antisliprubber celloplankje vervangen

Discussie in 'Cello' gestart door Nikin, 26 feb 2020.

  1. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Van mijn celloplankjes laat weleens het antisliprubber los. Ik wil daarom nieuw rubber erop gaan plakken en ben op zoek naar dun rubber. Dit blijkt minder makkelijk te vinden dan gedacht. Weet iemand waar je geschikt rubber of ander antislipmateriaal kan kopen?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Zou een stuk van een oude binnenband van een fiets of brommer kunnen voldoen?
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Heeft jouw celloplankje een merk of is het zelfbouw.
    Fietsbanden zijn m.i. ongeschikt want veel te glad. (en in 1994 heb ik voor het laatst een brommer gezien maar in het noorden van Limburg rijden er waarschijnlijk nog genoeg ;)) Het materiaal van die slappe siliconen-bakvormen wellicht? dat is goed plakkend "rubber" Siliconen zijn dan weer lastig te lijmen, maar waarschijnlijk wel met siliconenkit. Bedenk wel dat een houten celloplankje met lus ca. een tientje kost en een zelfgeknutselde waarschijnlijk niets.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Er bestaan ook van die rubberen placemats die makkelijk blijven plakken op je tafel. Wellicht ook geschikt.
    Maar celloplankjes met rubber? Ik ken ze met een lus die om stoelpoten gaat, of met een gat waar de stoelpoot in wordt gezet. Als je je plankjes kunt voorzien van een stevig bevestigde lus, heb je nooit meer last van slijtend rubber.
     
  5. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    We hebben verschillende soorten plankjes thuis. Deze: [​IMG] en deze: [​IMG]. Bij allebei hetzelfde probleem. Op dit plaatje kun je zien wat er oorspronkelijk als rubber op zit: [​IMG]. Deze plankjes zitten inderdaad vast aan je stoelpoot, maar tijdens het spelen schuiven ze toch als het rubber er af is.

    Ik heb van de schoenmaker hier vlakbij een stukje rubber gekregen om erop te plakken en heb zelf bij een bouwmarkt ansliprubber aangeschaft. Maar bij allebei is het materiaal vrij dik (> 1 mm) en zacht, waardoor ik denk dat het ook geluidsdempend werkt. Vooral het matje van de bouwmarkt is foamachtig en er staat "geluidsdempend" op. Op zich handig voor de buren, al geloof ik niet dat mijn buren ons horen spelen, maar voor in het orkest toch juist weer niet de bedoeling. Ik heb het nog niet op de plankjes geplakt, maar wil het wel proberen met het lapje van de schoenmaker. Ik wil nog naar een schoenmaker in het centrum van Nijmegen, die past ook vaak instrumentkoffers aan en is heel meedenkend en creatief. Ondertussen houd ik me aanbevolen voor tips.
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Je kunt ook kijken op de site van : Rubbermagazijn.nl
    Zelf heb ik hier verschillende proefmonsters aangevraagd en zeer spoedig ontvangen.
    En zeer veel soorten rubber te koop.
     
  7. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Dank je voor de tip! Ik heb ze een mailtje gestuurd, ben benieuwd.
     

Deel Deze Pagina