Vioolbouw is niet alleen en vak maar ook een valkuil en een leerschool die maar niet ophoudt.
    Het klinkt zo makkelijk...

    Tobias kom er maar in...
     
  6. gerbrandt

    gerbrandt

    Lid geworden:
    14 aug 2019
    Berichten:
    8
    Het achterblad krijg ik wel op zijn plaats , zonder spanning erop heeft mijn voorkeur , ik vraag me alleen af hoe de buiging is ontstaan , meende altijd gezien te hebben dat zij daar redelijk vlak was totdat een onverlaat er per ongeluk op is gaan staan .
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Eerst lijmen en dan op de 'vlakplaat' gaat niet werken. Dan breng je er weer spanning op met de kans dat het allemaal weer losknapt of elders scheurt. De spanning moet er eerst uit.
     
  8. gerbrandt

    gerbrandt

    Lid geworden:
    14 aug 2019
    Berichten:
    8
    Dank meneer Oosterhof , dat was ook mijn inschatting .
     

Deel Deze Pagina