Alternatieve toonstelsels op de viool

Discussie in 'Viool' gestart door Satch, 28 dec 2020.

  1. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Nu ik met de viool niet langer afhang van de standaard toonstelsels die worden gebruikt in de algemene westerse muziek wilde ik eens kijken wat er te ontdekken viel over microtonaliteit. Wat ik niet wist is dat er blijkbaar ook in de westerse muziek microtonale toonstelsels bestaan en worden gebruikt. Vooral de 31 toonsverdeling van Christiaan Huygens leek me erg interessant. Wat ik me hierbij afvroeg, zijn er mensen op het forum die zich reeds met dit soort muziek/toonstelsels hebben bezig gehouden en waarom is dit soort muziek zo weinig gekend binnen de westerse cultuur. blijkbaar zijn er wel verschillende instrumenten gebouwd om specifiek bepaalde toonstelsels te kunnen spelen. Verder vind ik het vreemd dat in verschillende andere culturen microtonaliteit reeds zeer vroeg een plaats kreeg binnen de muziek. In de oosterse muziek zoals in Turkije en Indië heeft microtonaliteit praktisch altijd bestaan maar (voor zover ik kon vinden) heeft dit soort muziek pas in het begin van de 19de eeuw zijn intrede gedaan in Europa en dat terwijl Christiaan reeds in de 16de eeuw onderzoek deed naar microtonaliteit. Waren wij in de westerse wereld dan zo beperkt in ons denken of was er een specifieke reden waarom onze musici zichzelf de beperkingen oplegden van onze standaard toonstelsels.

    ter illustratie bij deze een linkje naar een werk van Ben Johnston die werd geïnspireerd door o.a. Harry Partch waarbij ik vind dat microtonen worden gebruikt om een zekere spanning op te bouwen binnen het stuk die dan opnieuw kan worden losgelaten wat je moeilijk kan bereiken zonder microtonen.

     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2020
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik werd laatst door onze orgelreparateur (Pels & van Leeuwen) er op gewezen dat er in Amsterdam een orgel staat met een 31-tonig systeem. De man vertelde dat omdat hij betrokken was bij het stemmen van dat orgel. Het heeft niets met een strijkinstrument te maken vandaar dat ik enkel een link geef: https://www.muziekgebouw.nl/pQYVpSG/fokkerorgel.
     
    Satch vindt dit leuk.
  3. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Nederland heeft op dit gebied blijkbaar wel wat in zijn mars met Huygens, Fokker, Zegers hebben ze wel klinkende namen binnen dit genre. Yuri Landman een Nederlandse instrumentbouwer/luthier/striptekenaar heeft ook een instrument gebouwd op dit principe, de moodswinger is opgenomen in de collectie van het musical instrument museum in Phoenix helaas ook geen strijkinstrument dus ook alleen een linkje :).
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Moodswinger

    ps. Ik mag er niet aan denken zo'n instrument te moeten stemmen.
     

Deel Deze Pagina