Amati familie

Discussie in 'Boeken en publicaties' gestart door sarasate15, 4 jun 2006.

  1. sarasate15

    sarasate15

    Lid geworden:
    30 apr 2006
    Berichten:
    13
    Hallo,

    Ik wil graag meer informatie hebben over de amati familie. Weet iemand daar misschien meer van. Op internet kom ik soms 2 verschillende nicolaus amati tegen. Zijn er ook meerder?

    Hartelijke groeten, Niek Baar
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Er is het nodige over de familie Amati bekend.

    "Stamvader", tevens "uitvinder" der viool was Andrea Amati (rond 1530 tot 1610). Net als de Stradivari's waren ze rijk, vioolbouw zal niet dadelijk nodig zijn geweest om in leven te blijven.
    Hij had twee zoons: Antonio (rond 1560-1620) en Giral(o)mo (rond 1560-1630), zij werken samen in het atelier. Girolamo had een zoon Nicolo (1596-1684), deze wordt de beroemdste van zijn geslacht. Hij is de leermeester geweest van o.a. A. Stradivari. Nicolo heeft een zoon gehad, ook weer een Giral(o)mo (1649 - 1740), die als het ware de concurrent was van genoemde A.Stradivari, buurman, tijdgenoot; ze haalden bij dezelfde apotheker hun lak en beiden wisten niet wat daarin zat.
    Je kunt heel veel gegevens vinden op Internet; ik haalde ze uit het oude doch redelijk voortreffelijke geschrift van Louis Metz (inderdaad, dezelfde die die leuke vioolmethode heeft geschreven) Stijkinstrumenten, vroeger en nu. (1974). Er zijn op Internet mooie afbeeldingen van Amati-instrumenten te vinden.
     
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    die gekke kopjes in bovenstaand stukje staan op de plaats van een tussen haakjes geplaatste o! De naam Girolomo/Giralomo worden in het Latijn vaak weergegeven met de naam Hieronymus.
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ter aanvulling:
    Antonio en Girolamo (Heronimus) staan bekend als de gebroeders Amati. [/u]

    En dragen het label: Antonio & Girolamo Amati
    Zowel Antonio als Girolamo hebben enkele instrumenten gebouwd met alleen hun eigen label, maar de meeste instrumenten bouwde ze samen.

    Dan is er nog Dom Nicolo Amati maar die komt uit Bologna en staat ook bekend als Nicolo Marchioni niet te verwarren met Nicolo Macaroni -woordspeling-.
    En er is nog een Girolamo II (de tweede) die uiteraard de zoon is van...

    Meer informatie is te vinden op:
    http://www.cozio.com/Luthier.aspx?id=113

    Remi
     
  5. sarasate15

    sarasate15

    Lid geworden:
    30 apr 2006
    Berichten:
    13
    Hallo iedereen,

    bedankt voor de informatie. Ik heb ondertussen een boek geleend bij het conservatium in den haag. Dit boek heet: Italian violin makers en in geschreven door: Dhr. Jalovec. Het is een boek van ong. 500 bladzijden vol met informatie van italiaanse vioolbouwers.

    Hierin staat dus dat er in de hele familie 4 nicolo's zijn. Dat was waar het mij omging.

    In ieder geval bedankt[/img]
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Sarasate15,

    Als je dan toch aan het spitten bent kun je net zo goed even langs de koninklijke bibliotheek/muziek bibliotheek, voor 15 euro per jaar krijg je toegang tot een reeks boeken en informatie waar je dol van wordt.

    De Bibliotheek van het Nederlands Muziek Instituut is te vinden aan het Prins Willem - Alexanderhof 5
    2595 BE te Den Haag

    www.nederlandsmuziekinstituut.nl

    Niet zo ver van het conservatorium dus.

    Het is gelegen achter het winkelcentrum Babylon naast het centraal station
    Openingstijden van maandag t/m vrijdag vN 09.00 - 17.00 uur.

    Remi



    [edit](Dit bericht is door remi bijgewerkt op 12/06/2006 om 22:33 uur)[/edit]
     

Deel Deze Pagina