advies gevraagd betreffende vedel

Discussie in 'Overig' gestart door Chantal1403, 30 apr 2017.

  1. Chantal1403

    Chantal1403

    Lid geworden:
    30 apr 2017
    Berichten:
    11
    Beste,

    ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik speel inmiddels al vier jaar moderne viool, maar heb sinds een aantal maanden een vedel. Deze heb ik laten bouwen. De vedel is gemaakt om te bespelen op de schouder en is gestemd gelijk een gewone viool, dus eadg. Maar ik krijg er tot nu toe weinig goede klank uit en daarvoor wil ik graag wat advies. Ik krijg mooie klank uit de hoge snaren e en a, maar de lage d en g klinken hol en met ruis. Mijn strijkstok gaat ook nogal stroef over de lage snaren. De snaren op de vedel zijn pure darmsnaren en mijn strijkstok zou geschikt zijn voor de vedel, maar het valt me wel op dat de haren vrij losjes hangen in tegenstelling tot een gewone strijkstok. De spanning van de haren kan ook niet aangepast worden. Spelen met mijn gewone strijkstok verbeterd mijn spel ook niet. Kan iemand mij advies geven?
     
  2. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Misschien een foto plaatsen van de strijkstok? Lijkt me sterk dat die niet te spannen zou zijn, soms moet je de slof naar achter schuiven en achter een opstaand randje vastzetten ipv dmv een schroef.
    Je klankidee van een viool moet je ook niet op een vedel loslaten, het is een volksinstrument. De stemming verbaasd me een beetje, meestal is die in kwinten en kwarten, weet je zeker dat de stemming niet EAea moet zijn? Wat meer spanning op de snaar geeft meer toon. Mijn vedel is 5 snarig, en kan DGDgd of DADad gestemd worden....
     
  3. Chantal1403

    Chantal1403

    Lid geworden:
    30 apr 2017
    Berichten:
    11
    De boog is van Waidler. link: http://www.earlymusicshop.com/product.aspx/en-GB/1004790-waidler-fixed-arch-bow-71cm. Ik zie geen mogelijkheid om hem aan te spannen. En de stemming is eadg, gelijk ik gevraagd had.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Volgens mij spannen ze die aan met hun vinger, dus dan maken ze een soort lusje met hun wijsvinger, dacht ik.
    Mogelijk dat ergens op youtube wordt getoond hoe ze dat met die strijkstok doen, of ergens anders op het web.

    Maar wel handig die site ivm mijn kemence, dus dank voor de info. Ik ben niet heel juichend over wat ik er nu aan geluid uit krijg en ga het eerst dus nog met een barokvioolstok proberen en anders mogelijk zoéén als jij op de site liet zien.
     
  5. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    zitten de driehoekige stukjes hout aan beide einden van de strijkstok vast? Je moet een boog / strijkstok toch kunnen ontspannen, anders gaat de rek/spanning uit het hout... ?
     
  6. Chantal1403

    Chantal1403

    Lid geworden:
    30 apr 2017
    Berichten:
    11
    Ow kemence wil ik ook nog leren spelen!!! Zitten daar darmsnaren of stalen snaren op Marcelita? Euh alles aan de strijkstok van waidler zit dus vast, geen mogelijkheid om verder aan te spannen. Maar het is gelijk ik al zei: er zit veel minder spanning op dan bij een gewone strijkstok, dus ontspannen is ook niet nodig. Maar heb daarnet nog eens met mijn gewone strijkstok gespeeld en het geluid klonk wonderwel goed ditmaal. Heb dus al wat spijt dat ik die waidler stok gekocht heb. Maar iedereen zei me dat het niet mogelijk was om met een gewone strijkstok te spelen, blijkt dus wel te gaan!!
     
  7. Chantal1403

    Chantal1403

    Lid geworden:
    30 apr 2017
    Berichten:
    11
    ja ok stom van mij, waarschijnlijk darmsnaren als je zo een stok nodig hebt.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik heb twee kemences. Op de één zitten stalen snaren (de langwerpige) en de peervormige ziet het er toch meer uit als kunststof.

    Wat betreft die speciale waidler strijkstok: het klopt inderdaad dat dergelijke stokken minder spanning hebben en je dus met je vingers er spanning op zet tijdens het spelen.
    Ik ga eerst maar eens kijken hoe een barokstokje het gaat doen. Op zich ziet het er natuurlijk wel leuk authentiek uit met zo'n speciale stok die jij hebt gekocht, maar dan moet het ook wel lukken daar een mooie toon mee te maken.
    Fijn dat het toch met je gewone vioolstok lukt! Vermoedelijk zal dat bij mij ook wel zo zijn.
     
  9. Chantal1403

    Chantal1403

    Lid geworden:
    30 apr 2017
    Berichten:
    11
    Je hebt gelijk Marcelita, door een lusje te maken speelt de waidler stok inderdaad goed. Ook blijkt hij heel geschikt te zijn om dubbele snaren te spelen, gelijk ik nu aan het proberen ben. Met mijn gewone stok lukt dat niet goed. Toch jammer dat het zo moeilijk is om informatie te vinden over oude instrumenten. Bijna alles is ook in Engels en dat maakt het soms moeilijk te begrijpen.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ja, ik dacht ook dat het vroeger zo ging. Ik heb er wel een afbeelding van:
    upload_2017-5-1_16-28-7.jpeg

     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    He, fijn dat het zo lukt! Ik kan mij ook goed voorstellen dat een iets slapper gespannen strijkstok zich makkelijker over de snaren voegt, zodat je zo makkelijker op dubbele snaren speelt.
    Ik vond de website geweldig die je in #3 opgaf! Je zou verwachten dat er nog meer over oude muziek te vinden is.
    Je zou toch zeggen dat oude muziek toch weer "in" is en men toch op zoek is naar informatie en instrumenten en benodigdheden op dat gebied.
    Ik betrapte mijzelf vooral op de extra aandacht voor de viola da gamba's. Ik sluit niet uit dat ik nog eens 'val' voor een avontuurtje op dat gebied. Maar dat terzijde.

    Dat van die strijkstok had ik opgepikt van filmpjes van youtube, weet niet meer precies waar. Ik was op jacht naar alles dat te maken had met kemence (leren) spelen. Het betrof dus meer wereldmuziek waar ik het dus vandaan had.

    Toch ook wel weer bijzonder te zien hoeveel bijvoorbeeld een rebec en een kemence op elkaar lijken. Oud instrument en Turks instrument. Hoe ook in de muziek van vóór de barok versierselen grotendeels ontbraken en ook in de Turkse muziek (die we bijvoorbeeld bij de wereldmuziekgroep spelen) sober is op dat gebied.
     
  12. Chantal1403

    Chantal1403

    Lid geworden:
    30 apr 2017
    Berichten:
    11
    Het lukt jammer genoeg niet steeds. Ik blijf vloeken op de lage g en d snaar. Nu vraag ik me af of het beter zou zijn als ik die snaren zou vervangen door omwonden darmsnaren. Dus g en d omwonden darm en a en e pure darm. Wat denken jullie? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat meestal zo word gedaan?
     
  13. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Het lijkt me dat het hier moeilijk is om een goed antwoord op te vinden. Er is erg weinig kennis over vedels, tussen vedels onderling is heel veel verschil, en we kunnen je instrument niet horen of zelfs maar zien.....
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik heb ook geen ervaring, maar misschien zou je één snaar kunnen vervangen door een omwonden darmsnaar. De g bijvoorbeeld. En dan kijken hoe dat gaat.
     

Deel Deze Pagina