Alternatieve cello muziek

Discussie in 'Musicologie' gestart door Guofan, 15 aug 2013.

  1. Guofan

    Guofan

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    39
    Hoi
    Ik ben eigenlijk op zoek naar alternatieve cello muziek.
    Bvb zoals Apocalyptica, maar dan iets rustigers :D , Japanse muziek, filmmuziek...
    Gewoon geen folkmuziek...
    Niet dat ik niet graag de klassieke muziek hoor, maar ik wil eens weten wat er nog allemaal te 'doen' valt met een cello behalve rock en klassiek.
    Namen van cd's mogen ook zunne...

    Thx
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hoi Guofan,
    Heb je al alternatieve cellomuziek gevonden? ( ik hoor graag wat je zelf intussen gevonden hebt!).
    Je vraag is intussen alweer een half jaar geleden gesteld, dus vandaar mijn vraag.

    Wat ik heerlijk vind om op cello te spelen, vooral ook met anderen:
    - klezmer; zie http://www.schoellerfamily.org/scores/
    www.stifterhof.de
    Klezmer muziek is vrolijkheid en melancholie inéén. Op beide sites kun je de muziek ook laten afspelen en proberen mee te spelen. Veel begeleidingen voor cello zijn niet zo moeilijk. Als ik de melodiepartij wil spelen, pak ik de vioolpartij.
    - latin; ook vooral leuk met anderen! zie: http://www.8notes.com/all/world/sheet_music/

    Ik ben nu ook sinds kort bezig met een rag van Scott Joplin. Dergelijke muziek is ook bij 8notes.com te vinden.
    Ik heb zelf het boek "Cello Ragtime Fafourites" gekocht (Scott Joplin, bewerkt door Colin Cowles, uitgave Fentone Music. CD bijgeleverd. Het betreft posities 1 t/m 5). Daar staan leuke rags in, dus na de eerste uit het boek, komt de rest ook aan de beurt. Met de CD probeer ik mee te spelen. Helaas heeft deze CD maar één snelheid voor het meespelen (bij de meespeelboeken van uitgeverij Dovani krijg je klassieke concertjes op 3 snelheden aangeboden).

    Ben dus benieuwd wat jij zelf intussen gevonden hebt en wat je van bovengenoemde muziek vindt.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hoi Guofan, Hoe gaat het met het spelen van alternatieve muziek? Bevalt het?
     
  4. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    De stukken van Giovanni Sollima en zijn improvisaties zijn prachtig en uniek.
    Misschien zijn daar nog mooie beelden van te vinden bij Vrije Geluiden en zie YouTube.
    'Ons aller' Ernst Reijseger componeert, improviseert stevig. Ook mengt hij zich in allerlei jazz en folk (zowel afrikaans als oost-europees) en filmmuziek. Zijn website, Vrije Geluiden, YouTube enz. te vinden.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Goeie tip!
    Bijvoorbeeld dit:http://reijsegerfraanjesylla.com/movies/
    :)
     
    JanHut vindt dit leuk.
  6. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Nog een diep gevoelig stuk van Ernst met 2 klassieke collega's
    (met een verstilde basis en een wending na 2.30 min.)


    Ik heb de supercreatieve Ernst Reijseger een keer even gesproken.
    Zijn stuk Colla Parte heb ik 2x voor publiek gespeeld (de melodie die Ernst cellist Anner Bijlsma er over liet strijken).
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2015
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Leuk dat je Colla Parte hebt kunnen spelen, dus die melodie die Anner Bijlsma heeft gestreken)!
    Had je de bladmuziek van Ernst Reijseger gekregen (ofwel: hoe kwam je dan aan de bladmuziek)?

    Twee jaar geleden hadden we op het Cellofestival Dordrecht een workshop improvisatie van deze creatieve cellist.
    Echt heel leuk en inspirerend! Hoop dat hij nog een keer terugkomt!
     
  8. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ah, mooi dat je zo'n workshop deed, Marcelita. Inspirerend, dat kan ik me voorstellen.

    CollaParte: ik zocht het uit op gehoor.
    (In docu/film 'De arm van Bach'. Op Youtube zie ik alleen fragmenten van deze film; niet het bedoelde fragment Bijlsma-Reijseger).
     

Deel Deze Pagina