Amateur vioolbouw en hout, hout en nog eens hout!

Discussie in 'Viool' gestart door remi, 5 jul 2004.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Het bouwen/maken van een viool is natuurlijk geen hobby waarvan je zegt dat doe ik even!
    Buiten het feit dat je heeeeel veel moet leren over hoe de viool wordt gebouw, wat de verhoudingen zijn, waar je op moet letten, de hoeveelheid geduld die je moet hebben om het bouwen/maken onder de knie te krijgen is er natuurlijk het probleem om aan de juiste hout soorten te komen.
    Na heel veel telefonische en internet rondzwervingen ben ik bij de volgende adressen voor hout terecht gekomen.

    Hout om op te proberen en te leren snijden:
    De Amsterdamse fijnhouthandel (heel vrindelijke en behulpzaam), t4e vinden op http://www.fijnhout.nl/
    Ook een goed adres voor hout om op te "leren" is de site van de beeldhouw winkel hier in scheveningen, te vinden op http://www.beeldhouwwinkel.nl/
    Dan hebben we hier in Den Haag nog een bedrijf dat onder de naam Van Beek houthandel is gevestigd is op de hoek van de Koningin Emma kade en de Elandstraat, maar meneer is wat arrogant, en zeker niet vriendelijk.
    Dan hebben we natuurlijk nog de Arnhemse fijnhouthandel, te vinden op http://www.af.nl/
    Vriendelijk als altijd (zie ook Amsterdam).
    Voor de rest heb ik nog een adres in Belgie gevonden voor tonewoods, dus zodra ik daar meer over weet laat ik het julie weten.

    Hebben julie nog adressen of aanvullingen? Laat het please weten, alle informatie is welkom.

    Een beginndend vioolbouwer,

    Groeten van remi
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Beste Remi,

    Ik denk niet dat er veel vioolbouwers zijn die hun hout kopen bij de door jou gevonden leveranciers. In Nederland zijn vrijwel geen leveranciers voor strijkinstrumentenhout die ook een voldoende grote vooraad, dus keus, hebben. Vandaar dat hout meestal betrokken wordt van handelaren uit Italië, Duitsland, Frankrijk, Slowakije etc.

    Groet, Bert Boon


    (Dit bericht is door BertBoonVioolbouw bijgewerkt op 05/07/2004 om 09:44 uur)
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Bert,

    Natuurlijk begrijp ik dat er in Nederland (bijna) geen goed (extreem goed) hout te koop zal zij. En dat ondanks dat wij (jullie dus) een behoorlijk aantal instrumenten van zeer goede kwaliteit weten te maken.
    Toch moet het volgens mij mogelijk zijn om een best redelijke viool te bouwen met het hout dat o.a. door de Amsterdamse frijnhouthandel geleverd wordt.

    Als beginnende vioolbouwer moet je nu eenmaal leren, heel veel leren, daarbij komt het feit dat een opleiding in Mittenwald zeker niet voor iedereen is weggelegd.
    Buiten de kosten en de tijd die een dergelijke (professionele) opleiding kost, moet je dus wel 300% zeker zijn dat je de rest van je leven wilt wijden aan het bouwen/repareren/onderhouden e.t.c. van dergelijke instrumenten.

    De door mij gemelde leveranciers zijn natuurlijk geen advies voor de professionele bouwer maar… wil je leren vioolbouwen en moet je nog oh zo veel leren, dan zijn (volgens mij) de door mij gemelde adressen nog niet zo slecht.

    Zelf heb ik al enig maanden een mooi blok hout voor een hals (ahorn), c.a. 35 jaar de tijd gekregen om te drogen en van een ongeveer 100 tot 150 jaar oude boom. Maar waag mij er nog niet aan om hier een hals uit te snijden. Moet je dan in al je enthousiasme een prachtig blok ahornhout in de eerste poging verpesten?
    Lijkt mij van niet! Zelf ben ik begonnen te oefenen op een paar stukken grenen/vuren.
    Nu nog een paar keer oefenen op wat essenhout omdat dat niet zo snel splijt als vuren en dan natuurlijk de vuurdoop op echt esdoornhout.

    Helaas zitten veel houthandels voor “tonewood” en speciaal gereedschap voor de vioolbouw in het buitenland en het lijkt wel als of wij als Nederlanders op dit gebied een beetje buiten de boot vallen.

    Doch, ieder jaar gaan wij op vakantie, dit jaar dus ook en het wordt natuurlijk Frankrijk, mijn favoriete vakantieland.

    Mocht je een of meerdere adressen hebben dan zou ik het graag vernemen.

    Met vriendelijke groet

    Remi
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Sommige houtleveranciers leveren ook per post, ook aan privépersonen zonder btw nummer; je betaalt dan de buitenlandse btw, maar die is soms lager dan de nederlandse (bestelling via internet of via de telefoon). Een kleine hoeveelheid niet al te zeer gevlamd hout voor oefendoeleinden hoeft op die manier niet zo duur uit te pakken. Voor je "magnum opus" ga je natuurlijk zelf in het buitenland een topstuk uitzoeken!
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Overigens lijkt het mij niet zo zinvol om het snijden van een krul op iets anders te leren dan op esdoorn; essen, grenen en vuren reageren absoluut totaal anders op je messen, schraapstalen en gutsen; een goedkoop halsblok verdient m.i. de voorkeur en het is geen schande om je eerste poging in de kachel te gooien!
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    @ Bert
    In de kachel gooien? Aan me nooit niet, ik wil graag mijn voorderingen zien.

    Het klopt wel dat esdoorn heel anders snijd als alle andere houtsoorten maar toch zou ik het zonde vinden om het blok esdoorn hout dat ik heb bij de eerste poging tot een
     

Deel Deze Pagina