afwerking bladen

Discussie in 'Viool' gestart door ducky, 8 apr 2011.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ik kwam een tijdje geleden alweer, een website tegen die fluorescerende krijt in de handel had. Het wordt daar 'markeerkrijt' genoemd. 't Is nog speciaal voor hout ook!
    Ik heb er geen ervaring mee, maar misschien is het wat?

    Je zult het zelf moeten fijn malen, wat heel goed gaat -denk ik- met een mortier met vijzel. Dan zou je ook moeten uitproberen of TL-licht voldoende UV-licht bevat om de krijtdeeltjes te doen fluoresceren, anders heb je een black-light nodig om het krijt goed te kunnen zien. Dus of dit dé oplossing is? :p

    Frits
     
  2. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Frits,

    Ik ben er een tijdje niet meer mee bezig geweest (de zangbalk zit immers inmiddels in mijn viool). Bovendien ben ik er druk geweest met het zoeken (en vinden!) van werk. Eigenlijk zat ik ook te denken aan pastelkrijt (bv licht blauw). Mocht ik iets nieuws vinden, dan probeer ik dat natuurlijk zeker.

    Daphne
     
  3. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Wat vervelend dat je binnenkort moet gaan werken, nog minder vrije tijd ;) Nee hoor, gefeliciteerd met je baan!

    Bij m'n eerste zangbalk ging ik ook met krijt aan de slag, krijten, snijden, krijten, snijden... op een gegeven moment zat er overal krijt, dus volgens de theorie zou die moeten passen, maar ik kon duidelijk zien dat het niet zo was. Alle krijt weggeveegd en de balk op het oog pas gemaakt en als check nog even met krijt gekeken of het goed was.
    Helaas gaf dat bovenblad een tijdje later de geest, door een stommiteit, dus opnieuw beginnen. Deze keer de balk op het oog pasmaken en even checken met krijt.
    Ik denk dat ik bij de derde balk helemaal geen krijt meer gebruik.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Of dat verstandig is vraag ik me af. Krijten is eigenlijk de enige controle die er is om na te gaan of de zangbalk overal goed aansluit. Laat je dat achterwege dan kan het zijn dat aan de kanten ogenschijnlijk alles prima past, maar in werkelijkheid er binnenin relatief grote ruimtes zitten die dan opgevuld worden met óf lijm óf -nog erger- lucht. Het is maar hoe kritisch je wilt zijn voor jezelf.

    Frits
     
  5. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Ik ga ook wel krijten denk ik, maar om even aan te geven dat je met de 'op het oog' methode een heel eind komt en het krijten een verificatie daarvan is.
    Mijn ervaring met krijten is dat als je er te vroeg mee begint in het pasmakend proces het een rommeltje wordt.

    Ik wou dat ik een CT-scanner had ;)
     
  6. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Daar ben ik het trouwens wel mee eens, ik zal ook pas weer gaan krijten als ik denk dat ik een eind in de richting ben. Te vroeg maakt het inderdaad onduidelijk. En op het oog kom je ook een eind, maar het maakt het inderdaad niet volledig goed. Volgens mij zijn we het eens :).

    Bij de vioolbouwcursus heb ik de bladen doorgemeten met de geluidstrillingen. De modes zitten er mooi in. Helaas ben ik vergeten foto's te maken, want dat is toch wel erg leuk om te zien. En de resultaten kwamen redelijk goed overeen met de frequenties die ik gevonden had door de "tap" methode.

    Daphne
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Mogen we dan stellen dat het vinden van de juiste frequentie middels de 'taptonen' ondersteund door het software programma Audacity, goed overeenstemt met het doormeten van de patronen voor de 'ring-modes'?

    Frits
     
  8. Paul Deley

    Paul Deley

    Lid geworden:
    18 apr 2017
    Berichten:
    1
    Vraagje: hoe krijg ik het beste de sierrand in de rand van de viool
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Dat is een heel verhaal om te beschrijven.
    Ik raad je aan eens deze video te bekijken.
    En hier deel 2.
    Deel 3
    Deel 4
    Deel 5
    Deel 6

    Wellicht geeft dat een antwoord op de vraag?
     

Deel Deze Pagina