Alexandertechniek

Discussie in 'Cello' gestart door Anara, 12 feb 2011.

  1. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Hallo allemaal,

    Al een week of 7 kan ik geen cello meer spelen vanwege ernstige nekklachten.
    Dit leek eerst een nekhernia te zijn, maar neurologische onderzoeken deze week wezen uit dat er geen beknelling van zenuwen was, gelukkig maar.
    Waarschijnlijk hebben mijn klachten o.a. te maken met te lang cellospelen gedurende lange tijd. Spieren zijn overbelast en 'ontstoken'.
    Enfin, ik mag pas weer spelen als de klachten helemaal over zijn.
    En het dan voorzichtig opbouwen.
    Maar nu mijn vraag: heeft iemand van jullie ervaring met lessen volgens de Alexandermethode?
    Ik dacht eraan om daar eens mee te beginnen om in ieder geval iets te doen aan mijn houding en ademhaling tijdens het spelen.
    En ik ben benieuwd of iemand van jullie hier (goede of slechte) ervaring mee heeft en misschien iemand zou kunnen aanraden (liefst in het midden van het land).

    Hartelijke groet,

    Anara
     
  2. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Anara,

    Op de site van www.violinistinbalance.nl staat het een en ander beschreven voor violisten. Misschien dat jij als cellist er wat mee kan.
    Weet je docent iets van de Alexander techniek? Misschien dat hij/zij jou kan doorverwijzen??

    Koffienee1
     
  3. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Hallo Koffienee1,

    Dank je wel voor je suggestie.
    Ja, ik had al gelezen dat op het Utrechts Centrum voor de Kunsten in Utrecht iemand zich bezig houdt met Alexandertechnieklessen.
    Maar ik ben vooral benieuwd of iemand van jullie persoonlijk ervaring heeft hiermee.
    Volgende week heb ik een intakegesprek met een docente in die techniek. Dus ik kan eens kijken of ik denk dat ik daarmee verder kan.
    Mijn docente heeft zelf wel les gehad voor zichzelf volgens die methode . Maar ik heb van haar geen namen gekregen.

    Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden van mijn ervaringen; misschien kunnen anderen er ook iets aan hebben?

    Groetjes,

    Anara
     

Deel Deze Pagina