Als je denkt dat je alles gehad hebt....

Discussie in 'Overig' gestart door Elman, 11 dec 2017.

  1. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    ...kom je dit tegen. :eek: Verder ongevaarlijk zullen we maar denken.





     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2017
    Marcelita vindt dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Eerste filmpje: O wow, great, we hebben hier ook nog een handzaag liggen met zo'n beugel; het zaagblad is niet meer wat het was en moet vervangen worden:D

    2: Dit apparaat wordt vast niet toegelaten tot het museum Van Speelklok Tot Pierement, maar misschien wel als Piliassov zich laat vervangen door een goed geprogrammeerde robot.

    verder geen commentaar
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Sorry Elman, ik heb in #1 per abuis iets verwijderd, dat was niet mijn bedoeling: ik wilde een reactie toevoegen maar ik heb daarbij iets verkeerd gedaan en is het verwijderd.
    Misschien kun jij het herstellen? Ik kan het niet meer terug vinden.
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    3, 4snaren tegelijk aanstrijken... drie was toch mogelijk met een barokstok, Max...
     
  5. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Filmpje twee en drie weer toegevoegd.
     
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Het geeft wel een ultieme mogelijkheid vier snaren tegelijk aan te strijken en dat is reuze handig bij de vioolpartita's van Bach.
     
  8. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Zo kwam ik ook op het filmpje. Ik zat te zoeken op veel geprezen opnamen van Bach/viool. Toen noemde iemand ergens een oude opname met een speciale Bach boog / curved bow zodat alle snaren aangestreken kunnen worden, zoals het mogelijk bedoeld was (?). Maar het klinkt wat mij betreft als een roestige accordeon.

     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2017
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Nee, stukken beter dan het geluid van een roestige accordeon (hoewel ik die nog nooit gehoord heb). Alleen jammer dat er geen bewegende beelden van zijn. Ik had dat wel eens willen zien. Dus op zoek op het internet! Dan vind ik opnames met diezelfde Bach-boog ook voor cello. Er is onderzoek gedaan om te achterhalen hoe in de tijd van Bach deze stukken gespeeld zouden zijn. Er bestaat echter ook een Schweitzer-Schroeder-Convex Bow waarmee deze Chaconne van Bach gespeeld wordt. Ook hier weer geen bewegende beelden, maar het geluid vind ik tegenvallen. Is ook niet op een viool maar op een altviool gespeeld en daar heeft Bach het niet voor bedoeld.
    Er zijn ook wel opnames te vinden waar voor de cello gebruik gemaakt wordt van dezelfde soort stok.
    Zou het ook een kwestie van wennen zijn?

    Nu heb ik toch een Video-fragment gevonden van dezelfde speler (Hartmann) waar hij een suite van Bach voor cello-solo speelt op de altviool:


     

Deel Deze Pagina