Afrikaanse viool

Discussie in 'Viool' gestart door Satch, 10 dec 2021.

  1. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447

    Mijn eerste bedenking was: oei, nog een nieuwe reden om afrikaanse bossen te kappen. Ik ben echter niet helemaal overtuigd van de klank en zwaardere gewicht. Zouden jullie het overwegen een viool uit afrikaanse houtsoorten te kopen?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Die Afrikaanse viole siet er niet uit nie!
     
    Tobias en ria vinden dit leuk.
  3. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Ik vind 'm wel mooi, jammer alleen dat ze niet laten horen hoe het instrument in het laag klinkt, terwijl het in het verhaal daar toch ook over gaat, de sterke klank van de G en D snaar. Ik ben benieuwd hoe een altviool van dit hout zou klinken!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Heeft naar mijn mening niet echt iets te maken met vioolbouw. Het filmpje laat ook zien dat het hier gaat om de toepassing van houtsoorten om de programmatuur van de CNC aan te passen en uit te proberen. Het bovenblad vertoont nerven die meer dan cm's uit elkaar liggen. Dan moet je het blad ook wel heel dik maken om de druk te kunnen weerstaan. Gaan ze een heel onderzoek doen om te zien of er klankverschillen zijn waar te nemen. Hoef je niet voor te gaan bouwen, want die zijn er. Is allemaal bekend.
    Als die lui daar wat literatuuronderzoek zouden hebben gedaan hadden ze hun eigen onderzoek niet hoeven op te starten.
    Die Afrikaanse bomen zullen niet zo gauw gekapt worden voor instrumentenbouw. Daar zijn veel betere alternatieven voor die zich in de loop der eeuwen bewezen hebben.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    En er dan ook nog een quasi wetenschappelijk sausje overheen gooien met een plaatje van een universiteit, die van Witwatersrand Nota Bene en dan een demonstratie op het podium van het conservatorium? Kandidaat voor de Alternatieve Nobelprijs voor lachwekkend onderzoek wellicht?
     
  6. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Ik twijfelde of ik dit onderwerp niet eerder onder overige moest plaatsen als er dus een betere plaats op het forum voor is mag je deze zeker verplaatsen!

    Het leek me ook dat de mensen die ze hadden uitgekozen om de instrumenten te bespelen mogelijk niet meteen de beste keuze waren om een goede analyse te kunnen geven van de kwaliteit van de instrumenten, de opmerking van het kind kwam me nog het best over, er vanuitgaande dat zij de kunst van het sarcasme reeds meester was :D.
    De opmerking van Hubertus vind ik wel interessant, Je zou denken als tijdens het onderzoek naar boven komt dat de lage tonen goed uit de verf komen bij de gebruikte houtsoorten zou ik mogelijk juist beginnen met een altviool of zelfs cello in plaats van te kiezen voor een viool en een 3/4de viool.

    Ik voel de nood aan een onderdeel muziek bij de Ig-noble awards :). Hoewel dit wel eens door de overheid gesubsidieerd zou kunnen zijn dan is de golden fleece award mogelijk ook van toepassing als ze die zouden hebben in zuid Afrika ;).

    Alle bovenstaande commentaar ter zijde indien het doel is om een alternatief te bieden voor de goedkope chinese kinderviooltjes die toch reeds van minderwaardig hout worden gemaakt lijkt me er nog wel een plaatsje voor te vinden in de markt. De instrumenten moeten dan niet opboksen tegen kwalitatieve instrumenten maar slechts een aanvaardbare klank hebben en voldoende stabiliteit om een kind de mogelijkheid te geven door te groeien naar een kwalitatiever instrument.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    O, excuus! Dat bedoelde ik er helemaal niet me. Ik doelde op het filmpje. Dat is geen vioolbouw maar CNC-programmatuur uitproberen.
     
  8. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Dank, maar ik vroeg me vooral af waarom ze die mooie lage toeren dan niet laten horen...

    Ik denk dat het voor Zuid-Afrika echt zaak zal zijn om betaalbare instrumenten van plaatselijke materialen te gaan produceren, ook goedkope Chinese viooltjes worden duur doordat de rand door de bodem zakt (wanbeheer van de ANC regering) en de kaalslag in de westerse muziek praktijk aldaar (nog wanbeleid meer van de ANC regering) gecombineerd met de gillend hoge werkeloosheid (... inderdaad weer.......) wat het scheppen van plaatselijke werk gelegenheid zeer welkom zo maken - en uiteindelijk zou er nog best een markt voor zijn want Zuid-Afrikanen zijn nog steeds trots op eigen producten.
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2021
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Je kunt alleen maar trots zijn op een eigen product als het top spul is. Aan troep heb je niets. Moet je ook niet trots op willen wezen.
     
  10. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Goh, dat weet ik zo net nog niet, ik heb al menig mens fier als een gieter iets weten presenteren waarvan iedereen meteen zag dat het ondermaats was (de schilderijen van Wouter Beke?). Ik kan ook wel trots zijn omdat ik een muziekstuk eindelijk kan spelen terwijl ik tegelijk besef dat mijn prestaties verbleken in vergelijking met anderen. Ik denk dat het er maar van afhangt wat het doel was en of je het hebt bereikt. les goûts et les couleurs on ne discute pas. Van uitzicht kan ik me nog wel voorstellen dat zo'n instrument mensen aanspreekt en als je er een pickup in steekt heb je waarschijnlijk van klank ook niet te klagen. Daarbij kan het gezien het gewicht altijd nog gebruikt worden voor zelfverdedeging :D.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Dat is dan een staaltje gebrek aan zelfkennis!
     

Deel Deze Pagina