André Rieu in Nederland

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Henri Vieuxtemps, 7 mei 2008.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Binnenkort geeft André Rieu 2 concerten in de Arena, 1 in Gelredome en 3 in Maastricht. Zie http://www.andrerieu.com/site/index.php?id=agenda&L=1

    27 Jun 2008
    20:00 AmsterdamThe Netherlands Amsterdam ArenA
    Order tickets onlineA Romantic Viennese Night
    Tickets via: www.ticketservice.nl T: 0900 300 1250 (45 cpm)

    28 Jun 2008
    20:00 AmsterdamThe Netherlands Amsterdam ArenA
    Order tickets onlineA Romantic Viennese Night
    Tickets via: www.ticketservice.nl T: 0900 300 1250 (45 cpm)

    04 Jul 2008
    21:30 MaastrichtNederland Vrijthof
    Order tickets online

    05 Jul 2008
    21:30 MaastrichtNederland Vrijthof
    Order tickets online

    06 Jul 2008
    21:30 MaastrichtNederland Vrijthof
    Order tickets onlineTickets via: UITbalie Maastricht T: 043 - 350 55 55 www.uitbaliemaastricht.nl, www.ticketservice.nl T: 0900 300 1250 (45 cpm) , VVV Maastricht T: 043 - 325 21 21 www.vvvmaastricht.nl


    19 Dec 2008
    * ArnhemNederland Gelredome
    Order tickets onlineUniek Kerstgala. Kaarten vanaf 3 mei a.s. via Ticket Service.
    www.ticketservice.nl of 0900-3001250 (€ 0,45pm).

    Zelf ben ik een Rieu-fan. Jaren geleden zag ik hem in Leiden in de Groennoordhallen, waar hij optrad voor 4000 man net als Kiss en de Police daarvoor. Ik was onder de indruk van een violist die zo'n breed publiek kon trekken. Later heb ik hem in Dusseldorf en Maastricht 2 jaar geleden (met de toen nog levende Benny Nijman als gastartiest) op het Vrijthof gezien. Z'n show is nu een stuk beter en uitgebreider. Hij heeft nu een Weens kasteel nagebouwd en naast de 3 tenoren en 3 zangeressen komt er ook steeds meer ijsdansen en ballet bij.

    Zijn jullie ook fan? Of denken jullie, goh een paar keer op tv gezien, wil ik ook wel eens in het echt zien.
    Of denken jullie: Ik zet de tv op nieuwjaarsdag ook niet aan voor al die 2e rangswalsen van de Wiener simphoniker en laat die omhoogvallen 2e violist van het Limburgs Symfonie Orkest lekker bij het LSO bij de 2e violen achteraan spelen, die knoeier, patjepeeer, geldwolf en zakenman met z'n 120 man personeel, zonde dat zo'n stehgeiger met z'n strijkje een Stradivarius misbruikt. Kan een "wereldberoemde" (de roem van een internationaal solist haalt het niet bij de roem van Rieu) solist, die ijzeren repertoire vioolconcerten speelt, niet beter op z'n Stradivarius spelen?
     
  2. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Ik heb groot respect voor Rieu en wat hij allemaal doet en wat hij heeft bereikt. En die Strad, daar heeft hij hard voor gewerkt, dus laat hem er lekker op spelen.

    Alleen, het is niet mijn soort muziek. Ik besteed er geen tijd en geld aan. Dat is geen nijd. Ook zelf speel ik niet graag Strauss. Dat deed ik al niet voordat Rieu bekend werd, en dat doe ik nog steeds niet graag.

    (Zo zie je maar, een mening kan ook genuanceerd zijn.)
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik vind slechts dat André Rieu geen internationaal solist is en als zodanig niet in deze rubriek thuis hoort. Dan zijn er wel andere namen, die bij mij opkomen. Rieu is een vakman, dat wel.
    Ik heb jaren naast een buurman gewoond, die ook op een Stradivarius speelde als amateur. Hij had er plezier in en dat heeft Rieu ook.
    Rieu doet wat Strauss ook deed in zijn tijd en dat is entertainen. Daar is niets mis mee.
    Maar het is mijn smaak niet. :)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.270
    Homepage:
    Laat die zogenaamde Strad van Rieu nou niet voor 100% een Stradivaius zijn!

    Al in 1999 heeft Bouman een klankanalyse uitgevoerd en het blijkt dat alleen het achterblad van Rieu's Strad. een originele Stradivarius is.
    Daar heeft André een klein beetje een miskoop gedaan, tegen beter weten in.


    Frits
     
  5. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Hij is daar de enige niet in, denk ik zo.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.270
    Homepage:
    Waar in?

    Tegen beter weten in toch een zogenaamde originele Stradivarius kopen?

    of:

    dat er vele Stradivarus-eigenaars geen origineel instrument hebben?

    Ik denk dat het laatste toch best wel meevalt hoor. Er zijn best heel goed in tact gebleven Strad.-corpussen. Wat wel bij de meeste violen is gebeurd: het 'craften' van de originele krul in een langere hals. Maar bij het instrument wat André nu heeft, de 'ex-Vodoudez' wisten de 'echte experts' op de veiling in Keulen best wel dat het bovenblad niet van Stradivarius kon zijn en dat de werkelijke waarde alleen daarom al niet meer kon zijn dan de helft van de twee miljoen gulden. Er waren meer twijfels: de ribben, de krul en de halsvoet: reden tot twijfel en onder bepaalde experts zelfs zekerheid.

    Maar goed, André bood hooghartig vanuit zijn hotelkamer. Wannneer hij zèlf op de veiling aanwezig geweest zou zijn, zou hij gemerkt hebben dat er diverse kennners in de zaal juist niet boden op dit instrument. Serge Stam en Willem Bouman hadden ook twijfel en verbaasden zich over het 'afstandelijke bod', wat later van Rieu bleek te zijn.

    Frits
     
  7. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Andre is niet alleen een violist maar ook een zakenman, hij runt meer een bedrijf dan een orkest.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.270
    Homepage:
    Als hij dan een goed zakenman zou zijn geweest, had hij een ander instrument gekocht.


    FO
     
  9. koningwouter

    koningwouter

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    38
    Hij speelt de smartlappen van de vioolmuziek :lol: althans zo reageert het publiek erop.
     
  10. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Doordat André een goed zakenman is en hierdoor geld genoeg heeft, kan hij zich een miskoop permiteren.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.270
    Homepage:
    Wanneer een aankoop als miskoop mag worden gedefinieerd, kan toch niet gesproken worden van een goed zakenman lijkt me.

    Dat André er ook geld genoeg voor heeft liggen, geloof ik direct, maar getuigt nog steeds niet van goed ondernemerschap. Ik vind bovendien dat André veel meer ondernemer en entertainer is dan solist op de viool. Is eigenlijk niet vergelijkbaar met wat bijvoorbeeld Janine Jansen doet.

    De keuze van de muziekstukken is natuurlijk niet zo maar gekozen, daar zit filosofie achter. Het moeten deunen zijn die de mensen pakken, deunen waarbij men het liefst ook nog kan 'inhaken'. Dat is dan ook precies waarom ik geen fan ben van André: de muziek heeft mij niets te zeggen, is veel te voorspelbaar, te simpel en heeft niks spannends in zich.
    Doet mij altijd denken aan André Hazes of Frans Bauer: verschrikkelijke muziek vind ik dat. Ik vind het 'domme muziek', maar dat is mijn definitie.

    Maar laat u zich niet ontmoedigen: wanneer u het allemaal prachtig vindt, geniet er van.


    Frits
     
  12. Mariavtrapp

    Mariavtrapp

    Lid geworden:
    13 okt 2009
    Berichten:
    5
    LOL
    Leuke discussie. Ik heb Andre Rieu met mijn moeder gezien in de ArenA. Wellicht had hij een slechte dag, maar ik vond zijn spel niet mooi klinken. Of je nu wel/niet van de soort muziek houdt die hij speelt, het spelen was gewoon niet mooi. Hij speelde vals....het klonk krassend....echt een beetje jammer. Ik zal eens een cdtje van hem beluisteren.
     
  13. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    Beste mensen,

    ...alleen voor de gezelijkheid!

    &feature=PlayList&p=5C983AE1B96CA2F0&playnext=1&playnext_from=PL&index=44

    groeten,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.270
    Homepage:
    Ja, dat is heerlijke muziek!
    Het gaat hem ogenschijnlijk heel gemakkelijk af. Je ziet aan de man niet dat het voor hem moeilijk zou zijn.

    Is deze meneer een beroemdheid in Roemenië? Mij zegt de naam niets.

    Frits
     
  15. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    Hij studeerde in Moskou met David Oistrah. Hij is 10 jaar geleden overleden. Hij was heel beroemd (de nationale klassieke violist van Roemenië) maar alléén in Roemenië. In communistische tijden mochten de personen niet met elkaar communiceren met het Westen, daarom zijn zij en anderen altijd onbekende artiesten gebleven. Hij speelt hier een stuk van Dinicu (niet Hora Staccato) maar iets anders, dit is iets wat hoort bij onze traditie.
    Hij speelt op een Stradivarius gekocht door Roemenië uit Zwitserland voor hem.
    Voor ons hij is 'onze' Heifetz van Roemenië.

    groeten


    Opm. Administrator:
    er zijn door mij in de tekst een aantal correcties aangebracht om het leesbaar en begrijpelijk te maken.

    Frits
     
  16. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Leuke bijdrage die Hora martisorului. Leuk ook om een klassiek violist het "lichtere genre" te horen spelen.

    Ook voor mij een hele nieuwe naam. Toch lees ik op http://www.ionvoicu.org/activity.htm dat hij op zeer veel plaatsen in de wereld heeft gespeeld.

    Jammer dat er op Youtube verder maar één opname te vinden is (met Yehudi Menuhin).
     
  17. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    Bedankt Frits voor het corrigeren van de tekst. Ik weet niet totdat je het geduld hebt om dat te doen! In ieder geval ga ik nu altijd gebruik maken van de spellingcontrole.

    Ferrie, ook ik zeg dat, is jammer dat
    alleen deze video's te zien zijn.

    Ik kom terug met andere leuke verrassingen.

    groeten
     
  18. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Cavani,

    Voor de volledigheid: Ion Voicou was niet alleen beroemd in Roemenië, maar ook daarbuiten. Hij heeft zelfs plaatopnamen voor DECCA gemaakt. Enkele van zijn opnamen zijn zeer de moeite waard: het 1e vioolconcert van Paganini, het 2e vioolconcert van Prokofiev, het 2e vioolconcert van Wieniawski en de Sinfonie Espagnole van Lalo. Maar het meest indrukwekkend vind ik zijn vertolking, samen met pianiste Victoria Stefanescu, van de 2e vioolsonate van Enesco. Een werk dat helaas veel te weinig wordt uitgevoerd.

    Tenslotte vind ik het spijtig te moeten constateren dat een zesderangs musicus als André Rieu op kennelijk meer bekendheid kan bogen dan een van de groten van het vioolspel.

    Hopf
     
  19. cavani27

    cavani27

    Lid geworden:
    10 okt 2009
    Berichten:
    39
    Geachte heer Hopf,

    Bedankt voor de mooie woorden over deze geweldige violist! Wij Roemeense musici zijn trots op hem, op Stefan Ruha, op Enescu, op Dinu Lipati, Radu Lupu, Silvia Marcovici, Angela Gheorghiu en nog vele anderen.

    Het is Ion Voicu's neef, een zeer onbekende violist, maar voor mij ook een geweldige violist:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  20. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    geachte heer Cavani,

    Ik kan hier nog iemand aan toevoegen; de in Roemenië geboren violist Sherban Lupu. Hoewel ik helaas maar één CD van hem bezit, met werken van Wieniawski en Ernst, durf ik de stelling aan dat hier sprake is van een 'echte' virtuoos. En dat is niet hetzelfde als een musicus die alle noten speelt :/ Zijn 'airs hongrois variées' op. 22 (van Ernst) heb ik nooit beter gehoord, zelfs niet door Benno Rabinoff. En naar ik vrees wordt dit stuk heden ten dage überhaupt niet eens meer gespeeld. Maar wellicht wel geoefend. In de veilige studeerkamer :D
    Genoemde CD bevat volgens mij ook nog een fonografische wereldpremiëre, namelijk de 'grand caprice fantastique' op. 1 van de (toen) tienjarige Wieniawski. Er van uitgaande dat de tienjarige Henryk dit ook zelf kon spelen, moet sprake zijn geweest van een angstaanjagend soort wonderkind.

    Hopf
     

Deel Deze Pagina