Altviool 41cm te koop

Discussie in 'Aangeboden' gestart door roosmvries, 10 jun 2022.

  1. roosmvries

    roosmvries

    Lid geworden:
    10 jun 2022
    Berichten:
    3
    Ik verkoop mijn altviool omdat ik de kans heb gekregen een andere te kopen. Hij is door C. Jünemann getaxeerd op €1800, het taxatierapport zit erbij. Over de jaren heen heeft de alt een nieuwe stapel gekregen, nieuwe stemschroeven en een andere kinsteun bij Andreas Post.

    Eventueel verkoop ik de alt met stok (in overleg, moet opnieuw behaard worden), en eventueel met koffer. De alt is waarschijnlijk Roemeens. Corpuslengte is 41cm. Hij heeft een mooie diepe klank en spreekt vrij makkelijk aan, maar is niet te zwaar in de hand.

    De alt kan in Amsterdam of Schoorl uitgeprobeerd worden.
    WhatsApp Image 2020-05-15 at 11.45.56.jpeg
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Staat er in het taxatierapport geen informatie over de herkomst, bouwperiode en/of vermoedelijke bouwer?
     
  3. roosmvries

    roosmvries

    Lid geworden:
    10 jun 2022
    Berichten:
    3
    Nee, helaas was er niet meer te achterhalen dan dat het vermoedelijk Roemeens is.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Niet vermoedelijk, maar hoogstwaarschijnlijk Roemeens volgens mij. De eventuele koper adviseer ik de snarenhouder te ontdoen van drie fijnstemmers of, nog beter, te voorzien van een snarenhouder met 4 geïntegreerde fijnstemmers (al voor minder dan 2 tientjes verkrijgbaar)
     
  5. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Hebben die geïntegreerde fijnstemmers dan geen negatief effect op het geluid?
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Nee, die losse, aangeschroefde fijnstemmers op een al vrij zwaar ebbenhouten snarenhouder zijn relatief zwaar op een plek waar je dat niet wilt hebben en hebben juist een negatief effect. Géén fijnstemmers (of behalve dan een stuks bij gebruik van een stalen A ) óf 4 geïntegreerde op een snarenhouder van hout of kunststof zijn een veel betere (lichtere) keuze, ook akoestisch gezien.
    Losse fijnstemmers werken bovendien vaak minder goed dan geïntegreerde.
     
    Satch vindt dit leuk.
  7. roosmvries

    roosmvries

    Lid geworden:
    10 jun 2022
    Berichten:
    3
    Ik heb niet echt verstand van fijnstemmers, maar ik geloof dat deze al geïntegreerd zijn. En ze hebben het in ieder geval altijd goed gedaan :) Ik speel inderdaad nu met slechts 1 fijnstemmer voor de A, maar ik weet ook dat veel mensen het fijn kunnen vinden om wel 4 fijnstemmers te hebben. Ik zou ook niet met zekerheid kunnen zeggen of het ebbenhout is, maar u heeft daar vast meer verstand van!
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De fijnstemmers op de getoonde alt zijn los, aangeschroefd en niet geïntegreerd. De losse alt- fijnstemmers zijn bedoeld voor een stalen A en niet voor de DGC snaren van kunststof en zeker niet voor darm. Wie met geïntegreerde fijnstemmers wil spelen kan het beste kiezen voor een Wittner Ultra (kunststof, uitstekend uitgebalanceerd gewicht) of een van de (veel duurdere) houten varianten (Model Pusch, Bois d'Harmonie, Teller, Ulsa etc)
    Wie darmsnaren gebruikt, moet daar helemaal maar afzien van fijnstemmers, aangezien darmsnaren naar hun aard, hoegenaamd niet reageren op fijnstemmers. Bovendien zijn de knoopeinden van veel darmsnaren ook helemaal niet geschikt om te bevestigen aan de fijnstemmer in kwestie.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2022

Deel Deze Pagina