advies gevraagd betreffende vedel

Discussie in 'Overig' gestart door Chantal1403, 30 apr 2017.

  1. Chantal1403

    Chantal1403

    Lid geworden:
    30 apr 2017
    Berichten:
    11
    Beste,

    ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik speel inmiddels al vier jaar moderne viool, maar heb sinds een aantal maanden een vedel. Deze heb ik laten bouwen. De vedel is gemaakt om te bespelen op de schouder en is gestemd gelijk een gewone viool, dus eadg. Maar ik krijg er tot nu toe weinig goede klank uit en daarvoor wil ik graag wat advies. Ik krijg mooie klank uit de hoge snaren e en a, maar de lage d en g klinken hol en met ruis. Mijn strijkstok gaat ook nogal stroef over de lage snaren. De snaren op de vedel zijn pure darmsnaren en mijn strijkstok zou geschikt zijn voor de vedel, maar het valt me wel op dat de haren vrij losjes hangen in tegenstelling tot een gewone strijkstok. De spanning van de haren kan ook niet aangepast worden. Spelen met mijn gewone strijkstok verbeterd mijn spel ook niet. Kan iemand mij advies geven?
     
  2. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Misschien een foto plaatsen van de strijkstok? Lijkt me sterk dat die niet te spannen zou zijn, soms moet je de slof naar achter schuiven en achter een opstaand randje vastzetten ipv dmv een schroef.
    Je klankidee van een viool moet je ook niet op een vedel loslaten, het is een volksinstrument. De stemming verbaasd me een beetje, meestal is die in kwinten en kwarten, weet je zeker dat de stemming niet EAea moet zijn? Wat meer spanning op de snaar geeft meer toon. Mijn vedel is 5 snarig, en kan DGDgd of DADad gestemd worden....
     
  3. Chantal1403

    Chantal1403

    Lid geworden:
    30 apr 2017
    Berichten:
    11