Amati viool

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Yvonnemarjan, 6 sep 2003.

  1. Yvonnemarjan

    Yvonnemarjan

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    9
    Weet iemand iets van de waarde van een Amati viool uit 1813?Ik ga vioollessen nemen en kreeg deze viool te leen. Er moet nog het e.e.a. aan gebeuren, maar ik vroeg me af wat de viool op zich waard zou kunnen zijn.
     
  2. MiSun

    MiSun

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    14
    Homepage:
    Amati? Das best wel goede naam... Weet je of het een originele is? Vraag het anders aan een vioolbouwer. Meestal voor rond de 10 tot 20 euro taxeren ze haar voor je..

    Mi Sun (q)
     
  3. KarelBredenhors

    KarelBredenhors

    Lid geworden:
    31 mei 2004
    Berichten:
    2
    Homepage:
    euhm.... als het een echte Amati is dan ben je wel blij denk ik (o)
    Trouwens, kosten van het (officieel) taxeren wordt berekend naar aanleiding van een percentage van het getaxeerde bedrag. Bij een Amati zou ik dat dus maar niet ffies voor de lol doen (v)

    maar bouwers kunnen altijd grofweg een schatting maken (gratis)
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Yvonnemarjan,

    Je schrijft dat je een Amati viool ter beschikking krijgt, met als bouwdatum 1813.

    Meest voor de hand liggend is dat het een viool is die gebouwd is naar het model van een Amati.

    De familie Amati:
    Andrea Amati: 1505-1577- Cremona
    Antonio Amati: 1560-1649 – Cremona
    Antonio & Heronimus Amati: 1590 – 1630 – Cremona
    Dom Nicolo Amati: 1720 – 1740 – Bologna
    Heronimus Amati: 1532 – 1630 – Cremona
    Heronmus Amati (II): 1649 –1740 – Cremona (tot 1697, en weer van af 1715), Piacenza (van 1697 tot ongeveer 1715)
    Nicolo Amati: 1596 – 1684 – Cremona

    Zoals je ziet dus geen 1813.

    Echter niet getreurd, het instrument dat je mag gebruiken is heel waarschijnlijk gebouwd maar een Amati model (mooie ronde klank, iets zacht maar met een mooi timbre).

    Een echte Amati kost zeker rond de 100.000 euro maar gaat al vaak naar de 800.000 euro, ‘t is wat de gek er voor geeft.

    Volgens mij heb je gewoon een heel goede viool ter beschikking gekregen, maar is het geen echte Amati.
    Niet getreurd, als hij/zij maar mooi klinkt en je er veel plezier aan beleeft.

    Groetje van Remi
     
  5. Yvonnemarjan

    Yvonnemarjan

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    9
    Hallo,
    Bedankt voor jullie reacties. Ik had inderdaad inmiddels begrepen, dat het een "voorbeeld" van Amati was. De viool is prachtig. Inmiddels heb ik wel een andere viool gekocht. De Amati gaat binnenkort op "revisie", en wordt opgeknapt. Zo komt hij tot zijn recht. Ik ben benieuwd naar de klank daarna.

    Groet, Yvonne
     

Deel Deze Pagina