Advies gevraagd

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door phoerd, 9 jan 2012.

  1. phoerd

    phoerd

    Lid geworden:
    9 jan 2012
    Berichten:
    1
    Hallo,

    Ik ben nieuw hier op het forum, dus laat ik me om te beginnen kort voorstellen.
    Mijn naam is Sjoerd, ik ben 39 en woon in Almere.

    De reden dat ik me heb geregistreerd is omdat ik wat advies nodig heb.

    In m'n jeugd heb ik ongeveer 10 jaar klassiek viool gespeeld. Op een gegeven moment begon ik minder interesse te krijgen voor de viool en ben basgitaar gaan spelen.
    Een paar jaar later echter kwam ik bij een folkbandje waar ik de viool weer ter hande nam, waarbij ik deze tevens heb uitgerust met een kam met piezo-element van Fisher zodat ik op een podium mijn viool kon uitversterken. Dt werkte wel, maar eigenlijk was ik niet heel erg blij met het geluid van mijn viool. Ook akoestisch klonk de viool me inmiddels te hard en scherp. Het folkbandje eindigde en ik heb verder nooit gekeken naar opties voor de viool omdat ik nog maar zelden speelde. Dat is inmiddels weer veranderd waardoor ik nu aan het zoeken ben naar de beste optie om weer viool te spelen in een bandje, dus versterkt.

    Qua elekrische violen lijken mij de Yamaha SV-200 en EV-205 me erg interesant, wanneer iemand hier ervaringen mee heeft dan hoor ik dat graag. Ik weet dat de 205 een 5-snarige viool is, maar dat spreekt me op zich wel aan die extra snaar, net als dat ik tegenwoordig enkel nog op een 5-snarige bas speel lijkt me dat een extra snaar op viool ook een wereld van mogelijkheden opend.
    Een andere optie welke misschien zou kunnen is een nieuwe viool aan te schaffen met een mooiere klank en dan de Fisher kam over te zetten. Het voordeel zou zijn dat ik ook een akoestische viool zou hebben, maar ik weet niet zeker of dit idee zou werken.
    In principe heb ik momenteel niet echt een akoestische viool nodig en ik vraag me ook af of ik niet op hoge volumes last zou gaan krijgen van feedback, bij het folkbandje waren de volumes nooit zo hoog.

    Alle info en feedback is welkom zodat ik straks een goede keuze kan maken.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.916
    Homepage:
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Het is jammer dat Bert Boon de informatie en kennis die hij heeft over dit soort instrumenten buiten dit forum om dirigeert via een PM (= Personal Mail). Andere forumbezoekers kunnen met zijn adviezen ook geholpen zijn en er van leren. Dat is toch eigenlijk ook een beetje het doel van een forum, van dit forum dus waar het gaat over strijkinstrumenten. Het hoeft daarmee niet direct reclame voor eigen toko te worden en ik denk dat Bert mans genoeg is om dat in redelijk banen te sturen.
    Dus Bert, voel je niet bezwaard!

    Frits
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.916
    Homepage:
    Het was een mededeling die na plaatsing door ons aller beheerder weer zou worden verwijderd of verminkt wegens een "te hoog commercieel gehalte".
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Kwestie van een beetje 'slim' formuleren?
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.916
    Homepage:
    Over het zogenaamde reclamebeleid is hier geen vrije discussie mogelijk zoals gebleken, hoe slim ik dat ook formuleerde, dus ik zeg daar verder maar niets over. ;)
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Het moet toch mogelijk zijn om adviezen te geven op basis van pure feiten, kennis en ervaring? Dat hoeft dan toch niet meteen een reclamecampagne te zijn? Een bepaald merk of type zoals een SV-200 of EV-250 kan misschien uitstekend geschikt zijn voor een bepaald soort muziek. Waar zo'n type dan te koop is weet een ieder, daar hoef je niet eens reclame voor te maken. Je voert dit onderwerp ook niet zélf op, maar reageert dan op een in post #1 gestelde vraag, geheel in overeenstemming met het 'reclamebeleid' van de beheerder.
     
  8. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Mijn man speelt ook viool in een pop-band (is klassiek opgeleid akoestisch) maar speelt daar nu op een Yamaha SV-205 en die bevalt prima. Hij heeft diverse andere electrische violen geprobeerd maar volgens hem zit hier een heel goed geluid in, zeker gezien de prijs van het instrument (goede prijs/kwaliteit verhouding).

    Mocht je dus nog aan deze viool kunnen komen (Yamaha heeft een nieuwe serie maar soms heeft een vioolbouwer er nog 1 op voorraad) kan ik je die van harte aanbevelen.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.916
    Homepage:
    De EV 204 en 205 worden door Yamaha niet meer gemaakt, maar inderdaad, hier (en daar) zijn er soms nog wel eens exemplaren te krijgen.
    Ook de opvolger van dit instrument, de Yamaha SV 250 (en SV255) is bijzonder de moeite waard: een heel ander ontwerpprincipe door een glijdend in te stellen verhouding tussen "akoestisch" en elektrisch. Yamaha mikt op de (semi)professionele markt. Wie in google "Silent Violin SV-250, 4 snarig 5 snarig" intikt zal hem zeker vinden.
    Zo goed Frits?
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:

Deel Deze Pagina