Ik kwam een tijdje geleden alweer, een website tegen die fluorescerende krijt in de handel had. Het wordt daar 'markeerkrijt' genoemd. 't Is nog speciaal voor hout ook! Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien is het wat? Je zult het zelf moeten fijn malen, wat heel goed gaat -denk ik- met een mortier met vijzel. Dan zou je ook moeten uitproberen of TL-licht voldoende UV-licht bevat om de krijtdeeltjes te doen fluoresceren, anders heb je een black-light nodig om het krijt goed te kunnen zien. Dus of dit dé oplossing is? Frits
Frits, Ik ben er een tijdje niet meer mee bezig geweest (de zangbalk zit immers inmiddels in mijn viool). Bovendien ben ik er druk geweest met het zoeken (en vinden!) van werk. Eigenlijk zat ik ook te denken aan pastelkrijt (bv licht blauw). Mocht ik iets nieuws vinden, dan probeer ik dat natuurlijk zeker. Daphne
Wat vervelend dat je binnenkort moet gaan werken, nog minder vrije tijd Nee hoor, gefeliciteerd met je baan! Bij m'n eerste zangbalk ging ik ook met krijt aan de slag, krijten, snijden, krijten, snijden... op een gegeven moment zat er overal krijt, dus volgens de theorie zou die moeten passen, maar ik kon duidelijk zien dat het niet zo was. Alle krijt weggeveegd en de balk op het oog pas gemaakt en als check nog even met krijt gekeken of het goed was. Helaas gaf dat bovenblad een tijdje later de geest, door een stommiteit, dus opnieuw beginnen. Deze keer de balk op het oog pasmaken en even checken met krijt. Ik denk dat ik bij de derde balk helemaal geen krijt meer gebruik.
Of dat verstandig is vraag ik me af. Krijten is eigenlijk de enige controle die er is om na te gaan of de zangbalk overal goed aansluit. Laat je dat achterwege dan kan het zijn dat aan de kanten ogenschijnlijk alles prima past, maar in werkelijkheid er binnenin relatief grote ruimtes zitten die dan opgevuld worden met óf lijm óf -nog erger- lucht. Het is maar hoe kritisch je wilt zijn voor jezelf. Frits
Ik ga ook wel krijten denk ik, maar om even aan te geven dat je met de 'op het oog' methode een heel eind komt en het krijten een verificatie daarvan is. Mijn ervaring met krijten is dat als je er te vroeg mee begint in het pasmakend proces het een rommeltje wordt. Ik wou dat ik een CT-scanner had
Daar ben ik het trouwens wel mee eens, ik zal ook pas weer gaan krijten als ik denk dat ik een eind in de richting ben. Te vroeg maakt het inderdaad onduidelijk. En op het oog kom je ook een eind, maar het maakt het inderdaad niet volledig goed. Volgens mij zijn we het eens . Bij de vioolbouwcursus heb ik de bladen doorgemeten met de geluidstrillingen. De modes zitten er mooi in. Helaas ben ik vergeten foto's te maken, want dat is toch wel erg leuk om te zien. En de resultaten kwamen redelijk goed overeen met de frequenties die ik gevonden had door de "tap" methode. Daphne
Mogen we dan stellen dat het vinden van de juiste frequentie middels de 'taptonen' ondersteund door het software programma Audacity, goed overeenstemt met het doormeten van de patronen voor de 'ring-modes'? Frits
Dat is een heel verhaal om te beschrijven. Ik raad je aan eens deze video te bekijken. En hier deel 2. Deel 3 Deel 4 Deel 5 Deel 6 Wellicht geeft dat een antwoord op de vraag?