Anton Arensky (1861-1906) vioolconcert opus 54

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Henri Vieuxtemps, 28 jun 2009.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Een dirigent van een amateurorkest wilde Arensky vioolconcert spelen, maar de programmacommissie kende het stuk niet. De volledige orkestpartituur stond op ISMLP en de solopartij hadden ze in een Kon. Haagse conservatoriumbieb, waar het copieerapparaat gelukkig na de zomer vervangen gaat worden.
    [​IMG]
    Lekkere service voor al die muziekstudenten die daar studeren! Zorg eens voor een behoorlijk copieerapparaat, voordat je zo'n gebouw sloopt. Maar ja ambtenaren, maar verdien je dan het predikaat "Koninklijk" dan nog wel met al die Koninklijke strepen door je bladmuziek?
    Al die strepen heb ik in jpg met Paint eruit moeten gummen wat monnikenwerk was met 16 pagina's, maar nu kan de programmacommissie het stuk beluisteren. Ze dachten ook over het vioolconcert van Kachaturian, maar dat moeten ze niet doen, want heb ik al eens begeleid met Simone Lamsma als solist.

    Anton Arensky (1861-1906) violinconcerto op.54 Movement 1: Allegro Movement 2: Adagio


    Anton Arensky (1861-1906) violinconcerto op.54 Movement 3: Tempo di valse -Tempo1
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    :) Wauw, ik kan Arensky nu afvinken, want afgelopen weekend heb ik het 2 keer gespeeld als 2e viool.
    De naam van de solist staat er nog niet bij, want ze moet de versies nog goedkeuren, maar jullie kunnen haar voor zijn. Ik vond het zelf 2 keer goed gaan bij de solist, het amateurorkest is niet altijd zuiver, gelijk en volgt de solist soms te traag bij versnellingen en vertragingen, maar ja je bent amateur, dus heb je een excuus. Op bovenstaande cd-versie met de muzieknoten zitten onzuiver geintoneerde noten bij, terwijl het niet eens live is en je in de studio net zo vaak kan opnemen tot het wel perfect op cd staat.
    Maar bij zo'n live-versie gaat het stuk misschien meer leven. Na de solistmuzieknotenversie zijn deze 2 live-uitvoeringen weer de eersten op Youtube.
    Dus hier de 2 Youtubewereldpremieres van de live-versie van het vioolconcert van Arensky. Benieuwd wanneer een beroepsorkest met topsolist dit eens gaat na-apen. Vroeger kon je maximaal 10 minuten film op Youtube zetten, nu is dat 15 minuten, maar mijn kanaal was uitgekozen voor nog langere versies. Dus kon ik het hele vioolconcert van ruim 19 minuten er achter elkaar opzetten + applaus zonder dat je hinderlijk de 78-toerenplaat hoeft om te draaien.

    Arensky violin concerto zondag 12 12 2010 Remonstrantse kerk Den Haag
    Arensky violin concerto vrijdag 10-12-2010 nieuwe Badkapel Den Haag

    Solist : Alexandra Sacha Mashina, dirigent Marco Bons, amateurorkest Carpe Diem.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Nu van dezelfde solist Sacha Mashina weer het vioolconcert van Arensky gehoord in Schipluiden bij Delft in de buurt. Haar vader Yuri Mashin dirigeerde het beroepsstrijkorkest Camerata Terra Reno en had een bewerking gemaakt voor strijkorkest zonder blazers, waarvoor in de originele versie van Arensky wel partijen voor waren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013

Deel Deze Pagina