Andrea hars

Discussie in 'Overig' gestart door dreamingdragon, 25 apr 2019.

  1. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Andrea-Piacere-Violin_1024x1024.jpg Hallo allemaal.

    Ik zag op internet een blokje hars voorbij komen van het merk Andrea. Heeft iemand deze hars of heeft iemand hier ervaring mee?

    Deze hars is ontzettend duur. De prijs ligt rond de € 35 en heeft 3 verschillende hardheden voor de viool strijkstok.

    Orchestra
    Solo
    A piacere

    Ik vraag mij af, wat er zo speciaal is aan deze hars?

    Voor de alt strijkstok zijn er ook Andrea harsblokjes te koop

    Zo ook voor de cello strijkstok


    Ik zag dat Henk te Hietbrink deze ook verkoopt. Morgen ga ik er even heen om mijn strijkstok opnieuw te laten beharen. Dan leg ik deze vraag bij Henk neer.

    Maar wie weet heeft iemand hier op dit forum deze hars in zijn bezit, en wil deze zijn ervaring delen. Ik zelf gebruik hars van Hidersine of van het merk Bernadel.

    Gr D.

    Andrea-Solo-Violin-Viola-Rosin_grande.jpg
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2019
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Spreek eerst Henk maar eens, daarna weet je vast meer.
    Hij speelt zelf ook viool, dus kan hij je vast alle voordelen noemen. :)
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ik heb dit merk (bestaande uit meerdere typen) jarenlang zelf geïmporteerd en verkocht, totdat de beide Koreaanse makers heftige ruzie kregen en elkaar de tent uitvochten over wie het merk mocht overnemen. Een van de partners is toen verder gegaan onder het merk Stringpath en de andere onder het merk Andrea. Het was prima hars en er was een redelijk grote doelgroep onder met name profs, maar iets heel bijzonders was het niet. Na een misser met een verkeerde kleefstof tussen blokje en houder (die overigens werd rechtgezet) begon ik te twijfelen. Op een gegeven moment werden de wederzijdse marketingoffensieven naar de distributeurs tot een irritant niveau opgevoerd en heb ik de import gestaakt.
    Ik ben benieuwd naar de mening van te Hietbrink, maar zelf proberen is m.i. het beste.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2019
  4. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik heb ooit eens gepraat met een bekende strijkstokkenmaker uit Amsterdam (naam even kwijt) en toen kwam hars ook ter sprake.
    Hij vertelde dat in heel veel harssoorten chemische toevoegingen zitten, wat hij niet zou willen voor zijn stokken. Hij noemde er twee waarvan hij zeker wist dat die dat niet hadden, waaronder Bernadel. Ik was toen wel blij dat ik Bernadel gebruik. Vind het ook gewoon prima hars.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Bernardel is al jaren mijn eerste keus wanneer men mij om een algemeen harsadvies vraagt voor viool en altstokken. Voor Cello is B. ook een goede keus, hoewel een iets plakkeriger hars soms de voorkeur heeft.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ik heb zowel Bernardel als Andrea. Die Andrea deed het wat beter met de zarelon die ik toen nog op de stok had zitten (nét iets plakkeriger).
    Met Andrea op mijn stok heb ik goed kunnen spelen en Bernardel bevalt mij ook goed. Ik kan zelfs eigenlijk niet heel goed verschil daartussen merken, behalve dan dat Bernardel mijn zarelon wat minder zag zitten (had-ie groot gelijk in!:)).
     
  7. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Gister bij Henk te Hietbrink geweest en gevraagd wat er zo speciaal is aan de Andrea hars is.

    Deze hars word getapt en heeft veel minder toevoegingen dan de goedkopere harsblokjes. Deze hars stuift ook bijna niet, in tegenstelling tot de goedkopere harssoorten.
    Uit bijvoorbeeld papier word ook hars gewonnen die dan weer word gebruikt in goedkopere harsblokjes met chemische toevoegingen en verbindingen.

    Je doet er dan ook vrij lang mee met de Andrea hars, ik moest er minder opdoen dan ik anders gewendt ben met hidersine.

    Ik heb dan ook de orchestra hars gekocht. Deze is zachter en iets plakkeriger. Henk was zo aardig om de nieuw behaarde stok alvast in te harsen met de Andrea orchestra. Hij heeft deze blokjes apart liggen voor mensen die deze hars in het verleden bij hem gekocht hebben. En als deze nog steeds dezelfde Andrea hars gebruiken wanneer ze de stok opnieuw komen beharen, dan harst hij deze in met dezelfde Andrea hars die ze thuis ook gebruiken.

    inmiddels heb ik mijn vioolsnaren beroerd met de hars, en ik moet zeggen dat het prima bevalt. De hars stuift inderdaad niet veel en strijkt lekker weg. Kan natuurlijk ook de combi zijn van nieuw haar en nieuwe hars. Maar het lijkt alsof ik meer grip op de snaren heb dan met Hidersine.

    Henk vertelde ook dat als een harsblokje te lang " stil ligt" met andere woorden, niet gebruikt word. De kwaliteit snel achteruit gaat. Dan gaat deze wit uitslaan en krijgt barstjes. Dan is het blokje eigenlijk aan vervanging toe. Maar hij weet als geen ander dat we er dan gewoon stug mee door blijven harsen
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Mijn waarneming: hars "dampt" als het ware "uit". Hars is een tamelijk geurend product, maar elk vluchtig molecuul die jouw neus treft, ontsnapt aan de hars. Op den duur is een deel van de hars verdampt, wordt hij harder, kleiner en gaat soms barstjes vertonen. Nogal wat blokjes hars vallen vóór de uiterste houdbaarheidsdatum aan diggelen: dat is een goede zaak: niet alleen voor de verkopers maar ook voor de spelers, die er anders nooit achterkwamen dat hun hars over datum was. Hoe lang een blokje hars meegaat? Hoe harder (vioolhars) hoe langer en hoe zachter (Contrabashars, vooral die van POPS) hoe korter Pops is na 1-2 jaar uitgewerkt, vioolhars na enkele jaren.
     
    zapling vindt dit leuk.
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik kan me niet vinden in het verhaal van Henk, dat wanneer een blokje niet gebruikt wordt het snel veroudert. Je zou eerder denken dat bij iedere keer harsen de bovenste laag van de hars wordt verwijderd en de eronder liggende laag wordt bloot gesteld aan verdampen. Dat zou dan dus inhouden dat harsen het verdampingsproces juist versnelt!
    Het is precies zoals Bert verwoordt: een continue proces van het verlaten van de vluchtige bestanddelen in de hars. Wat resteert is de hardere component met bestanddelen die niet of heel weinig vluchtig zijn. Daardoor wordt het blokje bros.
    De fabrikanten zouden eens een uiterste gebruiksdatum (of een productiedatum) op de verpakking moeten zetten.
     
    zapling vindt dit leuk.
  10. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Dus het moraal vh verhaal is dus eigenlijk:" dat een blokje hars geen jaren meegaat en op tijd vervangen dient te worden."

    Ook al word het blokje hars niet gebruikt, het verdampingsproces blijft op de 1 of andere manier toch gewoon doorgaan. Dus de kwaliteit wordt dan minder en minder.

    Een houdbaarheidsdatum zou geen overbodige luxe zijn, als het om de kwaliteit vd hars gaat.
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    De fabrikant van POPS zette vroeger een productiedatum in de verpakking. Omdat deze hars redelijk snel verouderde en de dames en heren bassisten dat natuurlijk doorhadden, bleven importeurs en verkopers nogal eens met ongewenste voorraden zitten, zodat men nu de productiedatum weglaat. Ik vermoed dat andere fabrikanten e.e.a. om dezelfde reden weglaten. Koop je hars daarom bij een leverancier die veel hars omzet, alwaar de kans dat je verse hars krijgt een stuk groter is.
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Zodra hars nogal wat stofwolken doet opwaaien, geeft dat dus wel te denken (aan een nieuw blokje).
     
  13. W.J. Mooi

    W.J. Mooi

    Lid geworden:
    30 okt 2019
    Berichten:
    27
    Homepage:
    Ik gebruik Andrea-hars (A Piacere) en ben daar enthousiast over (na eerdere ervaringen met Pirastro en Kaplan; Kaplan vond ik trouwens ook goed). Ik denk dat ik niet gauw meer veranderen zal. De haren 'bijten' mooi in de snaren, waardoor een goede, 'scherpe' martelé, collé, spiccato en sautillé mogelijk zijn.
     
    zapling vindt dit leuk.
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Andrea-hars werkte ook goed mee om de zarelon op mijn stok te laten klinken. Was een experimentje van wat leden van het forum (dat heb je vast al ergens gelezen). Nu zit er weer gewoon paardenhaar op mijn stok.
     
  15. W.J. Mooi

    W.J. Mooi

    Lid geworden:
    30 okt 2019
    Berichten:
    27
    Homepage:
    Eén paardenstaart op de stok is méér waard dan tien in de lucht.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ik begrijp hieruit ook dat jij niet van plan bent zarelon op je strijkstok te laten spannen.:D
     
    W.J. Mooi vindt dit leuk.
  17. W.J. Mooi

    W.J. Mooi

    Lid geworden:
    30 okt 2019
    Berichten:
    27
    Homepage:
    Ik zou mijn paard niet langer onder ogen durven te komen (ik spreek in overdrachtelijke zin).
     
    zapling vindt dit leuk.
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    :D
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    De Zarelon wordt nog niet over het paard getild.
     
    W.J. Mooi vindt dit leuk.
  20. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Ik was nieuwsgierig geworden en wil hem ook wel eens proberen. Ze zijn er ook in extra kleine blokjes, zodat je wat goedkoper uit bent. Dat is prima want zo'n blokje komt bij mij toch nooit op; dan heb ik hem al lang vervangen.

    Alleen vraagje: als je overstapt op een ander soort hars, kan je daar dan gewoon zo mee beginnen? Of moet eerst de hele strijkstok ontdaan worden van de oude harssoort? En zo ja, hoe doe je dat dan?
     
    zapling vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina