Antal Zalai

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Elman, 31 okt 2013.

  1. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Gisteravond aan het verdwalen op Youtube en als kijktip kwam ik een HD-filmpje tegen van een violist die een stuk van Paganini op de G-snaar speelt en daarbij werkelijk alleen nog de G-snaar op zn viool heeft zitten.


    Mn interesse was gewekt en eens zitten zoeken op deze violist. Blijkt een Hongaarse violist, geboren 1981 die inmiddels een behoorlijke carriere heeft. Hij blijkt nogal eens vergeleken te worden met David Oistrach.

    http://www.antalzalai.com/

    [​IMG]

    Wat me erg aanspreekt is dat hij ons niet lastig valt met zoveelste opname van de vier jaargetijden maar zulke opnamen maakt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Dat is heel raar! Ik begrijp het nut niet om daar slechts één snaar op te laten zitten of anders gezegd: waarom zijn de E, A en de D er afgehaald? Het lijkt me bovendien dat de kracht op het bovenblad wel heel erg eenzijdig wordt nu met kans op verschuiven van de kam.
    Andere vertolkingen via YouTube laten nergens zien dat er drie snaren zijn afgehaald.
    Wie heeft een plausibele verklaring?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  3. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Deed Paganini ook bij stukken op 1 snaar. Maakt voor het publiek extra inzichtelijk dat je maar op 1 snaar speelt. Wat mij betreft werkt het.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ja, ik ken die stukken, maar deed Paganini zijn andere drie snaren er ook af?
    Dat is waar het hier om gaat!
     
  5. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Ja, dat bedoel ik te zeggen; dat Paganini zn overige 3 snaren los haalde.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Hoe weet men dat? Zijn daar 'bewijsstukken' van?
     
  7. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Legio. Men neme een biografie van Paganini. Was overigens al een oude truc want ook in tijd van Vivaldi gebeurde dat al.
     
  8. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Je zou denken dat de krachten op het bovenblad anders verdeeld zijn, zoals Frits al opmerkte. Maar ook het mee-resoneren van de overige snaren ontbreekt, hetgeen tot een wat hardere kalere klank zou kunnen leiden.
     
  9. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Wat me opvalt is dat hij in de overige HD-filmpjes een andere viool bespeelt. Dus hij heeft zn Stradivarius niet gebruikt voor dat stuk op 1 snaar.
     

Deel Deze Pagina