ALtviool Mathias Neuner Geigenmacher in Mittenwald, 1876 Nro 94

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Johan23, 25 okt 2014.

  1. Johan23

    Johan23

    Lid geworden:
    25 okt 2014
    Berichten:
    7
    Deze viool heb ik geërfd van mijn opa en laten taxeren.
    Zelf heb ik geen verstand van violen maar hij wist me te vertellen dat het een altviool is met een redelijke taxatiewaarde . De informatie die in het label staat is (zie ook foto):

    Mathias Neüner Geigenmacher in Mittenwald, 1876 Nro 94
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 25 okt 2014
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Zelfs hetzelfde opus nummer als alle violen op internet! wow Mathias heeft vast veel violen en alten gemaakt die allen nummer 94 waren.

    Heeft de taxateur je ook verteld dat het labeltje van internet komt?

    Alt lijkt overigens meer op een viool.
     
  3. Johan23

    Johan23

    Lid geworden:
    25 okt 2014
    Berichten:
    7
    Bedankt voor je feedback de taxateur heeft me niet verteld dat het labeltje van het internet komt.
    Maar even googelen heeft me wel verteld dat nummer 94 het huisnummer is van de bouwer en niet het serienummer:

    Vielleicht ein Sohn von Mathias I., dessen Zettel er auch verwendet. (Die gedruckte No. 94 ist die Hausnummer und nicht die Nummer seiner Arbeit.) Er war Theilhaber der Firma Neuner & Hornsteiner und auch Bürgermeister von Mittenwald.

    Of het een alt of een normale viool is weet ik inderdaad niet zoals gezegd ik heb er totaal geen verstand van, wel heb ik veel vertrouwen in de taxateur.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Inderdaad Chris: het is het huisnummer. Dat wil dus nog niet zeggen dat het een "echte" is! Wat is de grootte van de alt (gemeten over het achterblad exclusief het hieltje van de hals) en wat kost hij? (willen wij dan allemaal weten!) Taxatiewaarden, redelijk of niet betekenen nog geen handelswaarden, die zijn gebaseerd op w.d.g.e.v.g.
     
  5. Johan23

    Johan23

    Lid geworden:
    25 okt 2014
    Berichten:
    7
    Goedemiddag,

    De alt (ik neem aan dat dit de rug is van de klankkast) is 38cm lang.
    Smalste punt is 12 cm bovenkant breedte is 18 cm en onderkant breedte is 22cm de hals is 16cm. De diept is 5 a 6 cm.
    De prijs is 1750 euro of w.d.g.e.g.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    In mijn literatuur komt wel een Matthias Neuner voor, dus géén Neüner (met Umlaut!)
    En deze Neuner is in 1832 gestorven. Een instrument van hem kan dus niet zijn gebouwd in 1876.
    Het label lijkt me dus fake.
     
  7. Johan23

    Johan23

    Lid geworden:
    25 okt 2014
    Berichten:
    7
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ja, die wordt genoemd, maar als je goed leest dan staat daar geschreven dat zelfs na de dood in 1832 van Matthias Neuner, zijn naam werd gecontinueerd en ge- c.q misbruikt. Er werden echter verschillende spellingen en verbasteringen van Neuner in omloop gebracht. Zo zijn bekend: Mathias Neiner , Mathias Neuner, Mathias Neüner soms zelfs gelegen aan de Isar.
     
  9. Johan23

    Johan23

    Lid geworden:
    25 okt 2014
    Berichten:
    7
    Aha zo komen we ergens.
    Dus als ik het goed begrijp is dit niet de originele Matthias Neuner maar een latere viool die onder bijna dezelfde naam is geproduceerd. Maar dan is de taxatiewaarde ook navenant neem ik aan?
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Neen, dit is geen originele Matthias Neuner.
    De waarde van een echte Neuner is veel hoger dan de waarde die de taxateur heeft afgegeven. Of die waarde reëel is kan ik niets over zeggen en dus kom je weer uit bij de eerdere gedane uitspraak: w.d.g.e.v.g.
     
  11. Johan23

    Johan23

    Lid geworden:
    25 okt 2014
    Berichten:
    7
    Ja dat is wat ik bedoelde de afgegeven taxatiewaarde is correct aangezien het geen originele Neuner is,een originele Neuner zou hoger uitvallen.

    Wat een vreemde wereld die violen wereld :confused:
     
  12. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Alleen leefde er blijkbaar ook een Mathias Neuner van 1831 - 1890, zie link hieronder.
    En wat je zegt, de naam werd ook gebruikt voor fantasie etiketten.

    http://www.geigenbauatelier-ulm.de/de/instrumente/violinen/5000-10000-eur/mathias-neuner.html
     
  13. Johan23

    Johan23

    Lid geworden:
    25 okt 2014
    Berichten:
    7
    Hmm verwarrend allemaal hoe kan ik dit het beste aanpakken om tot een uiteindelijke conclusie te komen?
     
  14. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Welkom in de wereld van de valse etiketten en de violen die niet zo oud zijn dan ze er uitzien.
    Ik weet niet bij wie je de altviool hebt laten taxeren maar een goede vioolbouwer zal je kunnen vertellen of het tenminste een Mittenwald altviool is of een intrument uit een andere streek en tijd die is opgewaardeerd met een interessant etiket. De waarde die je noemt doet inderdaad het laatste vermoeden.
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
  16. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Nou nee, het is (eigenlijk overal) Mathias Neuner.
    Neuner is overigens een bekende en nog steeds veel voorkomende naam in Mittenwald, net als Hornsteiner.
     
  17. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Als ik even Google kom ik overigens nog een leuk feitje tegen. Blijkbaar werden in de fabriek van Neuner en Hornsteiner ook violen gemaakt met het label Mathias Neuner. Een eerbetoon aan de oude baas?

    https://www.skinnerinc.com/auctions/2428/lots/222
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Veel heeft het niet opgeleverd: US$119,=
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
  20. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000

Deel Deze Pagina