Asymmetrisch strijkinstrument... nooit succesvol, of nooit echt geprobeerd?

Discussie in 'Viool' gestart door W.J. Mooi, 5 nov 2019.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Foutje hersteld!
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Het zou wel een "Unique Selling Point"zijn, zo'n "op de huid gebakken" instrument, want dat heeft verder niemand!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Niemand weet ook wat er mee bedoeld wordt, dus het verkoopt van geen kant.
     
  4. Ellende

    Ellende

    Lid geworden:
    8 okt 2018
    Berichten:
    48
    Klinkt als een instrument dat je na het bespelen lekker kan oppeuzelen. Ik vind het een gat in de markt.
     
  5. W.J. Mooi

    W.J. Mooi

    Lid geworden:
    30 okt 2019
    Berichten:
    27
    Homepage:
    Toch beter van niet, Ellende. Ik moet het afraden. Ik heb het geprobeerd, maar mijn cello smaakte naar niets, en de toon is er zeker niet beter op geworden.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
  7. W.J. Mooi

    W.J. Mooi

    Lid geworden:
    30 okt 2019
    Berichten:
    27
    Homepage:
    Leuk, dat de heer van der Horst dit doet. Of het wat wordt met zijn nieuwe viool, zal - denk ik - wel afhangen van de reacties, waarmee dit ontvangen wordt en of er serieuze belangstelling voor ontstaat (sommigen hebben het dan over 'de markt', maar aan de nieuwe betekenis van dat woord heb ik een beetje een hekel gekregen).
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Waar het dan asymmetrisch door is zie ik niet zo. Het model lijkt me volkomen symmetrisch!
     
  9. W.J. Mooi

    W.J. Mooi

    Lid geworden:
    30 okt 2019
    Berichten:
    27
    Homepage:
    upload_2019-11-24_8-34-14.png
    Inderdaad, zo te zien is de symmetrie zeker weer aan de winnende hand, ook bij van der Horst 1966-2014 (bron: dutchviolin.nl).
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    D asymmetrie zit voornamelijk in de verschillende welvingen van boven- en achterblad begrijp ik. Of het klinkt weet ik niet: daar ben ik wel benieuwd naar, al heb ik mijn twijfels. Het principe van de verlengde kam-poot op de binnenzijde van het achterblad is al ouder dan de viool zelf. (In mijn inmiddels overgenomen collectie huurinstrumenten had ik een paar kleine studie-alten met doorboord bovenblad, met als doel een groter accent op de lage tonen).
    In ieder geval ziet het er niet uit in mijn ogen, maar die zijn natuurlijk nogal beïnvloed door de traditie. En dan nog die maar liefst 4 stuks knullige klatergouden aangeschroefde fijnstemmers, waar het algemeen aanvaard is dat dat er een, maximaal twee mogen zijn.
    Om als merknaam "Dutch Violin" te kiezen is ook nogal gewaagd, omdat in de branche dan toch meestal aan Cuypers c.s. wordt gedacht. Ik zie de strijkers-secties van het Concertgebouw Orkest nog niet zo snel overstappen op een "Dutch Violin" We troosten ons dan maar met de gedachte, dat de meeste uitvindingen het (gelukkig) niet zullen halen en de Dutch Violin lijkt mij in dat kader een grote kanshebber voor het vergeetboek, ondanks het feit dat het NOS.nl heeft gehaald.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Maar bij een reguliere viool zit er toch altijd verschil in de welvingen tussen boven- en achterblad?

    [​IMG]

    En de methode om de stapel via een doorgang in het bovenblad te laten aansluiten op de rechter kamvoet is ook al niet nieuw. Dat wordt wel gedaan ter verbetering van de lagere frequenties van de kleinere kinderviolen:

    [​IMG]
     
  12. W.J. Mooi

    W.J. Mooi

    Lid geworden:
    30 okt 2019
    Berichten:
    27
    Homepage:
    @Boon: tja, wellicht zal dit alles uiteindelijk opgenomen worden als addendum in een nieuwe druk van:
    upload_2019-11-25_8-59-26.png
    Deze 'viool' lijkt me ook nogal aan de grote kant... Vergeleken met Guarneri's Cannone lijkt dit wel een 'dikke Berta'. Ik weet niet, hoeveel geëxperimenteerd is met verschillende afmetingen van violen...
    Eén van mijn cello's heeft trouwens een speel-mensuur van 71 cm (2 cm groter dan de meest voorkomende). Dat was flink rekken, in mijn schooljaren, herinner ik me.
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Op de site zijn de maten in.pdf te plukken. Oordeel zelf. Het kan ook een klein mannetje zijn, die van der Horst.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Heel wat. Namelijk door Carleen Hutchins in de vorige eeuw. Ze bouwde acht strijkinstrumenten ieder model passend voor de frequentie de het moest beslaan. Het gaat hier buiten het onderwerp maar je zou - om te beginnen- hier eens moeten kijken.
     
    W.J. Mooi vindt dit leuk.
  15. W.J. Mooi

    W.J. Mooi

    Lid geworden:
    30 okt 2019
    Berichten:
    27
    Homepage:
    Interessant... Reuze bedankt, mijnheer Oosterhof!
     
  16. Maite Malatesta

    Maite Malatesta

    Lid geworden:
    27 nov 2020
    Berichten:
    46
    Dit vind ik toch wel een leuke... Alleen die bol...is niet mijn genre...
    Vioolbouwer Guy Rabut ( http://guyrabut.com/)

    black-violin-1 van Guy Rabut.jpg
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Je kunt die bol er heel gemakkelijk afzagen :)
    Zijn dit soort instrumenten voor de verkoop? Of zijn ze meer een artistiek uitstapje en om te laten zien wat men kan?
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Zou het kunnen dat die 'bol' de functie heeft om het stemmen te veraangenamen? De hand kan zich prima vouwen om de bol, in plaats van geprikt te worden door een scherpe(?) punt als onderdeel van de krul.
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Die bol heeft wellicht ook nog de bedoeling het instrument enigszins een normaal gevoel van balans in de hand te geven, vergelijkbaar met een "normaal" instrument. Ook akoestisch zal de bol verschil maken omdat hij gewicht en massa heeft. Meetbaar zal dat zeker zijn, hoorbaar wellicht niet.
     
  20. Maite Malatesta

    Maite Malatesta

    Lid geworden:
    27 nov 2020
    Berichten:
    46
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2021

Deel Deze Pagina