Altvioolkist

Discussie in 'Aangeboden' gestart door M., 11 jun 2009.

  1. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een goede, stevige altvioolkist voor een 17,5 inch altviool.
    Pogingen om er eentje te vinden zijn tot nu toe allemaal vergeefs...

    Ik ben niet op zoek naar een flutkoffer van schuimrubber maar eentje die tegen een stootje kan.
    Wie kan mij helpen?

    Alvast bedankt!


    Matthijs
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Alten tot zo'n 42,5 cm passen meestal wel in een standaard kist. Je vioolbouwer heeft deze altvioolkisten te koop in allerlei prijsklassen en kwaliteiten. Wel even de alt meenemen om te kijken of de kist past. :)
     
  3. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Mijn altviool is 44,5 (17,5 inch is 44,5 cm) :/
     
  4. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Dan moet er wellicht een kist op maat gemaakt worden.
    Maar dat kan je pas zeker weten, als je met je alt bij je vioolbouwer bent geweest. :)
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Tot 43cm kun je geluk hebben met een standaard geleverde koffer. Daarboven wordt het inderdaad maatwerk.
    Een atelier dat maatwerk levert is b.v.Bergner http://www.etuibau-bergner.de/index.html
    Ik geloof dat Musafia in Italië http://www.musafia.com/howtoorder.html ook kisten op maat maakt. Jouw vioolbouwer kan je vast verder helpen.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    Als je die prijzen ziet!! Begint zo om en nabij de € 700,=.
    Mag het even wat kosten?

    Frits
     
  7. Lautje-Vla

    Lautje-Vla Laura

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    67
    Voor die in Frankrijk was de hoogte te hoog toch? kan je niet een lagere kam laten aanmeten?? Waardoor ie net wel past?
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    M.a.w.: het instrument zodanig aanpassen dat zij net in de koffer past?
    Hmm, een merkwaardige gedachte, die mij aan het volgende waar gebeurde doet denken:

    in de beginfase van mijn vioollessen, had ik eerst een 3/4 huurinstrument van de muziekschool. Aangezien mijn armen kennelijk lang genoeg waren voor het hanteren van een volwaardige 4/4 strijkstok -vond de leraar- kreeg ik daarom een 4/4 stok. Maar ja, de koffer was er eentje die was gemaakt voor het behuizen van een 3/4 instrument, zodat een hele strijkstok daar niet in paste. Ik heb zeker een jaar de strijkstok een stukje uit de koffer moeten laten steken om de combinatie viool-strijkstok mee te nemen. De deksel van de koffer kon nog nét dicht met een beetje wringen. Om uit deze vreemde situatie te komen, moest ik op verzoek van mijn vader dan maar eens vragen of het goed was dat hij er een stukje af zou zagen(!!), want dan paste de strijkstok er weer in. Als kind stel je die vraag ook gewoon en het antwoord werd nogal lacherig gegeven: mocht niet.

    Als ik dit zo neerschrijf, komt bij mij de vraag op waarom de leraar dan ook niet overging om een groter 4/4-instrument te adviseren. Mijn rechter arm was immers lang genoeg voor een 4/4 strijkstok?

    Frits
     
  9. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Ik heb nu een koffer uit Canada op het oog:

    http://www.violins.ca/cases/brochures/brochure_viola_case_oxford_grande.html

    Ik heb al wat mailcontact gehad en mijn altviool zou in deze koffer moeten passen, het vervelende is alleen dat de betreffende meneer niet echt snel is met reageren. En dat is zacht uitgedrukt. Het lijkt net of hij niet wil verkopen, maar ik hou stug vol :cool:

    Een tip voor altviolisten met een heel groot instrument;) Een mooie kist voor een relatief lage prijs van 300 euro!
     
  10. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Je kunt ook op deze site kijken en die 17.5 " altviool kopen voor € 244, dan krijg je de altvioolkist erbij! En ik verzeker je, de instrumenten die ze leveren zijn uitstekend! Ik spreek uit ervaring, ik heb een vrij brede altviool van hen gekocht, met cellokrul, voor ....€ 150,- exclusief verzendkosten (€ 40), met kist en stok. De stok was niet bijzonder, maar de kist past precies om het instrument..

    http://cgi.ebay.nl/Summer-Sales-Large-17-5-Advanced-M19-Viola-5-Star_W0QQitemZ150378698873QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item230344d879&_trksid=p4634.c0.m14.l1262



    :)
     
  11. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Ik ga geen nieuwe altviool kopen, en zeker niet van 244 euro! Bedankt voor de tip, maar waarschijnlijk krijg je deze koffer erbij:

    http://www.violinslover.com/picture_detail_site.php?adresa=http://www.violinslover.com/cases/photos/G100violacase_051lightpurple.jpg&rP=

    Schuimrubber en niet waterdicht!!! en de riemen voor op de rug zijn bij mij al kapot en hangen er met wat kunst en vliegwerk nog aan.

    :|
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @Liuwe:
    Ik heb een aantal instrumenten van deze leverancier gezien. Het zijn hooguit aardige studieinstrumenten wanneer ze tenminste goed worden opgetuigd, van een andere stapel en kam worden voorzien etc. Voor een vioolbouwer zit er voor een paar honderd euro werk en materiaal aan voordat het speelklaar is, hetgeen eigenlijk voor alle Chinese instrumenten geldt.
    De kwalificatie "uitstekend" vind ik sterk overdreven.
    De kwaliteit van de bijgeleverde koffers is bedroevend: geschikt om containergewijs violen van China naar Europa te vervoeren zodat het instrument niet beschadigt en ook nog wel geschikt om een instrument op te bergen wanneer je het een tijdje niet gebruikt, maar absoluut onder de maat voor dagelijks gebruik. De ritsen laten het in no time afweten, het handvat valt er af en de rugzakbanden gaan nogal snel kapot.
     
  13. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Beste Bert,

    Je mening over de koffers kan ik wel delen, maar als je , net als ik, de koffer altijd achter in de auto vervoert en er gewoon wat voorzichtig mee bent, dan kan die nog een hele tijd mee. Maar toegegeven, het is niet het degelijke werk uit Europa (in zover dat ook niet in China wordt gemaakt...)

    De altviool die ik heb gekocht (ik had voor de aardigheid een bod uitgebracht op zo'n instrument en ik bleek de hoogste, wat misschien iets zegt over het instrument, maar op de foto's zag het er prima uit) is naar wat ik bij anderen heb gezien (ja, ook een barokviool van jou!) goed afgewerkt, de stemsleutels werken prima, de kamronding is goed, de sluiting op het bovenblad goed en de klank is goed, het instrument spreekt gemakkelijk aan. Laat ik het zo zeggen: de mensen met wie ik strijkkwartet speel vinden de klank mooi, diep en goed passend bij de andere instrumenten. Nu zegt dat ook niks, maar mijn medeleden spelen niet op brandhout. Wat het handwerk betreft (inleg, krul, welving van de bladen, vorm van de krans en de aansluiting van de krans op de bladen) kan ik weinig negatiefs melden. Ik heb wel veel duurdere instrumenten in handen gehad die ik heel wat minder goed afgewerkt vond. Maar Bert, het blijft altijd een persoonlijk oordeel, ik vind soms dure violen ook niet mooi van klank, maar het hangt helemaal af van je referentiekader. Als een viool gemakkelijk aanspreekt en doet wat jij wilt, dan spreekt er ook vaak een bepaalde gewenning mee. Als je een nieuw instrument laat bouwen, weet je ook niet hoe het eindresultaat uiteindelijk zal klinken en dan moet je er ook maar aan wennen. Ik heb daar trouwens prima ervaringen mee.
    :)
     
  14. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Zelf heb ik ook een Chinese kist gekocht maar die ziet er gelukkig anders uit dan op de foto's die ik daarnet hier zag. Voor een rebec zijn geen kisten te koop. Dit geldt overigens voor de meeste middeleeuwse buitenmodellen. Veel strijkers van vedels e.d. zullen zelf aan het knutselen moeten slaan en dat doe je niet met een kist van 300 euro.

    Ik heb een eenvoudige 4/4 vioolkist gekocht. Wat in de weg zat voor mijn rebec heb ik eruit gehaald en wat de rebec aan bescherming en ondersteuning nodig had, heb ik toegevoegd. Het grootste probleem was de kamhoogte. Zelfs van een altvioolkist was ik niet zeker of dat zou passen. Ik heb toen een gat gemaakt in het deksel en daar een veilige overkapping op gemaakt die weer netjes onzichtbaar verstopt zit in de zogenaamde muziekhoes. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen voor deze klus te vinden is, maar ik had weinig keus.
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Er zijn ook Chinese kisten van redelijke kwaliteit. Veel GEWA kisten komen tegenwoordig ook uit China en zelfs Musafia laat het eenvoudigste en goedkoopste model deels in China maken. Het ligt aan het materiaalgebruik, het ontwerp, het vakmanschap van de werknemers en de eindcontrole of een product uiteindelijk goed of slecht wordt. De plaats waar het wordt gemaakt is minder van belang; dat kan ook in China.
     
  16. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Is er iemand bekend met kisten van het merk "Concord"?

    Bijvoorbeeld zoiets: http://ecx.images-amazon.com/images/I/51M7D43G3HL._MuseumViola_.jpg

    Ik heb deze besteld omdat er alten van 17.5 inch lang en 11 inch breed inpassen... ze worden gemaakt in China.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    GEWA verkoopt ook Concord. Maar wat ik heb gezien is tot een lengte van 42,5 cm. Bij grotere maten wordt het -ook bij GEWA- maatwerk met het bekende prijskaartje.

    Frits
     
  18. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Ik heb gemaild met een bedrijf dat deze koffer verkoopt en zij hebben mij ervan verzekerd dat een 17.5 inch ook in die koffer past, hij zit alleen wat strakker.
     
  19. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ik weet niet hoeveel je koffer te lijden heeft, maar je zou een vrij simpele alt koffer kunnen kopen met een binnenkant van foam. Dit is met een beetje knutselen relatief gemakkelijk wat breder en langer te maken.
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dat is een slecht advies. Het binnenwerk van koffers modificeren is bijna onmogelijk door de op het schuim of het hout gelijmde bekledingsstof. Wanneer je het toch probeert eindigt het in een drama of prutswerk.
     

Deel Deze Pagina