Altviool/viool

Discussie in 'Altviool' gestart door Sanne86, 2 sep 2009.

  1. Sanne86

    Sanne86

    Lid geworden:
    2 sep 2009
    Berichten:
    3
    Hallo iedereen,

    Ik wil eerst even mijn vreugde met jullie delen; Ik heb net een geweldig mooie altviool mee naar huis genomen :D Ik ben er helemaal gelukkig mee, weet niet of mijn buren ook zo blij zijn, maargoed over een jaar of 5 kunnen ze hopelijk wel genieten van mijn spel haha.
    Van mijn 6e tot mijn 13e speelde ik viool, dat is nu zo'n 10 jaar geleden dus ik moet echt weer helemaal opnieuw beginnen. Ik ben nu volop toonladders aan het oefenen en volgende week heb ik mijn eerste les.
    Nou had ik een vraagje voor jullie..maakt het erg veel verschil uit als ik les krijg van iemand die viool speelt in plaats van alt? Of is het om de basis te leren niet zo heel erg?

    Groetjes, Sanne
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Welkom op dit forum:
    Volgens mij zijn er viooldocenten die ook alt-les geven en zich daarin dan ook verdiept hebben. Dat lijkt mij een minimale voorwaarde. Anders zou ik een echte altjuf c.q. meester kiezen; de basisbeginselen van strijken e.d. heb je waarschijnlijk nog wel. De pedagogen op dit forum hebben daar vast ook nog wel en oordeel over.
     
  3. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Een alt vereist een iets andere streektechniek, je moet gemakkelijk de altsleutel tot je nemen, je moet methodes en stukken kennen specifiek voor de altviool... het lijkt me beter om naar een gediplomeerd altviolist te gaan of een violist die in ieder geval veel alt-ervaring heeft. Maar een violist die dat niet heeft, zal ook niet zo snel alt-les gaan geven, denk ik.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Sanne, ook van mij welkom op dit forum!

    Hoewel Bert alleen maar pedagogen uitnodigt om te reageren, neem ik aan dat ik als niet-pedagoog (op strijkersvlak dan), tóch een reactie mag plaatsen. ;)

    Ik heb vele tientallen jaren viool gespeeld, maar ben na een hele serie violen gebouwd te hebben, eens een altviool gaan bouwen. Toen die gereed was, ben ik er zélf op gaan spelen. Er ging een wereld voor me open! Nooit geweten dat daar zo'n mooie warme klank in zat. Had ik dat maar eerder geweten. Nu moet ik de altsleutel aanleren en dat lukt nog niet zo best. Mogelijk dat dat ook komt omdat ik ook nog zo af en toe viool speel?

    Altviool #2 is nu in aanbouw.

    Er zit wel wat verschil in het bespelen van een viool of altviool en dat zul je vermoedelijk zelf ook wel hebben ervaren. Een altviool speelt gewoon anders. Ik spreek niet uit ervaring, maar als ik zou moeten kiezen zou ik gaan voor een docent(e) die voldoende onderlegd is in het altviool-spel. Maar ja, hoe kom je daar achter?

    Je buren mogen allang blij zijn, dat het een altviool is geworden en geen viool, want de laatste dringt wat verder door en is scheller dan de sonore warme klanken van een altviool. Mochten er probleempjes zijn met de buren, zou je dat argument misschien nog kunnen aanvoeren?

    Succes met je nieuwe altviool.


    Frits
     
  5. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Allereerst, wat leuk dat je altviool gaat spelen!!!

    Ik heb zelf een paar jaar les gehad van een viooldocente maar ik ben daar achteraf alles behalve tevreden over... destijds wist ik helaas niet beter.
    Altviool vereist een andere aanpak en ik zou je aanraden om een echte altviooldocent/e te zoeken!
     
  6. Sanne86

    Sanne86

    Lid geworden:
    2 sep 2009
    Berichten:
    3
    Wat leuk, zo snel al reacties, bedankt allemaal!
    Ik heb een lerares gevonden die zelf alt speelt, maar ze heeft tot nu toe alleen nog maar les gegeven aan violisten (zeg ik dat goed violisten?) Het lijkt me wel dat ze me heel wat kan leren. Daarnaast heb ik ook contact gehad met een studente aan het conservatorium, zij speelt alt, alleen begint pas net met het geven van lessen.
    Voor de zekerheid heb ik ook aan mijn vioolbouwer gevraagd of hij toevallig nog iemand kende, hij wist wel een altjuf maar die woont wat ver weg, dan ben ik toch bijna een uur aan het reizen voordat ik eindelijk aan de les kan beginnen..
    Ik weet nog niet zo goed voor wie ik ga, ik neem eerst bij alledrie een proefles en dan kijk ik verder.
    Hoe kan het toch dat er veel minder altspelers/leraren zijn? Want wat Frits al zei: er zit zo'n warme klank in!

    Oh en wat mijn buren betreft, ik probeer zoveel mogelijk in de middag te spelen als ze aan het werk zijn dus ik denk dat we geen problemen krijgen. Mochten ze over een paar weken toch aankloppen dan zal ik ze zeker vertellen dat ze nog geluk hebben dat ik voor een altviool heb gekozen :lol:

    Mocht er iemand zijn die een goede altdocent(e) weet in de omgeving van 's-Hertogenbosch dan hoor ik het graag.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Nu je toch eenmaal voor alt hebt gekozen kunnen we het wel verklappen: er zijn zo weinig altisten omdat er zoveel moppen over altviolisten worden verteld :)
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maar dat zou juist een voordeel kunnen zijn!

    Frits
     
  9. Sanne86

    Sanne86

    Lid geworden:
    2 sep 2009
    Berichten:
    3
    Haha nu ben ik wel erg nieuwsgierig naar die moppen, die moet ik hier op het forum vast ergens kunnen vinden dus ik ga nu op zoek!

    Groetjes, Sanne
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Da's geen reclame voor dit forum! :(

    Daarom geef ik je dan maar als tegenhanger de directe link: Strijkersmoppen
    Bovendien het merendeel in het Nederlands! Wat wil een mens nog meer.


    Frits
     
  12. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Zie onderstaande stelling.
    Prullenbak?

    "if you do switch over to viola be sure to get a teacher that play viola or else you'll play like a violinist and............. injure your wrist"(?) :mad:


    Een uitspraak die ik aantrof op: http://www.wikihow.com/Play-Viola
     

Deel Deze Pagina